• 1
  • 2
2021-01-09, 01:51
Medlem
snoamers avatar
Tänkte starta en ny tråd för att inte störa den stora "köptråden".

Lite intressant med vad folk använder för utrustning, och varför.

Spö, rulle, lina och tafs?
Citera
2021-01-09, 02:03
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer

När jag går och fiskar så får allting alltid plats i min ryggsäck: jag ser till att allt jag köper är ultra-kompakt.

Spinnfisket bedrivs med;
- Teleskopspö Caperlan 180cm från Decathlon som jag förstärkt spöringarna på så att dom aldrig lossnar vilket annars brukar ske när man fäller ihop teleskopspön ofta. (https://www.decathlon.se/essential-t...d_8350210.html)
- Frambromsad Kayoba-haspelrulle från Jula
-0,35 nylonlina från Jula (Mitchell MX3) och biltemas ståltafsar.

Flugfisket bedrivs med:
-Maxcatch 8-delat flugspö (klass 5, 9fot) inköpt på Wish (https://dl.wish.com/Lbkj2 rabattkod som kan nyttjas för den som vill: cltmsdxt)
- Kina-flugrulle Sougayilang 5/6
- Backinglina från Amazon
- Fluglina Barrio GT90 WF5F (och två extra kina-fluglinor)
- Fluglinan går rill en taperad nylon-0X-tafs från Fladen fishing som i slutet är bunden till en 2mm tippet ring från ScandinavianFlyLines. Därefter binder jag en bit tafaspets (0,25 nylon) till den tippetringen. Man slipper alltså på så vis klippa av från den taperade tafsen ifall tafsspetsen tar slut.
Senast redigerad av tazzo 2021-01-09 kl. 02:31.
Citera
2021-01-09, 02:13
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Har flera flera flera setups för abborre och gädda.

Favoriten för gädda är:
- Spö: Eastfield slingshot
- Rulle: Daiwa tatula 200/300 HD
- Lina: Tracerbraid 0.30 mm

Favoriten för abborre är:
- Spö: Westin w3 t&c upp till 21 g.
- Rulle: Shimano rarenium (glömt storlek)
- Lina Slide braid 0.10 mm (dyr men skitbra)

Kan verkligen rekommendera westins w3 spön om du är nybörjare, ganska billiga. Jag har väl saker för upp till 40k... men använder fortfarande w3 till abborre
Citera
2021-01-09, 10:53
Medlem
cacas avatar
Har nått gammalt spö med en haspelrulle vid spöfiske. Metar med barnbarn använder jag ett metspö glasfiber dvs inget märkvärdigt och som avkopplings fiske.

Annars är det nät som gäller då jag är ute efter matfisk.
Citera
2021-01-09, 14:01
Medlem
För gädda/borre kör jag två uppsättningar, en haspel och en multi. Har fler spö men använder dessa mest

Gädda multi: shimano yasei med en revo beast rulle och påspolad 0.31 flätlina
Gädda haspel: daiwa classic med en shimano sustain 3000 och en 0.28 påspolad flätlina

Abborre multi: Perchmaster spö med daiwa fuego och 0.13 påspolad flätlina
Har även Westin w3 med mgxextreme rulle 0.11 påspolad flätlina

Haspel till borre kör jag söders sportfiske egna spö ”twitch” spöet med en daiwa ballistic 2500 med 0.13 flätlina

EDIT: tafsar varierar beroende vad jag fiskar. Men brukar ha runt 0.30 fc till borre och 0.90 fc till gädda. Om jag gör egna! Annars kör jag mest med titan/stål tafs till gädda
Senast redigerad av Maajty 2021-01-09 kl. 14:05.
Citera
2021-02-16, 23:15
Medlem
Mandingos avatar
eftersom jag helst står på kusten och ölar när jag bottenmetar, men ändå vill få till långa kast har jag ett 8'6" gäddspö som klarar beten upp till 150g, westin w3 powercast tror jag det hette... shimanorulle i 2500 size och 0.2 flätlina... lätt att byta från bottenrigg om jag vill meta makrill eller kasta nåt drag eller häckla...
i insjöar/åar har jag ett enkelt teleskopkit från daiwa på 180cm och 1000-haspelrulle med 0.14 flätlina, funkar både för spinnare och kastmete, drar mest abborre med det men fått en del annat med det också...
Citera
2021-02-19, 13:44
Medlem
HazzardAlards avatar
Knivar och verktyg.
Linor.
Fiskekrokar.
Beteslås och tafsar.
Vågar.
Håvar.
Rökskåp och röklådor.
Rökspån.
Citera
2021-02-23, 03:17
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer

Jag föredrar helst spinnare med en liten snabbare invevning. Men det beror ju på vart det är du fiskar. Testa dig fram och se... av erfarenhet så vet jag att regnbågen hugger även på små rapala och sånt.
Citera
2021-03-19, 21:29
Medlem
Fraktalbanans avatar
Abborre/öring: Shimano Beastmaster L180 3-14g, Shimano Symetre 1000, no-brand 0,08 flät.
Gädda; Shimano Yasei Red Pike 250 20-60g, Okuma RTX40, 0,17 fireline flät.
Flötmete sutare, färna, id, brax etc: Saenger Skymaster match 360, ABU orra S30, 0,25 nylonlina.

Har lite andra spön att byta med om jag vill fiska t.ex havsöring eller gös. Håller det enkelt och tar med mig en liten väska med en beteslåda med jiggar, wobblers och sånt jag behöver för vad jag ska fiskar eller metelåda och tillbehör som tafsar, linklipsare, mätverktyg, krokar, sänken etc och en håv. Håller ett enkelt och strukturerat system, använder bara ca 5 favoritbeten för vad jag ska fiska så jag inte behöver tänka så mycket på vad jag ska använda och kör mer på att vara ute och lära mig vatten så mycket som möjligt och packar lätt så jag kan ta det på cykel eller gå långpromenader.
Citera
2021-03-30, 11:48
Bannlyst
Metspö, lina, krok och mask, det kommer man långt på! 😁
Citera
2021-04-05, 21:51
Medlem
Höjas avatar
Har ett all around abu vebturi 15-45 g kastvikt. En ambassadeur 5500 c3 syncro med 0 17 flätlina. Används till havsöring, gädda, lax, hornhädda, makrill och mär jag bara ska ut och kasta.

Ett Berkely lightning 20 - 75 g, 12 fot med en ambassadeur 6500 pro rocket och typ 0 3 flätlina för det tyngre kustfisket, typ torsk och sill.

Äger ett westin w3 powercast 8 fot, 40-130 gram för gäddfiske, men använder det sällan. Blir tråkigt gäddfiske med det. Metar oftast spätta med det.

Ett westin streetstick 1-10 gram med en cardinal 1000 för sommarborrarna.

Drennan feeder för metet.

Drag är helst spinnare, utom på kusten, då är det wiggler.
Citera
2021-04-08, 01:35
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Har ett all around abu vebturi 15-45 g kastvikt. En ambassadeur 5500 c3 syncro med 0 17 flätlina. Används till havsöring, gädda, lax, hornhädda, makrill och mär jag bara ska ut och kasta.

Ett Berkely lightning 20 - 75 g, 12 fot med en ambassadeur 6500 pro rocket och typ 0 3 flätlina för det tyngre kustfisket, typ torsk och sill.

Äger ett westin w3 powercast 8 fot, 40-130 gram för gäddfiske, men använder det sällan. Blir tråkigt gäddfiske med det. Metar oftast spätta med det.

Ett westin streetstick 1-10 gram med en cardinal 1000 för sommarborrarna.

Drennan feeder för metet.

Drag är helst spinnare, utom på kusten, då är det wiggler.

Varför gillar du inte Westin w3?

Har du provat lite större haspel för kustfisket? Kommer du långt med kasten med ambassadeuren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in