2021-01-09, 08:46
Medlem
Censur och Yttrandefrihet är något som är kopplat i relationen mellan medborgaren och staten. D.v.s individer och företag får censurera andra individer.

Jag är inte någon kommunist så Twitter har sin fulla rätt att censurera Trump. Samtidigt tror jag på kapitalismen. Så jag ogillar företag som mer eller mindre har en monopolställning. Den fria har svårt att fungera där Oligopol eller Monopol existerar. Flera av Big-tech företagen har i princip monopol. USA har tidigare splittrad upp stora företag. Det borde nog göras igen. Ex Standard Oil 1911.

Sen verkar Trump själv förstått det där med den fria marknaden. Han funderar själv på att starta en plattform. Misstänker att Trump då kommer ändra sig angående "section 230"
Citera
2021-01-09, 08:47
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ursäkta en möjligen dum fråga, men varför är Parler beroende av Google Play?
Citera
2021-01-09, 08:55
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar som att Parler stoppas också:

Frågan är hur Trump ska kunna göra sig hörd i framtiden, om han han stoppas på alla tänkbara medium?
Trump kommer att kunna göra sig hörd. Det här försöket till censur kommer bara innebära Streisandeffekten. Av 75 miljoner väljare så kommer givetvis många eldsjälar att börja engagera sig i och stärka alternativen till Facebook och Twitter, vilket är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Trump finns på Gab sedan 2016 och han har postat där hela tiden. Noterar dock att följarskaran ökat ordentligt sedan han blev avstängd från Twitter.

https://gab.com/realDonaldTrump
Nej, Trump finns inte på Gab. Det där kontot har bara automatiskt kopierat det @realDonaldTrump har postat på Twitter, alltså ett botkonto. Det finns även ett Gabkonto reserverat för Trump ifall han skulle börja använda Gab:

https://gab.com/DonaldTrump

Vilket han inte har gjort hittills (tror inte han har fått göra det av vita huset och judemaffian eftersom Gab betraktas som "white supremist").

Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Gab:s grundare och CEO Andrew Torba gjorde ett uttalande i natt där han försäkrade att Gab kommer att stå upp för yttrandefriheten. Gab låg på Googles servrar förut men blev avstängda 2018 och har sedan dess skaffat egna.

https://tv.gab.com/channel/a/view/keep-the-faith-get-on-gabcom-5ff907c24468dbdab3e4bf16

Parler kommer snart att att bli avklippta eftersom de ligger på Amazons servrar, som grundaren av 8chan mycket riktigt konstaterar. Även han blev permanent avstängd från twitter i natt.

https://gab.com/codemonkey/posts/105523219796904456
Förstår inte varför de valde Google och Amazon till att börja med. I vilket fall som helst så använder Eric Trump, Parler, och även Sean Hannity, Rand och Ron Paul osv. Trump känner säkert till Parler så sett. Att dessa alternativa sociala medier kommer att bli censurerade nu, det är ju bara väntat liksom. Ganska uppenbart att de som verkligen bestämmer är rädda som fan för Trump, annars hade de inte betett sig så här skitnödigt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-01-09 kl. 09:09.
Citera
2021-01-09, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Censur och Yttrandefrihet är något som är kopplat i relationen mellan medborgaren och staten. D.v.s individer och företag får censurera andra individer.

Jag är inte någon kommunist så Twitter har sin fulla rätt att censurera Trump. Samtidigt tror jag på kapitalismen. Så jag ogillar företag som mer eller mindre har en monopolställning. Den fria har svårt att fungera där Oligopol eller Monopol existerar. Flera av Big-tech företagen har i princip monopol. USA har tidigare splittrad upp stora företag. Det borde nog göras igen. Ex Standard Oil 1911.

Sen verkar Trump själv förstått det där med den fria marknaden. Han funderar själv på att starta en plattform. Misstänker att Trump då kommer ändra sig angående "section 230"

Varför är de kommunism om företag inte får vifta bort en av de demokratiska grundpelarna hur som helst?
Nej du den köper jag inte.
Citera
2021-01-09, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Tydligen är dess användare inte intelligenta nog att ladda ner appen och installera den manuellt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Varför är de kommunism om företag inte får vifta bort en av de demokratiska grundpelarna hur som helst?
Nej du den köper jag inte.

Den fria marknaden har inget med demokrati att göra.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Det är skrämmande.Usa blir/är ett Kina.
Så mycket för freedom of speach.Det var ju inte bara Trump som blev bannad.
Steve Bannons utube borta.Parles appp borta på google play.
Vissa här verkar inte förstå allvaret men vi är några inklusive du som förstår vad som sker och hur farligt det är när människor inte får yttra sin åsikt.
Tex Bannon ,helt galet att ta bort hans utube .
Men det kommer slå tillbaka.Detta är för extremt.

Det är exakt vad som står i manualen när man gör en stadskupp. Skärma av de avsatta o tysta ned oppositionen.

Ta kontroll över nyhetsflödet.

Dock bankar Fox på trummorna så högt det går. Så länge det går.

Jag får en dålig magkänsla över situationen. Den är milt sagt... osund. O kan bli farlig.
Citera
2021-01-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
För spridningen. Du kan ju inte ladda ned något du inte vet finns. De allra flesta tittar nog inte längre än till Play när de letar app.
Citera
2021-01-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är exakt vad som står i manualen när man gör en stadskupp. Skärma av de avsatta o tysta ned oppositionen.

Ta kontroll över nyhetsflödet.

Dock bankar Fox på trummorna så högt det går. Så länge det går.

Jag får en dålig magkänsla över situationen. Den är milt sagt... osund. O kan bli farlig.
Medarbetare från CNN har redan börjat kontakta kabel-TV-bolagen för att pressa dem att ta bort Fox ur utbudet.

https://www.foxnews.com/opinion/tucker-carlson-on-twitter-and-cnn

Den här snöbollen slutar förstås inte rulla vid Trump och Twitter.
Citera
2021-01-09, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den fria marknaden har inget med demokrati att göra.

Företag har många lagar att följa. Vilka anser du är viktigare än yttrandefriheten?
Citera
2021-01-09, 09:17
Medlem
F.Hansens avatar
Vänta bara tills han skaffar ett flashback konto
Citera
2021-01-09, 09:18
Bannlyst
Trump kommer säkert lyckas att både tjäna pengar och göra sin röst hörd med en egen app som liknar Twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in