2021-01-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ledsen, men jag förstår inte alls ditt svar.

Om det är hög smittspridning kan man inte undvika att bli smittad skriver du.
Hur kan det vara så?

Självklart är målet med en nedstängning att minska smittspridningen, precis som du skriver.
Vad är huvudorsaken att man vill minska smittspridningen menar du? Det är enligt dig inte för att avlasta vården.

Varför avlastas inte vården om smittspridningen hålls på en någorlunda låg nivå?
Vid hög smittspridning kan man inte isolera sig till 100%. För eller senare träffar man nån som är smittad.
Att man kan undvika smittan genom att tvätta händerna och jobba hemifrån är en myt.
Facit har visat att det inte funkar på det viset.
Någorlunda låg smittspridning för att avlasta vården är en strategi som har visat sig vara totalt felaktig.
Eftersom det behövs i så fall kunniga prognosmakare som kan sitt jobb.
Facit i hand såna super bra prognosmakare saknas.
Citera
2021-01-08, 17:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt spännande. Kommer du ihåg när Israel började med sina vaccinationer?

Måndag 21 dec drog dom igång med alla över 60 år och riskgrupper. EnbartPfizers vaccin. Jag tror dom vaccinerar alla nu. Har iaf hört av en som bor där att han har fått vaccin utan vara i riskgrupp.
Senast redigerad av raskens 2021-01-08 kl. 17:49.
Citera
2021-01-08, 17:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har ju hållit mig borta härifrån då förlusten av min vänstra kula var mer smärtsam än vad jag kunde tro.

Men.

Idag har alltså inneliggande på IVA minskat något jämfört med dom senaste dagarna, trots att antal IVA-patienter ökat i Västra Götaland. Men! Totalt antal inlagda på sjukhus i västra Götaland har minskat med 41st sedan i onsdags vilket borde kunna innebära en minskning även på IVA inom kort.

Jag sätter min högra kula på att vi börjar närma oss en peak vad gäller vårdtillfällen nu.
Hur bedömer du risken att brittiska varianten sprider sig här?

UK rapporterar idag 68 000 nya smittade och 1325 nya dödsfall. Rekord båda två. Fruktansvärt elände...
Citera
2021-01-08, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Chloemmm, då påstår efter två dagar att du inte blev smittad.
Har du någon koll alls?
Det är ju just sådana som inte bryr sig om att ha koll som driver smittan.

Inkubationstiden är två dagar till två veckor.
Vanligen blir man sjuk i andra halvan av den första veckan.

Edit: Symptomfri i 14 dagar bör däremot räcka för att inte smitta.

2 dagar? Var där 1/1

Bland annat det här säger expertgruppen om hur länge man är smittsam efter covid-19:

En person som*isolerar sig hemma med konstaterad covid-19 kan anses smittfri efter två feberfria dygn och allmän förbättring. Men det måste ha gått minst sju dygn sedan insjuknandet.

Citera
2021-01-08, 17:53
Bannlyst
Varför Står det 31 döda här

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

168 döda här

https://c19.se
Citera
2021-01-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Jag har bland annat följt FHM:s kraftfulla clown-åtgärd Max 8 personer vid ett bord med 4 stolar.

Det är liksom svårt svårt att sätta sig 9 pers vid ett bord när det bara finns 4 stolar.

Vet du om det finns någon studie om clown-åtgärdens effekter?
Bra! Men glöm inte att ta del av övriga restriktioner och råd också. Informationen finns och är gratis för dig att ta del av. Mer än så kan vi knappast kräva av dig.

Håll dig frisk och var försiktig! Trevlig helg!
Citera
2021-01-08, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Måndag 21 dec drog dom igång med alla över 60 år och riskgrupper. EnbartPfizers vaccin. Jag tror dom vaccinerar alla nu. Har iaf hört av en som bor där att han har fått vaccin utan vara i riskgrupp.

Sjukt att dom lyckades förhandla till sig sådana mängder vaccin trots att dom inte har ett EU som hjälpte dom med förhandlingarna.....
Citera
2021-01-08, 18:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Sjukt att dom lyckades förhandla till sig sådana mängder vaccin trots att dom inte har ett EU som hjälpte dom med förhandlingarna.....

De betalade extra. Bros helping bros.
Citera
2021-01-08, 18:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Dom kanske var tidigt ute med sina beställningar.
Tyskland och Danmark har beställt extra leveranser så tydligen går det bra även utan EU.
Citera
2021-01-08, 18:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
2 dagar? Var där 1/1

Bland annat det här säger expertgruppen om hur länge man är smittsam efter covid-19:

En person som*isolerar sig hemma med konstaterad covid-19 kan anses smittfri efter två feberfria dygn och allmän förbättring. Men det måste ha gått minst sju dygn sedan insjuknandet.

Sorry!
Jag trodde det var den här tjejen det gällde som du skrev om den 6 januari.
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Ska träffa en tjej som hade Corona för 1 månad sedan. Hon har nu antikroppar. Om jag är med henne kan hon ändå smitta mig?

Om jag inte kysser henne. Eller pillar på något i hennes hem och stoppar i mitt ansikte?

Kan hon smitta bara genom att sitta och prata med mig?

Undvik partnerbyten för att inte riskera att föra smitta vidare.
Citera
2021-01-08, 18:10
Medlem
analkings avatar
Vad är nytt med de nya reglerna?? Att bara 8 kan fira tillsammans är det allt??
Citera
2021-01-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dom kanske var tidigt ute med sina beställningar.
Tyskland och Danmark har beställt extra leveranser så tydligen går det bra även utan EU.

Nej, de var sent ute. Israel hade först ratat det vaccinet:
Citat:
Men när det visade sig att Pfizer skulle få ut sitt vaccin först ringde premiärminister Benjamin Netanyahu upp bolagets vd och lyckades få igenom en affär, även om man fick betala betydligt mer för vaccinet än USA och EU
https://www.svd.se/israel-ar-varldsledande-merkel-i-skottgluggen

Handlingskraft och förmåga att ändra sig skall inte underskattas.
Tegnell och Löfvén har mycket att lära även om just vaccinfrågan i vart fall inte är en katastrof - ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in