2021-01-08, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför lär man sig aldrig. När smittan växte i Kina tyckte jag att vi skulle stänga alla flyg tills vi visste mer. Men ingen lyssnade.

Nu har vi möjligtvis något nytt igen (muterat virus). Då säger jag det igen.
Stäng alla gränser för resande till alla länder, nu och tills vidare, tills vi vet mer.
Använd sen först alla smittspårningsresurser till den nya varianten.
På söndag, stäng allt utom mataffärer och apotek, och ordna barnpassning till kritisk personal.

Nu har vi ändå vaccination inom räckhåll, vi kan hålla nerstängt tills sjukvårdspersonal och 70+ vaccinerats.

Kan bara instämma. Stäng skolorna till påsk och rädda några tusen liv.
Citera
2021-01-08, 19:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Denmark will restrict travel from all countries from 9 January, and has advised against going abroad, to limit the spread of Covid-19, in particular the more transmissible mutations first found in Britain and South Africa.

Land efter land tar tag i detta.

Vi får hoppas att Anders Tegnells kraftfulla åtgärd tvätta händerna kommer att funka.

Jag har gett upp hoppet om att FoHM kommer att agera snabbt. Det skulle vara om regeringen återigen går in och gör något.
Kan man kanske hoppas på att kungen yttrar sig igen
Citera
2021-01-08, 19:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Antal inlagda i stockholm minskar. Nu är det 708.

Positivt tecken.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/7-januari-dagslage-covid-19/
Fortsätter sjunka i stockholm: 685 inlagda nu

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/8-januari-lagesrapport-om-covid-19/, nyss
Citera
2021-01-08, 19:27
Medlem
Dbloodss avatar
Utöver vaccinet är väl denna studie det mest positiva jag läst på länge.

Prior SARS-CoV-2 infection is associated with protection against symptomatic reinfection - Journal of Infection

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(20)30781-7/fulltext

Man vågar alltså garantera immunitet till 6 mån minst. 0% fall av återinfektion vid en studie av vårdpersonal.
Citera
2021-01-08, 19:31
Medlem
Citat:
Fortsätter sjunka i stockholm: 685 inlagda nu

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/8-januari-lagesrapport-om-covid-19/, nyss

Eftersläpningen har legat på ca en vecka senaste tiden. Att inlagda går ner en enstaka dag säger absolut ingenting.
Citera
2021-01-08, 19:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Eftersläpningen har legat på ca en vecka senaste tiden. Att inlagda går ner en enstaka dag säger absolut ingenting.
Men det var ju över 800 covid-patienter inlagda i Stockholm innan jul
Citera
2021-01-08, 19:45
Medlem
mrnedms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Utöver vaccinet är väl denna studie det mest positiva jag läst på länge.

Prior SARS-CoV-2 infection is associated with protection against symptomatic reinfection - Journal of Infection

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(20)30781-7/fulltext

Man vågar alltså garantera immunitet till 6 mån minst. 0% fall av återinfektion vid en studie av vårdpersonal.

Fantastiskt med lite bra nyheter!
Citera
2021-01-08, 19:49
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Men det var ju över 800 covid-patienter inlagda i Stockholm innan jul

Dem flesta har dött
Citera
2021-01-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Dem flesta har dött
Hu vet du det?
Citera
2021-01-08, 20:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Vad snackar du om?
Inlagda i Stockholm är ju dagsfärska siffror!
Ingen eftersläpning där.
Man är ju på samma siffror som i slutet på november.
Citera
2021-01-08, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nya inrapporterade döda: 171

Enligt Karin Tegmark Wisell, på tisdagens pressträff, låg antalet döda/dag på någonstans mellan 60 och 70.

Sanningen är att redan den 17 december låg tre dagars glidande medelvärde på 93 döda/dag. Ingenting tyder heller på en kraftig utplaning av kurvan. Vad vinner FHM på att tona ner och vid behov ljuga, rakt av?
Citera
2021-01-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Denmark will restrict travel from all countries from 9 January, and has advised against going abroad, to limit the spread of Covid-19, in particular the more transmissible mutations first found in Britain and South Africa.

Land efter land tar tag i detta.

Vi får hoppas att Anders Tegnells kraftfulla åtgärd tvätta händerna kommer att funka.
Hej KG. Nu oroar du mig igen så du behöver allt förklara dig. Känner du till samt följer alla de råd och restriktioner som du ska? Informationen är lättillgänglig och säkert även på andra språk om du har svårt för svenskan. Du behöver verkligen läsa på så du inte orsakar mer smittspridning än du säkerligen redan gjort, eller riskerar att göra om du blir sjuk.

Ta hand om dig! Följ råden och restriktionerna. Jag vet att det är tufft men du klarar det! Kämpa! Jag tror på dig KG!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in