2021-01-08, 16:01
Medlem
Löven verkar inte riktigt hänga med i den tekniska utvecklingen. Han har aldrig handlat på nätet.
I stället springer han omkring i julhandeln med familj och livvakter för att handla en rakapparat.

Citat:
Statsministern tycker att Dan Eliasson ”drog rätt slutsats” som avgick.
Det säger Löfven till SVT, där han också frågades ut om sin och andra ministrars kritiserade julhandel.
– Jag har aldrig handlat något på nätet, jag tillhör väl den generationen möjligtvis, säger Stefan Löfven.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al79AA/lofven-om-kritiken-jag-har-aldrig-handlat-pa-natet
Citera
2021-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag har en autoimmun sjukdom redan... Vad betyder vaccinet för mig då???????????????????

Fråga din läkare.
Citera
2021-01-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Precis, det är desto rimligare än att utsätta skolpersonalen elever för stora risker då skolorna hålls öppna trots omfattande samhällsspridning.
Så verkar det inte vara i Sverige iaf, relativ risk kring 1 för personal på skola/förskola generellt.

Detta trots att skolan är en av få arbetsplatser som varit öppen under hela pandemin. (ex. personal har utsatts för kollektivtrafik i större utsträckning än gemeneman osv).

Totalt har 8 barn/ungdomar (i ålderkatogori 0-19år) dött med covid sedan pandemin startade för snart ett år sedan. Allt är iofs relativt med jag skulle inte kalla detta för "stora risker" . Snarare tvärt om, man kan konstatera att coronarisken är försumbar andra vardagliga risker för skolungdomar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper-inom-skolan/
Citera
2021-01-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju delvis ett eget val om man vill bli smittad eller inte och om man vill bli sjuk, långtidssjuka eller ev. dö.
Ingen är idag hindrad att låta bli att gå i köpcentrum, skippa gymmet och undvika kollektivtrafiken.

En påtvingad nedsättning ser jag i första hand som hjälp för vården att klara av att vårda de som tidigare valt att bli sjuka.
Håller inte med.
Ökad smittspridning i samhället utsätter den försiktige för risk oavsett hur än man undviker smittan.
Citera
2021-01-08, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har en autoimmun sjukdom redan... Vad betyder vaccinet för mig då???????????????????

Spontant tänker jag, att du bör avvakta. Men det måste du ju fråga din egen läkare om.
Citera
2021-01-08, 16:14
Avslutad
Vad är er analys 2021 juni med tanke på att alla börjar ta vaccin? Kan vi räkna med att varuhus och krogen öppnar upp igen dit vi var 2019? Kommer svensken att få kunna resa till Grekland hösten 2021?
Citera
2021-01-08, 16:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vaccineringen går långsamt ja.
Rumänien har vaccinerat mer antal per innevånare än Sverige gjort.

Källa?
Alltså inte klumprapporteringen från i måndags..
Skall vi gå på den så är föregångaren Norge ännu sämre..
Vet inte varför du jämför med Rumänien när måttstocken varit norge hela året?!
Citera
2021-01-08, 16:18
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vill du leva som vi gör nu till 2034?

Gissar på att du är i 50 års åldern utan vänner så detta påverkar inte dig
Tvärtom är jag ganska ung, och därför påverkas jag stort om det skulle komma drakoniska åtgärder som slår mot samhälle och arbetsmarknad framöver. Jag tillhör generationen som kommer få kröka våra ryggar för att betala det här kalaset när alla i "50 års åldern" ska sitta inne och gömma sig.
Citera
2021-01-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det är väl bättre att alla får i alla fall EN dos? Än att vissa inte får NÅGON förrän det kanske är för sent? Det GÅR dessutom att toppa upp med ett annat vaccin. Vem vet - det kanske till och med ger bättre skydd? Och det måste inte gå precis exakt ett visst antal dagar mellan doserna heller. Det är det här jag menar med att vi är så fruktansvärt fyrkantiga och regelstyrda i Sverige. I ett sådant här läge måste man våga improvisera litet.
Hmm. Känns vetenskapligt. Kort och gott. Nej.
Citera
2021-01-08, 16:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Du som vill stänga hela skolan och inte anser att det inte kommer innebära något vådligt bortfall av nödvändig arbetskraft på grund av hemmavarande föräldrar. Ska vi inte bara utfärda stenhårda restriktioner mot alla 60+ i stället? De flesta av dem borde väl inte bo med sina barn (lite som att de flesta av barnen inte har föräldrar i nödvändiga yrken ju). De kan hållas hemma och pilla med sitt. Det kommer inte att få några nämnvärda konsekvenser för dem så länge de upprätthåller sina rutiner. Kanske till och med kan verka motiverande och stärkande. En promenad kan de få gå per dag. Ser man bara till att det efterföljs sjunker nog både sjukhusinläggningar och dödstal dramatiskt.

Jag tror att väldigt många av dem som gått i pension redan lever så. Övriga mellan 60-65 arbetar nog till stor del hemma, men sedan finns det ju förstås dem inte kan arbeta hemma. De är sk frontliners inom skola och sjukvård. De borde vara prioriterade grupper att få vaccin.
Citera
2021-01-08, 16:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är er analys 2021 juni med tanke på att alla börjar ta vaccin? Kan vi räkna med att varuhus och krogen öppnar upp igen dit vi var 2019? Kommer svensken att få kunna resa till Grekland hösten 2021?

Man kan ju t.o.m. åka till Kanarieöarna enligt vad jag läst i tidningen..

Men skall jag vara lite mer seriös så tror jag att runt höstlovet 2021, så är saker nog lite mer normaliserade.
Men mycket beror ju på hur mycket skydd mot att smitta vidare som vaccinen ger.
Ger det bra skydd så är livet nog ganska normalt i västvärlden under hösten när 70-80% fått sin dos.
Sen får vi ju se hur många som överlever vaccinationen...
Vissa här inne verkar ju fullständigt livrädda för vaccinet.

1 död av 15-20 miljoner vaccinerade. (Jag räknar inte med multisjuka 100-åringar)
Oavsett åldersgrupp så lär covid-19 vara extremt mycket farligare än vaccinet..
Citera
2021-01-08, 16:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Ingenting gissar jag..
Kanske redan 20 miljoner vaccinerade och det som nämnts är ju gravt allergiska som avråds.
Autoimmuna sjukdomar kan ”aktiveras” av alla vacciner eller infektioner, knappast förvärra en redan förvärvad.

Men såklart, är du gravt autoimmunsjuk så skall du nog vara rädd för det mesta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in