Citat:
Du Smeto ("Par-o-o-") är som en papegoja som härmar sig själv.
Moseböckerna är källan till att ett hebreiskt skriftspråk existerade på Mose tid. Först om man förnekar deras historicitet kommer bevisbördan, och den hamnar på den som förnekar deras historicitet.
Samma skriftspråk används sedan i Josua, Domarboken, Rut... Bevisbördan ligger återigen på den som förnekar respektive skrifts historiska förankring i tid som skriften beskriver och naturligast dateras till.
Detta så mycket mer som omnämnanden av nedteckning finns i skrifterna själva.
När du skriver "erkänd språkvetare" är det naturligt att anta att om jag skulle hänvisa till en skicklig språkvetare som säger just att det fanns ett hebreiskt skriftspråk på Mose tid skulle du känna dig fri att säga "jag erkänner honom inte som skicklig" eller "de språkvetare jag anser som skickliga erkänner honom inte som skicklig". Det kallas True Scotsman:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingen_riktig_skotte
Någon förmåga att självständigt avgöra vem som är skicklig hebraist har du inte. Du kan ju inte ens hebreiska.
Moseböckerna är källan till att ett hebreiskt skriftspråk existerade på Mose tid. Först om man förnekar deras historicitet kommer bevisbördan, och den hamnar på den som förnekar deras historicitet.
Samma skriftspråk används sedan i Josua, Domarboken, Rut... Bevisbördan ligger återigen på den som förnekar respektive skrifts historiska förankring i tid som skriften beskriver och naturligast dateras till.
Detta så mycket mer som omnämnanden av nedteckning finns i skrifterna själva.
När du skriver "erkänd språkvetare" är det naturligt att anta att om jag skulle hänvisa till en skicklig språkvetare som säger just att det fanns ett hebreiskt skriftspråk på Mose tid skulle du känna dig fri att säga "jag erkänner honom inte som skicklig" eller "de språkvetare jag anser som skickliga erkänner honom inte som skicklig". Det kallas True Scotsman:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingen_riktig_skotte
Någon förmåga att självständigt avgöra vem som är skicklig hebraist har du inte. Du kan ju inte ens hebreiska.
Som sagt, du kan inte visa en enda referens, så du tror att jag ska gå på att Moseböckerna är källan till att ett hebreiskt skriftspråk existerade på Mose tid?
Kul försök.
Alltså, frågan var att du skulle visa en enda källa från en erkänd språkvetare som påstår att hebreiskan existerade som skriftspråk på Moses tid.
Det kan du inte, så du står där med byxorna nere, dumbom.
Du bara försöker påstå att Moseböckerna skrevs på hebreiska på Moses tid, vilket det inte finns minsta lilla bevis för. Det finns ingen hederlig Bibelforskare som påstår det.