2021-01-08, 21:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Så verkar det inte vara i Sverige iaf, relativ risk kring 1 för personal på skola/förskola generellt.

Detta trots att skolan är en av få arbetsplatser som varit öppen under hela pandemin. (ex. personal har utsatts för kollektivtrafik i större utsträckning än gemeneman osv).

Totalt har 8 barn/ungdomar (i ålderkatogori 0-19år) dött med covid sedan pandemin startade för snart ett år sedan. Allt är iofs relativt med jag skulle inte kalla detta för "stora risker" . Snarare tvärt om, man kan konstatera att coronarisken är försumbar andra vardagliga risker för skolungdomar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper-inom-skolan/
Folkhälsomyndighetens rapporter som du hänvisar till har kraftigt ifrågasatts av såväl forskare som fackförbund.

Citat:
Analysen är dock felaktig, enligt Per Adman och Jonas Larsson Taghizadeh. De har gått igenom rapporten och menar att det snarare handlar om en smittorisk på 1,7.
– Myndighetens uppdrag måste vara att redovisa så trovärdiga resultat som möjligt eller i alla fall inte påstå saker som man inte har stöd för i sin egen data. Läraren förtjänar att veta det mest troliga som data visar, säger Per Adman, docent vid statsvetenskapliga institutionen
https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/ta-forskarnas-kritik-mot-folkhalsomyndigheten-pa-allvar
.

Sedan finns det en bra sammanställning av Der Spiegel om olika studier som visar hur skolelever är en viktig motor i smittspridningen.

https://www.spiegel.de/international/world/new-on-the-covid-19-front-lines-children-may-be-driving-the-pandemic-after-all-a-95e4c0e7-2ea0-479b- ac27-d17f07d147a5

Att barn generellt sett inte drabbas lika hårt förändrar inte de tydliga indikationerna på att smittspridningen är omfattande i skolan.
Citera
2021-01-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Låt mig då omformulera frågan. Min matvarubutik har flera rum. Skall man räkna på 10kvm/person och rum, eller hur skall den nya regleringen tolkas?

Det blir ju jobbigt om affärerna bötfälls för att en person för mycket gick in i kylrummet, då måste ju butiken ha personal både här och där för att ha koll på kunderna.
Jag tror du övertolkar flera saker. Men om du undviker att ta med dina barn på gymmet som jag förstår att du brukar besöka så vet du ju att du inte blivit smittad av dem på gymmet. Men jag tolkar det som att du redan vet att ni inte smittats av barnen när du hängt på gymmet eftersom de inte varit med dig där?

I matvarubutiken kan du ju själv planera din framfart. Om det är fullt i det lilla kylrummet så kan du ju avvakta innan du går in. Är det så belamrat med mjölkstinna klimakteriekossor så kan du ju passa på att gå till bröddisken istället för att undvika trängsel. Jag tror inte du behöver ha med en tumstock för att klara det faktiskt.

Det är nog en större risk att du när du väl ska betala får en småfebrig person bakom dig i kön som pga sitt munskydd tror denne är den mest empatiske person i världen. I nödfall kan du ju såklart ta med barnen när du handlar så du har något att skylla på om du smittas.
Citera
2021-01-08, 21:03
Medlem
K.G.Hammars avatar
Australien visar vägen igen.

De som vill komma in i landet krävs på ett negativt test innan de går på planet.

Australia will require all travelers to the country to test negative for Covid-19 before their departure to Australia, Prime Minister Scott Morrison said on Friday.

Morrison also announced that Australia will be reducing the caps on international arrivals in New South Wales, Western Australia and in Queensland by 50% until February 15. This means that roughly 2,500 fewer Australian citizens and permanent residents can enter the country each week.
Citera
2021-01-08, 21:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
14700 döingar 1/4, OM vaccinutrullningen tar fart.
Om inte; 15500+ 1/4.
Om 90% av befolkningen drar på sig munskyddet NU, så landar vi som lägst på 11000 döingar 1/4.

När vaccineringen på äldreboenden är genomförd kommer vi se en rätt drastig minskning av dödsfallen, visserligen med ett par veckors fördröjning. Den gruppen borde borde ganska snart vara vaccinerad.
Citera
2021-01-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När vaccineringen på äldreboenden är genomförd kommer vi se en rätt drastig minskning av dödsfallen, visserligen med ett par veckors fördröjning. Den gruppen borde borde ganska snart vara vaccinerad.
Ja. De är faktiskt inte så många och vi får verkligen hoppas man i vårt land inte kör med tjoflöjt-tankar att man kan skippa den andra dosen, blanda vaccin eller kanske dröja ett par veckor extra ”för att det nog inte gör nåt och då hinner vi vaccinera fler. Nästan...”

Jag ser fram emot när man kan börja vaccinera våra ”vanliga” multisjuka 80åringar som trots sin situation bor hemma själva utan hemhjälp. De ligger långt ner på stegen nu. Men jag tycker det är bra att man vaccinerar klart de som påbörjats först. Självklart!

Många verkar tycka att vaccinera är lite som att måla över rost på bilen. Det funkar lite. Nästan. Ett tag...

Vafan, gör det ordentligt!
Citera
2021-01-08, 21:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Använd pandemilagen på söndag och stäng ner alla icke-samhällsviktiga funktioner. Fartyget är vattenfylld och på väg att sjunka.

Ja, det hjälper inte att sitta och ösa om man inte tätar läckorna.

Vad jag förstod så är pandemilagen klubbad och klar men jag fattar inte varför de inte kommer med strängare förbud. Vad är skillnaden? är det bara att det kan bli böter om butiker har för mycket folk inne samtidigt.
Tandlös rekommendation när butikerna måste begränsa antal personer i butiken när alla andra står i kö utanför inomhus i köpcenter.
Citera
2021-01-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Australien visar vägen igen.

De som vill komma in i landet krävs på ett negativt test innan de går på planet.

Australia will require all travelers to the country to test negative for Covid-19 before their departure to Australia, Prime Minister Scott Morrison said on Friday.

Morrison also announced that Australia will be reducing the caps on international arrivals in New South Wales, Western Australia and in Queensland by 50% until February 15. This means that roughly 2,500 fewer Australian citizens and permanent residents can enter the country each week.
Intressant! Kräver de samma regler för folk som åker båt eller tar bilen över bron till Australien också?

Och ärligt nu för jag har ingen aning, hur många internationella flygplatser har Australien? Är det samma regler för inresande för alla från alla länder?
Citera
2021-01-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det har väl inte talats så mycket om triage för vanlig vård som det största problemet även om det såklart är det. Utan det har väl mest handlat om intensivvården? Dom klart äldre och sjuka ligger ofta på geriatriken, inte på akutsjukhusen, men dom är med i siffrorna som sjukhusliggande ändå.

Siffran på verkliga akutsjukhus som folk tänker är idag 423 personer i Stockholm.

Triage eller palliativ vård, kärt barn har många namn. Läs Coronakommisionens rapport. Rekommenderas inte för känsliga personer. Tragisk läsning.
Citera
2021-01-08, 21:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Förutom Brittiska o Sydafrikanska mutationerna så kanske det finns en amerikansk variant.

“This fall/winter surge has been at nearly twice the rate of rise of cases as the spring and summer surges. This acceleration suggests there may be a USA variant that has evolved here, in addition to the UK variant that is already spreading in our communities and may be 50% more transmissible,” reports obtained by CNN said.
Citera
2021-01-08, 21:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Ja, tittar man på denna statistik:

Kod:
Totalt antal avlidna per åldersgrupp

------------------------------------
Åldersgrupp	Totalt antal avlidna
Ålder 0-9	5
Ålder 10-19	3
Ålder 20-29	13
Ålder 30-39	27
Ålder 40-49	67
Ålder 50-59	206
Ålder 60-69	556
Ålder 70-79	1979
Ålder 80-89	3976
Ålder 90+	2601
Totalt          9433

(källa:FHM)

så inser man att vill man få ned dödstalen, så måste man vaccinera de äldre så fort det bara är möjligt. Det är de stackarna som dör i stora mängder nu.
Citera
2021-01-08, 21:30
Medlem
neuron-drones avatar
Man undrar ju stämningen mellan regerigen och Tegnell eftersom sistnämnde sa att vi inte behöver regler, bara rekommendationer.

Tycker media varit rätt luddig med vad den nya lagen innebär. Väldigt mycket "med mera".

Nu tror jag ju att jag haft corona i höstas, träffade för några dagar sedan en som visade sig vara covidpositiv. Även om man säkert sprungit omkring bland smittade innan, så kändes det en smula märkligt att veta att den personen med säkerhet var smittad och att jag satt 40 cm ifrån.

Är inte rädd att bli svårt sjuk men däremot har jag blivit sådär grabbgnällig mot att vara sjuk. Innan har jag mest kämpat igenom svåra förkylningar och influensor och bronkiter och lunginflammationer, men efter sjukan i höstas är jag lite fobisk mot att vara ämlig.

Fy fan vad jag hatar att vara sjuk. Det är så deprimerande. Tror jag får lågt dopamin av sjukdom för får skitmycket restless legs av feber.
Citera
2021-01-08, 21:32
Medlem
sannes avatar
Gud jag skäms när Johan Carlsson säger att smittspridning förutom i hemmet närmaste vänkretsen och arbetet är i periferin. Att stänga ner affärer får ingen mer effekt, infrastruktur är något som inte alls har effekt på smittspridningen.
Att på något enkelt sätt få ner smittspridningen genom lockdown fungerar inte det lärde vi oss i våras. Tyckte de sa att vi hade bättre uthållighet i våras och därför bättre för sjukvården, för att fler arbetade hemma och inte var ute så mycket?

https://www.svtplay.se/video/29487504/aktuellt/aktuellt-8-jan-21-00-4
7:05 in.

Hur många kvadratmeter ska jag ha i en affär för att gå in där?
Senast redigerad av sanne 2021-01-08 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in