2021-01-08, 21:55
Medlem
qwerty-66s avatar
25-38 procent lägre R värde om man stänger skolor.

https://youtu.be/loyTWll7MPw
Citera
2021-01-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Exakt. Jag hörde massa mummel och jamen då ska man göra si så si så, eller då gäller egenavgifter eller böter om det gäller det eller det. Och sen ska du ha 1,8 kvadratmeter annars får du ringa länsstyrelsen - som inte har en aning om hur de ska hinna med att anställa så många inspektörer så de gör ingenting för alla kalas, och man kan inte gå in i folks hem.

Det var en snurrig tillställning den där PK med stadsministern och Johan Carlsson.

Det är helt otroligt att de bara hittar på regler ad hoc. Varför hade man inte ett färdigt regelverk innan detta hände? Det borde finnas ett antal nivåer och för varje nivå är det definierat exakt vilka restriktioner som gäller. Man bör kunna bestämma nivå per region eller kommun, för det blir väldigt trubbigt att ha samma regler i hela landet. Centralt skall man kunna bestämma om reserestriktioner och rörelser mellan regionerna. Man undrar vad de har sysslat med på myndigheten. Det finns ingen som helst planering och det finns inga ideer om hur man utrotar smittan utom möjligen vaccin.
Citera
2021-01-08, 21:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Enligt Karin Tegmark Wisell, på tisdagens pressträff, låg antalet döda/dag på någonstans mellan 60 och 70.

Sanningen är att redan den 17 december låg tre dagars glidande medelvärde på 93 döda/dag. Ingenting tyder heller på en kraftig utplaning av kurvan. Vad vinner FHM på att tona ner och vid behov ljuga, rakt av?

Jag fattar inte heller det. Nu är ju gyllene tillfälle att verkligen ta i från tårna att det är allvar och att vi snart har vaccinerat våra sköra grupper och kan koncentrera oss på nästa grupp. Man borde rimligtvis vara realist när man arbetar med smittskyddsfrågor och istället för att felaktigt lugna befolkningen verkligen få sin befolkning på tårna för att vi måste vara i krisberedskap nu för att dämpa smittspridningen. Då ska man ju inte sprida felaktiga uppgifter för att lugna - då får det ju tvärtom felaktigt beteende från sin befolkning som tror att situationen är i kontroll.

Vilken den inte är - än!
Citera
2021-01-08, 22:01
Avslutad
Så nu säger USA att dom har en egen superdupermutation som är anledningen till deras stora smittspridning? Det verkar vara modernt att (bort)förklara händelserna i sina länder på detta vis?
Citera
2021-01-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har fortfarande svårt att fatta.

Menar du att vid låg smittspridning kan man isolera sig till 100 % man inte vid hög?

Hur blir man smittad när man arbetar hemifrån?

Hur har det visat sig att någorlunda låg smittspridning är totalt felaktigt för att avlasta vården?
Det gör inget. Jag tar tålamod.
Vid låg smittspridningen fungerar isolering förstås bättre.
Det finns vetenskapliga artiklar som visar att isolera en viss grupp vid hög smittspridning är icke fungerande.
Dåligt försök helt enkelt.
Man kan bli smittad på många olika sätt när man jobbar hemifrån.
Speciellt om partnern inte kan jobba hemifrån och barnen går på skolan.
De drar med sig smittan hem.
Experimentet med att försöka hålla smittspridningen på ett acceptabelt nivå för vården har tydligen misslyckats totalt. Eftersom prognosen om att smittspridningen ska hålla sig till klustrar under hösten och vara hanterbart visade sig vara fel.
Det blev inte så. Då var den rätta strategin att fokusera på noll tolerans för smittan för att kunna hantera den.
En fråga som jag har till dig är att varför man håller på att gissa och experimentera när man har noll aning om hur resultatet kommer att se ut?!
Citera
2021-01-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Även Brasilien har exploderat. Rekord med bred marginal i antal fall igår. Nästan rekord i döda igår. Ologiskt att antal nya fall och döda sticker iväg sådär på samma dag.

tänkte om det kunde ha att göra med vädret kanske.

Citat:
Most of Brazil has moderate rainfall of between 1,000 and 1,500 mm (39 and 59 in) a year, with most of the rain falling in the summer (between December and April)
wiki

så folk kanske är mer inomhus nu, jul och nyår på det så kanske inte så konstigt man ser en ökning i brasilien nu.
Citera
2021-01-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja ungefär 50% av dödsfallen har inträffat på äldreboenden, så där skall vi rätt snart se en bra effekt. Tyvärr ger ju den åtgärden bara högst marginell effekt på samhällsspridningen.

Men när 50+ plus är vaccinerade kan vi förvänta en avlastning av vården med ca 77%. Det är så vårdbehovet ser ut. Är en stund dit, men inte så avlägset.

Hvad er planen for vaccination af de forskellige samfundsgrupper i Sverige?

Sådan er planen i Danmark:

https://www.berlingske.dk/samfund/sundhedsstyrelsen-klar-med-fuld-vaccineplan-her-kan-du-se-hvornar-du
Citera
2021-01-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Vad menar du? Australien har stängt sina gränser sedan lång tid tillbaka.

Nya reglerna gäller Australienska medborgare och de med resident visa som vill resa in i landet.

Australien kräver alltså från sina egna medborgare ett negativt test innan ombordstigning på planet och sedan karantän vid ankomst som resenären bekostar själv. Jämför detta med slappa Sverige.
Ok! Är detta alltså oavsett om de åker via flyg, tåg, båt eller bil? Hur kontrollerar man angränsande länders medborgare så de inte slinker in via bil eller tåg?
Citera
2021-01-08, 22:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag fattar inte heller det. Nu är ju gyllene tillfälle att verkligen ta i från tårna att det är allvar och att vi snart har vaccinerat våra sköra grupper och kan koncentrera oss på nästa grupp. Man borde rimligtvis vara realist när man arbetar med smittskyddsfrågor och istället för att felaktigt lugna befolkningen verkligen få sin befolkning på tårna för att vi måste vara i krisberedskap nu för att dämpa smittspridningen. Då ska man ju inte sprida felaktiga uppgifter för att lugna - då får det ju tvärtom felaktigt beteende från sin befolkning som tror att situationen är i kontroll.

Vilken den inte är - än!

Ja det är ett obegripligt och kontraproduktiv förhållningssätt som jag dessutom inte sett bland ledare någon annanstans på klotet.
Citera
2021-01-08, 22:12
Bannlyst
Tror ni att vi kommer få bukt med den stora smittspridning när majoriteten människor är vaccinerade till sommar?
Citera
2021-01-08, 22:23
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Något man undrar över är hur de alla smittas?

Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.

- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?

Jag är nyfiken på hur skötsamma yngre och medelålders människor smittas. Var det kommer från mest, affärer, jobbet, barnen, kollektivtrafiken eller vännerna. Jag vet inte ens vad man ska gissa på.

Jag har smittade i min släkt som är 90+. De har hemhjälp och hade kunnat smittas så. Även om handskar och munskydd används nu, gjorde inte det innan och var rena turen de inte smittades då, så finns ju viss risk. Men det visade sig att den yngre, skötsamma släktingen som hjälpte dem med allt som hemhjälpen inte hann med, var den som smittade under sin inkubationstid. Det är bara ett fall, men shit happens.

Så då undrar jag hur hon då blev smittad när hon fick vara hos dem just för att hon var så försiktig och hade så få andra sociala kontakter.

Nu när de är smittade så tills de är bra (det verkar som de kommer klara sig) så skickar bara hemhjälpen dit de som har antikroppar. Man vet ju inte om det hjälper mot att de för smittan vidare, men troligen är det en stor hjälp. Det är ett bra initiativ av hemhjälpen att sköta det så. Inte alla kommuner som har den metoden.

Mina släktingar går inte ut och handlar så den smittvägen finns inte. Annars så hade det varit möjligt med säkert. Fast jag tror just den där nära kontakten man har i sitt eget hem kanske är då smittan sprids mest eftersom man i en affär kanske stöter ihop med en smittad kanske 5 sekunder, medan i hemmet så blir det timmar. Min far har gått och handlat och hållit avstånd, han är 80, och han har hållit sig frisk. Däremot har de väldigt begränsad hemhjälp som bara städar och de är inte i samma rum, och de träffar inte ofta släkt inomhus.

Mer exakt smittspårning hade varit väldigt intressant.
Citera
2021-01-08, 22:26
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Tror ni att vi kommer få bukt med den stora smittspridning när majoriteten människor är vaccinerade till sommar?

Jag tänkte först att jo, det är ju målet. Men sedan insåg jag att jag inte tror det kommer bli så. Jag tror att någonstans finns viruset kvar, det biter sig fast i befolkningen. Men jag tror att vi kommer få ner dödligheten väldigt mycket genom att vaccinera alla över 70. Det kommer iallafall göra att sjukvården kan börja återhämta sig. Om vaccinet är effektivt vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in