2021-01-08, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väldigt många i åldern 80-89 som smittas och dör (som vi ser i denna tabell). Något man undrar över är hur de alla smittas?

Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.

- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?

Tyvärr ser man ju äldre ute i affärer och på gatorna. Det ökade därtill kraftigt gällande detta när rekommendationerna för 70+ ändrades och mildrades. Tyvärr är dessa lojala med staten in i döden. Oavsett smittläge så är det regeringens och myndigheternas ord som gäller. Får man gå ut, så går man ut, verkar man resonera tragiskt nog. Smittan däremot skiter fullständigt i vad nollorna i regeringen och på myndigheterna yrar om.
Citera
2021-01-08, 23:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När 50+ är vaccinerade så borde vi kunna öppna upp utan att IVA blir överlastade.

Ja, men i det här tokiga landet kommer vi inte att kalla åldersgrupper till vaccineringen, efter 70-plussarna. 18-69-åringarna är en enda stor grupp. Jättedumt! I Storbritannien kallar de femårsgrupper ner till (och med) 50-55-åringarna. Detta kommer vi också att förlora ett antal liv på...
Citera
2021-01-09, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
25-38 procent lägre R värde om man stänger skolor.

https://youtu.be/loyTWll7MPw

Det är en präktig skandal att man skryter om att man ska öppna skolorna och hålla dessa öppna, när ens egna underlag säger att uppåt 50% av smittan kan ledas till detta. När det dött 10.000 personer i ett litet land som Sverige. Fullständig skandal.
Citera
2021-01-09, 00:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag visste att det var FoHM förslag att komma på detta med 10 kvadratmeter per person. Det är så urbota dumt så man tror inte det är sant? Jag tänker mig Johan Carlsson suttit o knåpat med detta, sån där stelbent byråkrati som var populärt på 80-90 talet. Då han hade sina glansdagar.

Han har inte hängt med och är väldigt akademisk och säkert supersmart på andra saker än att skriva in saker i rekommendationer råd eller andra saker som folk ska följa. Det blir ner på detaljnivå som ingen förstår eller kan ta tills sig. Man hör det på journalisternas frågor ändå från 8 vid bordet rådet till idag 8 - 10 kvadratmeter per person lagen.

Det är så tydligt att det är FoHM som styr det här gamla skeppet, även igår vid PK så varnade Karin Tegmark Wisell om att även 13 åringar nu var högt antal i smittspridningen på samma dag som regering gick ut och sa att alla skolor som vill / kan / har förmåga kan utföra sin undervisning på distans för högstadiet (13 - 15 åringar). Även fast ökningen hos 13 åringar varit där ända sen v 52. Det är när FoHM bestämmer något ska göras åt ökningen - som man går till regeringen och den lägger sig platt.
Det är uppenbart när inte ens Lena Hallengren kan svara på vad Johan Carlsson menar när han skrivit in 8 - 10 kvadratmeter i en pandemilag!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/efter-pandemilagen-da-kan-boter-delas-ut/

https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsministern-om-nya-pandemilagen?start=auto

I en butik som är 10 kvadratmeter ska bara 1 person gå in där "Johan Carlsson".
Idén kommer från Danmark. Samma utrymmen har tillämpats där. Små butiker = max 1 person.
Citera
2021-01-09, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Tror ni att vi kommer få bukt med den stora smittspridning när majoriteten människor är vaccinerade till sommar?

Om vaccinet fungerar och man når tillräckligt många borde smittan stoppas.

I bästa fall kanske man kan få bort den från norden och Europa på lite sikt. Vi vill inte ha pesten här. Skicka tillbaka den till Kina och Afrika.
Citera
2021-01-09, 00:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då behöver du ju inget vaccin. 🙂

Nu tänkte jag typ en vecka innan första och en vecka efter andra sprutan. Och hela tiden de tre veckorna mellan dom.
Citera
2021-01-09, 00:06
Avslutad
Citat:
Ja den almanackan ser ju hoppingivande ut. Kan dock tycka att det finns sammhäskritiska arbeten som borde komma högre upp i prioriteringslistan. Här i Sverige tänker jag då bla på anställda vid kärnkraftverken.

Den svenska "almanackan" är nog dessvärre fortfarande på planeringensstadiet. Men ber att få återkomma. 🙃

Sveriges "planering" är fullständigt värdelös. Hade man verkligen brytt sig så hade man väl för fan sett till att vaccinera alla som verkligen behöver det. Det är bråttom. Sitta och vänta till februari på Astra Zeneca är skandalöst dåligt, när flera länder redan använder det nu. Det är bara att godkänna. Om inte EU gör det så borde Sverige göra det rakt av. Fungerar det i UK och USA så fungerar det i Sverige. Punkt. Utan att Tegnell sitter och glor på det några månader.
Citera
2021-01-09, 00:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Idén kommer från Danmark. Samma utrymmen har tillämpats där. Små butiker = max 1 person.

Sen ska resten stå utanför i kö och vänta i köpcentret då? Undrar om det verkligen är det bästa ur smittskyddssynpunkt? Vid min affär har de redan gjort det vid en privat vanlig mataffär. Där fick vi stå i kö utanför utomhus och fick gå in enligt regeln 1 ut 1 in när de hade tillräckligt med människor i affären. Vet inte hur många det var?

I ett köpcentrum tycker jag denna idé låter dumt.
Citera
2021-01-09, 00:10
Avslutad
Citat:
Jag har noll koll på det. Men FoHM har ju förespeglat att vi på deras hemsida skulle kunna följa hur vaccineringen fortskrider. Det hade varit bra.

Ytterligare ett brutet löfte, för vilken gång i ordningen? Någon tracker för antal vaccinerade och vaccinerade inom åldersgrupper och yrken har inte kommit upp ännu. Trots löfte om det från Tegnell. Återigen kan man inte ordna någonting. Man har såklart vaccinerat så få att man skäms över det. Det är vad det handlar om.

I en kris tar man inte ledigt från ledande jobb inom staten, då jobbar man även lördag och söndag, man jobbar även julafton och nyår. Det kanske skithögen Tegnell skulle lära sig eller avgå.
Citera
2021-01-09, 00:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sen ska resten stå utanför i kö och vänta i köpcentret då? Undrar om det verkligen är det bästa ur smittskyddssynpunkt? Vid min affär har de redan gjort det vid en privat vanlig mataffär. Där fick vi stå i kö utanför utomhus och fick gå in enligt regeln 1 ut 1 in när de hade tillräckligt med människor i affären. Vet inte hur många det var?

I ett köpcentrum tycker jag denna idé låter dumt.
I Danmark bör man också gå in ensam i butiken utan någon annan familjemedlem.

Finns lite att läsa här.

https://ekstrabladet.dk/nationen/indkoebstur-butikschefer-har-en-boen/8424494

När det gäller hur många kunder som finns i butiken just för tillfället borde man ta hjälp av den stackars tiggaren som sitter utanför och ge den personen i uppgift att räkna folk som går in och ut ur butiken och visa på en skylt om det är ok att gå in i butiken.
Senast redigerad av Chantre 2021-01-09 kl. 00:12.
Citera
2021-01-09, 00:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I Danmark bör man också gå in ensam i butiken utan någon annan familjemedlem.

Finns lite att läsa här.

https://ekstrabladet.dk/nationen/indkoebstur-butikschefer-har-en-boen/8424494

När det gäller hur många kunder som finns i butiken just för tillfället borde man ta hjälp av den stackars tiggaren som sitter utanför och ge den personen i uppgift att räkna folk som går in och ut ur butiken och visa på en skylt om det är ok att gå in i butiken.

Bra idé tycker jag. Jag tänkte anmäla mig som frivillig att smittspåra då vissa regioner har svårt att hinna med läste jag. Det arbetet kan man ju göra hemifrån också.

Senast redigerad av sanne 2021-01-09 kl. 00:16.
Citera
2021-01-09, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man undrar ju lite hur de med makt vågar göra saker de inte ska, de blir lätt upptäckta och folkets dom är hård.

Annars har jag väl en viss förståelse för att gemene man snart får psykbryt, sådana som försöker sköta sig. Funderade på att gå på rave i somras, är så svältfödd på "kul". Men när man har en covidsköterska i närmsta vänkretsen så tar man sig i kragen, det vill jag lova.

Domen blir ju inte hård. Det är bara Eliasson som fått gå, mot löften om nya jobb och miljoner i fickan. Bara dagar innan han "fick gå" förlängdes hans anställning med 2 år och 4 nya miljoner på fickan. Det kallas korruption i andra länder. Alla inblandade visste säkerligen redan då vad som väntade och tog i hand på denna uppgörelse. Tror man väl om våra makthavare är man ju bakom flötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in