Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Håller med.
Jag noterade en sak imorse efter gårdagens nattskift. Det pratas om hur hysteriska vi svenskar är. Hur "alla" springer runt med blöjor i ansiktet etc. Min erfarenhet från det gångna året är att de flesta INTE använder munskydd vare sig i butiker eller kollektivtrafiken.
Imorse räknade jag de jag mötte och det var typ 5 personer som hade munskydd. En person i bussen hade munskydd och samma tomte såg jag på bussen för några dagar sen. Han tappade sin öppnade förpackning med munskydd på golvet, munskydden trillade ut på det smutsiga golvet varpå han plockade upp dem, stoppade ned allt i förpackningen och ned i den medhavda väskan. Riktigt fräsigt att dra dem över munnen och snoken sen..
På t-banan var det i princip ingen som bar munskydd och än så länge har jag inte sett vare sig ordningsvakter, trygghetsvärdar, SL-personal eller butikspersonal bära munskydd.
Jag har sett några personer gå med plastvisir ute på stan och de ses med skepsis på av omgivningen om man ska tolka blickarna de får.
De flesta verkar rätt less på det här med munskydd faktiskt. Samma sak med handspritandet i butiker. Där sitter en flaska handsprit som alla förväntas pilla på med sina äckliga händer.
En kompis berättade om ett inlägg i hennes lokala Facebookgrupp där någon lustigkurre postat en tråd om att vi inte ska slänga använda munskydd i offentliga papperskorgar eftersom våra pantsamlare måste kunna gräva i korgarna utan risk för stt behöva gräva i kontaminerade munskydd...
Hur tänkte den personen där med tanke på allt annat som hamnar i samma korg.....
Folk är korkade och saknar konsekvenstänkande.
Sedan i våras så har det talats om "flatten the curve", att se till att sjukvården inte kollapsar,och att vi kan erbjuda vård till alla som behöver den.
Ändå har vi folk, även i den här tråden, som envist pekar på åldersfördelningen av coronadöda i Sverige under 2020 (då sjukvården inte hade kollapsat under trycket), och felaktigt tänker linjärt: "om spridningstakten fördubblas, så kommer det dö 80-åringar dubbelt så fort".
Nej, hela poängen med flatten the curve och att sjukvården inte ska kollapsa är att om spridningstakten fördubblas och sjukvården kollapsar, så kommer vi få dubbelt så många döda 80åringar OCH DESSUTOM motsvarande antal 50 och 60åringar som dör, enbart för att de inte fick enkel vård.