2021-01-08, 23:20
Medlem
humor33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Bra förklaring!
Inte riktigt sant då man som civilingenjör besitter mycket mer kunskap än någon från YH och bidra till företaget på fler sätt även om man tekniskt sett har samma titel.
Citera
2021-01-08, 23:21
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
1. Kommer jag se sämre ut på arbetsmarknaden och bli arbetslös om jag väljer Luleå och inte de större Universiteten? Hur lätt är det att få jobb? ( Som sagt kan komma in på de större med 1 år extra plugg.)

2. Kan man förvänta sig ett bra lön efter 5- 10 år på arbetsmarknaden om man väljer någon av ovanstående inriktningar? Med bra lön menar jag runt 50 000 kronor i månaden.

3. Något konstigt som jag har stött på är att nästan samtliga civilingenjörsjobb inom ovanstående inriktningar kräver minst 5 år erfarenhet för att man ska bli erbjuden jobbet. Hur får man dessa erfarenhet när man inte får jobb direkt?

Detta är något annat som får mig att tänka att jag kommer bli arbetslös igen, men samtidigt står det att det är inget konkurrens.

4. Dela gärna med er era erfarenheter oavsett civilingenjörsutbildning ( dvs inriktning ) och gärna era erfarenheter av andra inriktningar. Lägg gärna till vad ni får för lön och hur många års erfarenhet ni har.

Tack för alla bra svar!

1. Jag läste Väg och vatten. Jag vet ingen från min klass som inte har jobb. Om du är seriös med att läsa ett extra år så råder jag dig att istället skriva högskoleprovet. Jag vet att du kom in på Väg och vatten på alla skolor (inkl. Chalmers och KTH) med runt 1,3 för några år sen, det borde vara hanterbart?

2. Jag är konsult med över 50 tkr i lön och med mindre än 10 års erfarenhet men det är det långt ifrån alla av mina gamla kursare som har. De flesta ligger nog runt 40 tkr, vilket ökar med erfarenhet.

3. Nejdå, även nyexaminerade får jobb. Se punkt 1.

4. Se punkt 2. Om du vill ha lite mer detaljerad info om jobbmöjligheter, lön eller annat inom Samhällsbyggnad/Väg och vatten så får du skicka PM till mig.

Och ni övriga som skriver utan att veta vad ni snackar om kan lika gärna hålla käften ...
Citera
2021-01-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Läs lite programmering online kurser på edx / udemy och få en känsla för programmeringen. Tycker du det är kul så kör hårt. Rekommenderar python.

Yes. Men om det skulle bli datateknik, då är det Örebro som gäller. Stockholm och Lund har väldigt höga antagningspoäng och därefter kommer Göteborg som är lite lägre och inte helt omöjligt för mig. Bör jag bara ta min plats om jag kommer in på Örebro? Hur ser du på den här universiteten? Det här med valet av universitet har blivit lite svårt för mig med tanken på de rykten som finns om att man kan bli arbetslös om man har valt fel universitet.
Citera
2021-01-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
I princip så bryr sig ingen om vart du tagit examen så länge det är i Sverige.

Att få jobb är lite halvknepigt. Med en civexamen måste du ofta jobba under din kvalifikation ett tag för att sen få erfarenhet och referenser nog för att få ett jobb inom dina ramar. Det kan vara tufft mentalt men kommer löna sig.

Medan du jobbar som någon slags handläggare så plugga ex java.

I Sverige är löner generellt sett låga. Om du inte är jävligt spetsad inom typ programmering eller grym på ballistiska banor m.m. kan du nog räkna med 40k efter 10 år.

Du kommer aldrig vara arbetslös så länge du inte kräver ett bra jobb med 40k på direkten. Räkna kallt med att gå in på 30k och höja lönen genom att byta jobb, knappast via löneförhandling.

Sen så skrev någon häruppe att statligt betalar mest. Nej knappast. Helt tvärtom. En kompis jobbar för Försvarsmakten. Han blev erbjuden att gå till SAAB Tech och höja lönen med typ 20k, patriot som han är så knegar han på i FM.

30 kkr är väl en låg ingångslön? Dagens ingångalöner i Stockholm ligger allt mellan 33-37 kkr.
Efter 10 år bör man ligga på minst 50kkr givet att man bytt jobb minst en gång.
Citera
2021-01-08, 23:31
Medlem
Citat:
Yes. Men om det skulle bli datateknik, då är det Örebro som gäller. Stockholm och Lund har väldigt höga antagningspoäng och därefter kommer Göteborg som är lite lägre och inte helt omöjligt för mig. Bör jag bara ta min plats om jag kommer in på Örebro? Hur ser du på den här universiteten? Det här med valet av universitet har blivit lite svårt för mig med tanken på de rykten som finns om att man kan bli arbetslös om man har valt fel universitet.
Min erfarenhet är att vilket universitet du har inte spelar så stor roll. Om du inte tänker doktorera iaf, jag har jobbat i företag där stor del anställda kom från karlstad /örebro när jag jobbade jobbade i örebro län. I skåne fanns det folk från blekinge högskola där jobbade .. tror inte det spelar så stor roll det viktigaste är att försöka få erfarenhet under studietiden speciellt under sommaren.
Citera
2021-01-08, 23:31
Medlem
Citat:
Hej!

Äntligen går jag sista året på gymnasiet och har några månader kvar tills jag tar studenten. Jag har nu funderat lite på utbildningar. Det är främst civilingenjör som lockar och främst civilingenjör inom "väg och vatten byggnad" eller "samhällsbyggnad".

Jag kommer väldigt lätt in på Luleås universitet, men kommer ha det lite svårt att komma in på de större d.v.s. Lund, Chalmers och Stockholm. Med tanken på att jag poängmässigt inte ligger så långt ifrån de större universitetens antagningspoäng, skulle jag kunna tänka mig att läsa 1 år extra för att komma in på de större nästa år, d.v.s hösten 2022. Så det är inte omöjligt för mig.

Mina frågor är nu :

1. Kommer jag se sämre ut på arbetsmarknaden och bli arbetslös om jag väljer Luleå och inte de större Universiteten? Hur lätt är det att få jobb? ( Som sagt kan komma in på de större med 1 år extra plugg.)

2. Kan man förvänta sig ett bra lön efter 5- 10 år på arbetsmarknaden om man väljer någon av ovanstående inriktningar? Med bra lön menar jag runt 50 000 kronor i månaden.

3. Något konstigt som jag har stött på är att nästan samtliga civilingenjörsjobb inom ovanstående inriktningar kräver minst 5 år erfarenhet för att man ska bli erbjuden jobbet. Hur får man dessa erfarenhet när man inte får jobb direkt?

Detta är något annat som får mig att tänka att jag kommer bli arbetslös igen, men samtidigt står det att det är inget konkurrens.

4. Dela gärna med er era erfarenheter oavsett civilingenjörsutbildning ( dvs inriktning ) och gärna era erfarenheter av andra inriktningar. Lägg gärna till vad ni får för lön och hur många års erfarenhet ni har.

Tack för alla bra svar!

Kan tipsa dig om civilingenjörsutbildningen inom system i teknik och samhälle i Uppsala. Där har du också vatten och miljöteknik som du också verkar vara intresserad av. Uppsala är en helt sjukt rolig studentstad med mycket studentaktiviteter.

Om det är så att du inte får tillräckligt på HP så kan du alltid söka till tekniskt basår på Uppsala Universitet och det är ett år långt med garantiplats till ingenjörsutbildningarna. Dubbelkolla med studievägledare om det fortfarande är så iom att det var så för 10 år sedan.
Citera
2021-01-08, 23:34
Medlem
Untouchables avatar
Två av mina närmaste vänner läste väg och vatten i Luleå, ingen av dem har haft svårt att få jobb och båda har haft en god löneutveckling sen examen.
Citera
2021-01-08, 23:37
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Men det är ganska svårt att få ett jobb som management enligt många källor. Men det är värt försöket.

Ja det är svårt och jag skulle inte säga att det är värt försöket om du inte har förutsättningarna, eller vill ta chansen. För om man inte har betygen och rätt sociala koder så är det en chansning med dåliga odds om vi nu pratar om toppjobben.

Företag som jobbar inom management kommer inte bry sig om huruvida du har en management eller beräkningsbakgrund. De kommer bry sig om dina betyg framförallt. Men detta gäller inte omvänt. Så en bra beräkningsgrund och vissa kurser inom management är den bästa kombon enligt mitt tycke.
Citera
2021-01-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
1. Jag läste Väg och vatten. Jag vet ingen från min klass som inte har jobb. Om du är seriös med att läsa ett extra år så råder jag dig att istället skriva högskoleprovet. Jag vet att du kom in på Väg och vatten på alla skolor (inkl. Chalmers och KTH) med runt 1,3 för några år sen, det borde vara hanterbart?

2. Jag är konsult med över 50 tkr i lön och med mindre än 10 års erfarenhet men det är det långt ifrån alla av mina gamla kursare som har. De flesta ligger nog runt 40 tkr, vilket ökar med erfarenhet.

3. Nejdå, även nyexaminerade får jobb. Se punkt 1.

4. Se punkt 2. Om du vill ha lite mer detaljerad info om jobbmöjligheter, lön eller annat inom Samhällsbyggnad/Väg och vatten så får du skicka PM till mig.

Och ni övriga som skriver utan att veta vad ni snackar om kan lika gärna hålla käften ...

Tack så mycket. Det vore intressant med mer info. Jag hör gärna av mig.
Citera
2021-01-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humor33
Inte riktigt sant då man som civilingenjör besitter mycket mer kunskap än någon från YH och bidra till företaget på fler sätt även om man tekniskt sett har samma titel.
Om du besitter kunskap men inte använder den, förtjänar du då högre lön?

Jag talar här om två personer med olika bakgrund som utför samma arbete till samma kvalitet, inget annat. Sedan kan man ju argumentera för att den som har en YH-utbildning troligtvis har mer erfarenhet relaterat till det arbete som utförs gentemot ingenjören.

Ingenjören har å sin sida en mycket bredare, men mer teoretisk kunskap som då måste omsättas i praktiken. Arbetar du med att bygga t.ex. ett affärssystem i Java eller en e-tjänst i React har du troligtvis inte så stor nytta av din kunskap inom t.ex. linjär algebra eller flervariabelanalys.

Ingenjören behöver inte vara bättre på problemlösning än någon med en annan typ av utbildning, men har troligtvis en större verktygslåda till sitt förfogande för att hitta smarta lösningar. Då kommer vi tillbaka till det jag sade tidigare; samma arbete till samma kvalitet bör ge samma lön.

En systemvetare som presterar bättre än en ingenjör med samma titel förtjänar högre lön än ingenjören och vice versa. Lön efter prestation, inte utbildning.
Citera
2021-01-08, 23:54
Medlem
Citat:
Välj absolut inte Örebro "universitet"
Citera
2021-01-08, 23:59
Medlem
humor33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Om du besitter kunskap men inte använder den, förtjänar du då högre lön?

Jag talar här om två personer med olika bakgrund som utför samma arbete till samma kvalitet, inget annat. Sedan kan man ju argumentera för att den som har en YH-utbildning troligtvis har mer erfarenhet relaterat till det arbete som utförs gentemot ingenjören.

Ingenjören har å sin sida en mycket bredare, men mer teoretisk kunskap som då måste omsättas i praktiken. Arbetar du med att bygga t.ex. ett affärssystem i Java eller en e-tjänst i React har du troligtvis inte så stor nytta av din kunskap inom t.ex. linjär algebra eller flervariabelanalys.

Ingenjören behöver inte vara bättre på problemlösning än någon med en annan typ av utbildning, men har troligtvis en större verktygslåda till sitt förfogande för att hitta smarta lösningar. Då kommer vi tillbaka till det jag sade tidigare; samma arbete till samma kvalitet bör ge samma lön.

En systemvetare som presterar bättre än en ingenjör med samma titel förtjänar högre lön än ingenjören och vice versa. Lön efter prestation, inte utbildning.
Jävlar vad dålig man måste vara som civilingenjör om man inte presterar bättre än YH utbildad person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in