2021-01-09, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig, det går väldigt långsamt men nu börjar ju även Moderna leverera nästa vecka. Sedan kommer Pfizer att öka sina leveranser när deras EU-betalda fabrik är klar

Moderna kommer med 20.000 doser i veckan. Ett hån. Det är så lite så man kunnat låta bli. Det är Pfizer på 88.000 doser i veckan som gäller och Astra Zenecas på flera hundra tusen doser i veckan som gäller. Men EU ska ju dra på det i en månad till helt utan anledning. Det är så oerhört illa att inte godkänna Asta Zeneca nu.
Citera
2021-01-09, 00:19
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Björn har rätt som vanligt.
Influensa säsongen har inte ens börjat. Det blir ordentligt hett om öronen i jan och februari.
Smittspridningen är gigantisk stor i Sverige tack vare flockimmunitet strategin.
Sverige blir med mycket stor sannolikhet att stänga ner kraftigare än något annat land som har gjort det i Europa.
Vi pratar om totalt nedstängning. Inte en enda människa ute, bara livsmedelsbutiker och Apotek som ska vara öppna och vården förstås.
Det finns inget annat val.
Jag tror dessvärre att det är på väg i den riktningen för oss.

När vi får ett scenario liknande "Los Angelesanbulanser - administrera inte syrgas -vi har ingen kvar", och det börjar dö en massa folk som liknar "Boris Johnson" i 50-årsåldern, och som skulle ha klarat sig med mindre åtgärder (syrgas, blodförtunnande etc), vid den tidpunkten kommer nedstängningen.
Citera
2021-01-09, 00:21
Avslutad
Skulle inte förvåna mig det allra minsta om klåparna i Sverige inte förstått att man kan beställa extra leveranser utanför EU:s ranson. Israel, Danmark och Tyskland har alltså detta, men såklart inte Sverige. Sverige skulle ju ALDRIG kunna göra något på eget initiativ och beställa extra doser, nej nej.
Citera
2021-01-09, 00:25
Avslutad
20% vaccinerade i Israel.
10% vaccinerade i Förenade Arabemiraten.
Max 0,3-0,4% vaccinerade i Sverige.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Citera
2021-01-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag visste att det var FoHM förslag att komma på detta med 10 kvadratmeter per person. Det är så urbota dumt så man tror inte det är sant? Jag tänker mig Johan Carlsson suttit o knåpat med detta, sån där stelbent byråkrati som var populärt på 80-90 talet. Då han hade sina glansdagar.

Han har inte hängt med och är väldigt akademisk och säkert supersmart på andra saker än att skriva in saker i rekommendationer råd eller andra saker som folk ska följa. Det blir ner på detaljnivå som ingen förstår eller kan ta tills sig. Man hör det på journalisternas frågor ändå från 8 vid bordet rådet till idag 8 - 10 kvadratmeter per person lagen.

Det är så tydligt att det är FoHM som styr det här gamla skeppet, även igår vid PK så varnade Karin Tegmark Wisell om att även 13 åringar nu var högt antal i smittspridningen på samma dag som regering gick ut och sa att alla skolor som vill / kan / har förmåga kan utföra sin undervisning på distans för högstadiet (13 - 15 åringar). Även fast ökningen hos 13 åringar varit där ända sen v 52. Det är när FoHM bestämmer något ska göras åt ökningen - som man går till regeringen och den lägger sig platt.
Det är uppenbart när inte ens Lena Hallengren kan svara på vad Johan Carlsson menar när han skrivit in 8 - 10 kvadratmeter i en pandemilag!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/efter-pandemilagen-da-kan-boter-delas-ut/

https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsministern-om-nya-pandemilagen?start=auto

I en butik som är 10 kvadratmeter ska bara 1 person gå in där "Johan Carlsson".

Det är en supertydlig och bra rekommendation för butiksägare. Man kan väldigt enkelt räkna ut hur många som får vara i butiken samtidigt. Alla butiksägare vet hur många kvm man har i butiken

Gällande att sitta 4 eller 8 på en restaurang/middagar ska ju detta vara med personer man normalt sätt umgås med i sin "bubbla". (Familj, nära släktingar, nära vänner/arbetskollegor som man normalt umgås med i sin bubbla)

Tror du verkligen på fullt allvar att en generaldirektör sitter och analyserar vad som är rimligt och lättbegripligt? Det finns experter/kommunikatörer som kan detta på FHM. På samma sätt som det finns FB-experter som är väldigt bra på att missuppfatta, eller av någon annan anledning har svårt att förstå enkla instruktioner.
Citera
2021-01-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det är en präktig skandal att man skryter om att man ska öppna skolorna och hålla dessa öppna, när ens egna underlag säger att uppåt 50% av smittan kan ledas till detta. När det dött 10.000 personer i ett litet land som Sverige. Fullständig skandal.
Vart finns källa till underlaget som visar att 50% av smittan drivs av skolan i Sverige?
(för du menar väl inte statistik/underlag map på "corona-utbrott").
Om det stämmer, jävligt skumt att vi inte fått en mkt kraftig reducering av coronafall senaste veckorna pga jullovet /skolstängning.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-09 kl. 00:36.
Citera
2021-01-09, 00:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Sveriges "planering" är fullständigt värdelös. Hade man verkligen brytt sig så hade man väl för fan sett till att vaccinera alla som verkligen behöver det. Det är bråttom. Sitta och vänta till februari på Astra Zeneca är skandalöst dåligt, när flera länder redan använder det nu. Det är bara att godkänna. Om inte EU gör det så borde Sverige göra det rakt av. Fungerar det i UK och USA så fungerar det i Sverige. Punkt. Utan att Tegnell sitter och glor på det några månader.

Jag tror att EU godkännandet handlar mycket om formalia. Britterna har förmodligen högre kompetens på det området än vad som återfinns inom EU.
Citera
2021-01-09, 00:33
Avslutad
5% vaccinerade med första sprutan i West Virginia som leder racet i USA.

https://www.bloomberg.com/graphics/covid-vaccine-tracker-global-distribution/
Citera
2021-01-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I Danmark bör man också gå in ensam i butiken utan någon annan familjemedlem.

Finns lite att läsa här.

https://ekstrabladet.dk/nationen/indkoebstur-butikschefer-har-en-boen/8424494

När det gäller hur många kunder som finns i butiken just för tillfället borde man ta hjälp av den stackars tiggaren som sitter utanför och ge den personen i uppgift att räkna folk som går in och ut ur butiken och visa på en skylt om det är ok att gå in i butiken.

Precis som rekommendationerna varit i Sverige sista veckorna. 1 per familj i butiker (om man nu nödvändigtvis måste in till butiken. Detta ska ju helst undvikas och göras i nödvändiga fall).
Citera
2021-01-09, 00:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är en supertydlig och bra rekommendation för butiksägare. Man kan väldigt enkelt räkna ut hur många som får vara i butiken samtidigt. Alla butiksägare vet hur många kvm man har i butiken

Gällande att sitta 4 eller 8 på en restaurang/middagar ska ju detta vara med personer man normalt sätt umgås med i sin "bubbla". (Familj, nära släktingar, nära vänner/arbetskollegor som man normalt umgås med i sin bubbla)

Tror du verkligen på fullt allvar att en generaldirektör sitter och analyserar vad som är rimligt och lättbegripligt? Det finns experter/kommunikatörer som kan detta på FHM. På samma sätt som det finns FB-experter som är väldigt bra på att missuppfatta, eller av någon annan anledning har svårt att förstå enkla instruktioner.

Många journalister verkar också ha samma problem att förstå dessa enkla instruktioner.

https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsministern-om-nya-pandemilagen?start=auto

26:08 in
Citera
2021-01-09, 00:39
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Håller med.

Jag noterade en sak imorse efter gårdagens nattskift. Det pratas om hur hysteriska vi svenskar är. Hur "alla" springer runt med blöjor i ansiktet etc. Min erfarenhet från det gångna året är att de flesta INTE använder munskydd vare sig i butiker eller kollektivtrafiken.

Imorse räknade jag de jag mötte och det var typ 5 personer som hade munskydd. En person i bussen hade munskydd och samma tomte såg jag på bussen för några dagar sen. Han tappade sin öppnade förpackning med munskydd på golvet, munskydden trillade ut på det smutsiga golvet varpå han plockade upp dem, stoppade ned allt i förpackningen och ned i den medhavda väskan. Riktigt fräsigt att dra dem över munnen och snoken sen..

På t-banan var det i princip ingen som bar munskydd och än så länge har jag inte sett vare sig ordningsvakter, trygghetsvärdar, SL-personal eller butikspersonal bära munskydd.

Jag har sett några personer gå med plastvisir ute på stan och de ses med skepsis på av omgivningen om man ska tolka blickarna de får.

De flesta verkar rätt less på det här med munskydd faktiskt. Samma sak med handspritandet i butiker. Där sitter en flaska handsprit som alla förväntas pilla på med sina äckliga händer.

En kompis berättade om ett inlägg i hennes lokala Facebookgrupp där någon lustigkurre postat en tråd om att vi inte ska slänga använda munskydd i offentliga papperskorgar eftersom våra pantsamlare måste kunna gräva i korgarna utan risk för stt behöva gräva i kontaminerade munskydd...
Hur tänkte den personen där med tanke på allt annat som hamnar i samma korg.....
Folk är korkade och saknar konsekvenstänkande.

Sedan i våras så har det talats om "flatten the curve", att se till att sjukvården inte kollapsar,och att vi kan erbjuda vård till alla som behöver den.

Ändå har vi folk, även i den här tråden, som envist pekar på åldersfördelningen av coronadöda i Sverige under 2020 (då sjukvården inte hade kollapsat under trycket), och felaktigt tänker linjärt: "om spridningstakten fördubblas, så kommer det dö 80-åringar dubbelt så fort".

Nej, hela poängen med flatten the curve och att sjukvården inte ska kollapsa är att om spridningstakten fördubblas och sjukvården kollapsar, så kommer vi få dubbelt så många döda 80åringar OCH DESSUTOM motsvarande antal 50 och 60åringar som dör, enbart för att de inte fick enkel vård.
Citera
2021-01-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Många journalister verkar också ha samma problem att förstå dessa enkla instruktioner.

26:08 in

Ja, journalister vill ju gärna synas och höras och få ställa sina lite korkade frågor. Regeln är ultratydlig och lättförståelig, då alla butiksägare har stenkoll på sina kvadratmeter. När jag går förbi utanför butiker här i Sthlm sista dagarna ser jag redan skyltar, typ max 2 i butiken samtidigt (o s v). Detta ligger ju också på butiksägarens ansvar att se till att det följs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in