2021-01-08, 18:30
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Danska SSI oroar med sina prognoser för den Engelska varianten "Spredning af den engelske virusvariant - cluster B.1.1.7"

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021

Eric Feigl-Ding ger prognoserna stor vikt eftersom han anser att Danska SSI är en av dom bästa inom området.

CRUSH VIRUS NOW OR ELSE WE ARE SCREWED: Denmark’s CDC thinks new B117 #SARSCoV2 variant is so much more contagious (R +0.4 to +0.7) & inevitable that **if any country does not crush the R<0.7 now**, we will be completely #COVID19 screwed by Feb/March.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1346899021621813249

Erfarenheterna från England stödjer SSI's prognos.

”It is now clear that new variant is substantially more transmissible than earlier variants, by 40-80%.”

”Pandemic is now out of control”

https://twitter.com/DrEricDing/status/1346064285978521605

AJ AJ låter INTE bra!!!!
Citera
2021-01-08, 18:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vid hög smittspridning kan man inte isolera sig till 100%. För eller senare träffar man nån som är smittad.
Att man kan undvika smittan genom att tvätta händerna och jobba hemifrån är en myt.
Facit har visat att det inte funkar på det viset.
Någorlunda låg smittspridning för att avlasta vården är en strategi som har visat sig vara totalt felaktig.
Eftersom det behövs i så fall kunniga prognosmakare som kan sitt jobb.
Facit i hand såna super bra prognosmakare saknas.

??? Det BLIR ju inte hög smittspridning, om alla som kan - även skolelever - håller sig hemma. När folk inte träffas, kan de inte smitta varandra. (Handtvätten har antagligen en begränsad betydelse för denna smitta, men skyddar oss från andra infektioner som också skulle kunna belasta vården. Tänk olika mag- och tarmsjukdomar, parasiter och sådant.)
Citera
2021-01-08, 18:31
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lagen börjar gälla på söndag. Den tidigare tillfälliga coronalagen löpte ut för länge sedan, och användes aldrig.

Skillnaden när det gäller 8-regeln, är att den nu även gäller privata sammankomster i en hyrd lokal. Och den som hyr ut lokalen, kan få vite om fler än åtta har festat där. Men polisen får fortfarande inte rätt att ingripa mot stora fester i någons privata hem. Synd! Smittan sprids ju lika mycket oavsett vem som äger lokalen där den hålls.

Polisen ska även få rätt att skingra grupper på fler än åtta på allmänna platser som stränder och parker. Inte en dag för tidigt! Jag kommer ihåg på Valborg förra året, när polisen inte fick ingripa mot firandet i någon stor park i Lund (eller om det var Uppsala). Så kommunen passade på att gödsla med svingödsel och arbeta med högljudda maskiner i parken på Valborgsmässoafton, så att det skulle bli oattraktivt att vistas där. Hela världen skrev om det och skrattade åt oss...

Ja, och så infördes regeln att butiker, gym, simhallar och liknande bara får släppa in en person per 10 m2.

hehe vilka regler 50 pers kan ha fest privat hemma hos ngn no probs. och en simhall med 1500 kvm kan ha 150 gäster.

Riktigt kul när andra länder har lockdowns
Citera
2021-01-08, 18:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här är en av ytterst få frågor, där jag tycker att Biden har rätt och Trump fel:

NIKLAS ERIKSSON16:51
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=484475
USA:s näste president Joe Biden säger att han inte tänker fortsätta sin föregångares vaccinstrategi, rapporterar CNN.

Biden tänker göra alla doser som USA har tillgängliga direkt.

Enligt CNN har Trump valt att ransonera doserna för att säkerställa att alla som får den första dosen också kommer få tillgång till den andra som krävs av såväl Pfizers som Modernas coronavaccin.
Fast jag tycker väl du ofta haft helt motsatt uppfattning mot Trump när det gäller corona.
I övrigt vet jag inte och det är även off topic.
Citera
2021-01-08, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast jag tycker väl du ofta haft helt motsatt uppfattning mot Trump när det gäller corona.
I övrigt vet jag inte och det är även off topic.

Jo i coronafrågan har T och jag inte sett eye to eye. Även om det blev bättre efter att han själv varit sjuk. Då tog han det mer på allvar. Samma gäller ju för övrigt Boris Johnson - som var mycket sjukare än Trump och även införde mycket hårdare åtgärder. Det är också lite tokigt, att det ska vara EN persons privata erfarenheter av en företeelse, som ska avgöra Ödet för ett helt land...
Citera
2021-01-08, 18:39
Medlem
Sundhedsstyrelsen sætter dato på, hvornår alle danskere forventes vaccineret
Alle danskere, der tager imod tilbuddet vaccinen mod coronavirus, kan være vaccineret med andet stik senest 27. juni.

Fredag viste tal fra Statens Serum Institut, at mindst 102.092 personer har fået den første af to doser coronavacciner fra Pfizer og BioNTech. Det svarer til 1,75 procent af befolkningen.
Det danske vaccinationsprogram begyndte 27. december, og opgørelsen går frem til fredag morgen klokken 04.30. Tallet er dog forbundet med usikkerhed, da der kan være forsinkelser i tallene, lyder det fra Statens Serum Institut.
Direktør for Statens Serum Institut, Henrik Ullum, glæder sig på, at Danmark har passeret 100.000 vaccinerede.
- Flot samarbejde mellem regionerne, kommunerne, de praktiserende læger, Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen, skriver han på Twitter.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-08-sundhedsstyrelsen-saetter-dato-pa-hvornar-alle-danskere-forventes-vaccineret
Citera
2021-01-08, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vid hög smittspridning kan man inte isolera sig till 100%. För eller senare träffar man nån som är smittad.
Att man kan undvika smittan genom att tvätta händerna och jobba hemifrån är en myt.
Facit har visat att det inte funkar på det viset.
Någorlunda låg smittspridning för att avlasta vården är en strategi som har visat sig vara totalt felaktig.
Eftersom det behövs i så fall kunniga prognosmakare som kan sitt jobb.
Facit i hand såna super bra prognosmakare saknas.

Nej. I Storbritannien, som anses vara det värst drabbade landet i världen sen flera veckor, är 0,5% av befolkningen sjuka eller smittade just nu. Du ska alltså i snitt träffa 200 personer innan du träffar en smittad.
Citera
2021-01-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
AJ AJ låter INTE bra!!!!

Håller med, att agera nu har inte varit våran bästa gren i den här pandemin.
Citera
2021-01-08, 18:52
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför lär man sig aldrig. När smittan växte i Kina tyckte jag att vi skulle stänga alla flyg tills vi visste mer. Men ingen lyssnade.

Nu har vi möjligtvis något nytt igen (muterat virus). Då säger jag det igen.
Stäng alla gränser för resande till alla länder, nu och tills vidare, tills vi vet mer.
Använd sen först alla smittspårningsresurser till den nya varianten.
På söndag, stäng allt utom mataffärer och apotek, och ordna barnpassning till kritisk personal.

Nu har vi ändå vaccination inom räckhåll, vi kan hålla nerstängt tills sjukvårdspersonal och 70+ vaccinerats.
Citera
2021-01-08, 18:58
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför lär man sig aldrig. När smittan växte i Kina tyckte jag att vi skulle stänga alla flyg tills vi visste mer. Men ingen lyssnade.

Nu har vi möjligtvis något nytt igen (muterat virus). Då säger jag det igen.
Stäng alla gränser för resande till alla länder, nu och tills vidare, tills vi vet mer.
Använd sen först alla smittspårningsresurser till den nya varianten.
På söndag, stäng allt utom mataffärer och apotek, och ordna barnpassning till kritisk personal.

Nu har vi ändå vaccination inom räckhåll, vi kan hålla nerstängt tills sjukvårdspersonal och 70+ vaccinerats.

Håller med, sjukt skrämmande att vi i Sverige INTE kan agera!!!!!
Citera
2021-01-08, 18:58
Medlem
K.G.Hammars avatar
Denmark will restrict travel from all countries from 9 January, and has advised against going abroad, to limit the spread of Covid-19, in particular the more transmissible mutations first found in Britain and South Africa.

Land efter land tar tag i detta.

Vi får hoppas att Anders Tegnells kraftfulla åtgärd tvätta händerna kommer att funka.
Citera
2021-01-08, 18:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Håller med, att agera nu har inte varit våran bästa gren i den här pandemin.

Det kan man lugnt hålla med om. Fick nästan kalla kårar när jag läste 006knasens inlägg
CRUSH VIRUS NOW OR ELSE WE ARE SCREWED

Vad jag förstått tar Danmark detta på fullaste allvar och vaccinerar 24/7 vet inte hur det är hos oss men misstänker att det endast vaccineras kontorstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in