2021-01-09, 09:20
Medlem
RogerRogers avatar
Det är nu fullständigt uppenbart att Twitter har en agenda och att man gör allt man kan för att tysta det fria ordet. För mig var det självklart att lämna Twitter så fort jag läste att Trump stängts av. Även om mycket nu handlar om Trump så är det större frågor på spel här. Låt oss vara bättre än att stödja censurivrande plattformar. Låt oss inte stödja en utveckling mot totalitarism!
Citera
2021-01-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Företag har många lagar att följa. Vilka anser du är viktigare än yttrandefriheten?

Ursäkta yttrandefrihet är en lag som kopplad till individens relation till staten. Företag och individer får censurera individer. Till ex kan jag censurera dig genom att sluta läsa dina inlägg.

Dessutom i alla länder begränsas yttrandefriheten. I USA löser man det civilrättsligt. I Sverige är det en blandning. civilrättsligt och straffrättsligt

ex Dominion stämmer Sydney Powell https://www.forbes.com/sites/alisondurkee/2021/01/08/dominion-voting-sues-sidney-powell-for-defamation-over-election-conspiracy-theory/?sh=241ab4ef20f2
Citera
2021-01-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Länk till tal och politik han fört med "rasistisk dynga" tack.

https://www.vox.com/2016/7/25/12270880/donald-trump-racist-racism-history
Citera
2021-01-09, 09:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Företag har många lagar att följa. Vilka anser du är viktigare än yttrandefriheten?

I nuläget anser jag att social media-företagens absolut viktigaste uppgift är att lugna ner, få oss att återgå till en intellektuell, sansad demokratisk diskussion.

I detta ingår givetvis att blockera rena galenskaper som QAnon och Trumpism. Jag hade sagt samma sak om det var Juche-ideologin som spreds i samhället.
Citera
2021-01-09, 09:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Det är nu fullständigt uppenbart att Twitter har en agenda och att man gör allt man kan för att tysta det fria ordet. För mig var det självklart att lämna Twitter så fort jag läste att Trump stängts av. Även om mycket nu handlar om Trump så är det större frågor på spel här. Låt oss vara bättre än att stödja censurivrande plattformar. Låt oss inte stödja en utveckling mot totalitarism!

Helt givet. Ja det bästa man kan göra är att lämna plattformen. Låt dom gå under. Aktien störtdyker nu så man får hoppas att några av dessa 350 anställde som krävde avstängning snart står utan arbete. Jack Dorsey är partisk och det är en skam att ett företag som det alltså ska kunna kontrollera det fria ordet efter vad de (han) tycker är ok. De har helt enkelt blivit för stora och är därmed ett hot mot demokratin. Rätt talande när man t.ex inte stänger av Irans högsta ledare som förespråkar folkmord men Trump stänger man av.
Citera
2021-01-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akakajajj
Trump kommer säkert lyckas att både tjäna pengar och göra sin röst hörd med en egen app som liknar Twitter.

Ja, Trumper, TrumpBook, TrumpTube eller Trumpstagram.

De blir nog lika framgångsrika som Trump Air, Trump Steaks eller Trump University.
Citera
2021-01-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helt givet. Ja det bästa man kan göra är att lämna plattformen. Låt dom gå under. Aktien störtdyker nu så man får hoppas att några av dessa 350 anställde som krävde avstängning snart står utan arbete.

Twitter (TWTR) vände upp efter beslutet, efter att ha gått nedåt senaste veckan som många bolag. Störtdyker INTE alls.
Citera
2021-01-09, 09:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Twitter (TWTR) vände upp efter beslutet, efter att ha gått nedåt senaste veckan som många bolag. Störtdyker INTE alls.

Vart läser du? Den sjönk och kommer säkert fortsätta sjunka förhoppningsvis på måndag.

Citat:
Twitters aktie sjönk 2,4 procent direkt efter företagets besked om att man stängt av USA:s president Donald Trump från plattformen.

Citat:
Shares were trading at $49.54 as of 8 p.m., down 3.77% from the closing price of $51.48 Friday afternoon. Twitter the ban at 6:21 p.m.
https://www.foxbusiness.com/markets/twitter-shares-down-nearly-4-in-after-hours-trading-following-trump-ban
Citera
2021-01-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Tror inte folk i Sverige förstår hur absurd upploppet som Trump triggade igång var. Hans egna vice, Mike Pence, hamnade även i skottlinjen då Trump hängde ut honom som en förrädare.

Människorna tog sig in i Kapotiliumet och krossade rutor och försökte ta sig in i själva salen där USA:s högst uppsatta politiker befann sig. Det är ett terrorbrott om något och att det triggas igång av presidenten i fråga, det är absurt.

Förståeligt att privata företag så som Twitter och Facebook/Instagram inte vill förknippas med uppmaningar som leder till dödsfall och terrorbrott.

Men BLM pumpade de ohämmat ? Där föer städer förmorade stadsdelar till Anarki? Där a tal mord översteg 60st per dygn som värst?

Det som hände nu är en dröm jämfört med vad vänsterextrema gjort.

Så sluta skrov osanningar. Allt har med politiska åsikter att göra.

Därför är detta enormt skrämmande att oliktänkande till vänstern nu kan bli nedstängd utan problem i en "Demokrati".

Bara vänstern har direkt tagit lagene i egna händer genom att Twitter stängde ner Trump.

Vänstern kan inte ens förstå vad det kommer bli för konsekvenser nu!
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I nuläget anser jag att social media-företagens absolut viktigaste uppgift är att lugna ner, få oss att återgå till en intellektuell, sansad demokratisk diskussion.

I detta ingår givetvis att blockera rena galenskaper som QAnon och Trumpism. Jag hade sagt samma sak om det var Juche-ideologin som spreds i samhället.

Men nyss va ju de sociala mediernas absolut viktigaste uppgift att gynna deras ägare och reklamintäkter?

Att sociala media skulle ha som ansvar att föra någon form av politisk agenda låter ju inte direkt vettigt?
Citera
Medlem
På sätt och vi tycker jag det är bra att Twitter raderar Trumps konto.

1) Det visar tydligt på att twitter inte har något som helst med demokrati och yttrandefrihet att göra

2) Det visar på det beroende av några stora enskilda tech-bolag vi har fastnat i.

3) Det betyder att ett nytt alternativ kommer att växa när Trump flyttar över dit med sina 88 miljoner följare.

Min gissning är att Trump nu flyttar över till exempelvis Gab eller MySpace och samtidigt, förmodligen med andra intressenter, planerar en egen plattform. Om inte annat så som en renodlad affärsidé.

Och självklart finns det plattformar som är beredd att ta emot en "kontroversiell" ny medlem med potentiellt 88 miljoner följare. Kapitalism i sitt esse.
Citera
2021-01-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Detta är makalöst! D.T. gjorde ett allvarligt försök att tämja globalisterna, vilket misslyckades.
Man stal hans valseger, och nu vill man åtala honom.
Washington Post låg i framkant när man fällde Nixon. Tidningen borde värna Trump nu då hela valkampanjen stinker.

Vad menar du? Det är bara att vara på den goda sidan så har du inget att riskera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in