2021-01-08, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det var ju just hen du replikerade 😂

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tyvärr så är det många som inte förstår att följa råden och restriktionerna. Nyss var det en som trodde de var begränsade till att tvätta händerna när det i själva verket pågått ganska starka restriktioner under lång tid. Men folk är idioter, de begriper inte helt enkelt.

Jag minns någon som nyligen frågade om det var okej att suga på någon annans tunga eller något liknande, minns inte exakt hur Bullen-frågan var formulerad men något med att stoppa tungan i munnen på någon som varit sjuk i Covid nyligen som man inte träffat på länge, om det var ok? Jag menar, med den typen av intelligens så är det inte märkligt att skiten träffar fläkten.

Stämmer men läste ni hela texten? Hon hade varit symtom fri i 2 veckor. Lite skillnad då kanske ? Kan säga att jag inte fick Corona.
Citera
2021-01-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det var ju just hen du replikerade 😂

Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Stämmer men läste ni hela texten? Hon hade varit symtom fri i 2 veckor. Lite skillnad då kanske ? Kan säga att jag inte fick Corona.

Oj jävlar, ja men jag har redan blivit kallad idiot här av AirOfficer och efter att ha kollat upp och fått bekräftat att det är okej att kalla folk för idioter på forumet så kan jag bara konstatera att jag ju får ta fram skämskudden själv och kalla mig själv för idiot. Eller så visste jag att det var så? Hmm. Vi får leva i ovisshet både vi idioter och ni andra.
Citera
2021-01-08, 17:13
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
https://www.blt.se/nyheter/smittspridningen-eskalerar-i-blekinge-506516a9/
Det där är gamla nyheter...det var "tar till hjälp av försvaret" jag regaerade på. Om det nu inte var det att man från försvarmakten hjälper till att transportera covidpatienter och fick byta helikopter beroende på buller. Också en gammal nyhet, dessutom länkar du en låst artikel .
Citera
2021-01-08, 17:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Chloemmm, då påstår efter två dagar att du inte blev smittad.
Har du någon koll alls?
Det är ju just sådana som inte bryr sig om att ha koll som driver smittan.

Inkubationstiden är två dagar till två veckor.
Vanligen blir man sjuk i andra halvan av den första veckan.

Edit: Symptomfri i 14 dagar bör däremot räcka för att inte smitta.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-08 kl. 17:20.
Citera
2021-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Det där är gamla nyheter...det var "tar till hjälp av försvaret" jag regaerade på. Om det nu inte var det att man från försvarmakten hjälper till att transportera covidpatienter och fick byta helikopter beroende på buller. Också en gammal nyhet, dessutom länkar du en låst artikel .

Du har fel.

- Artikeln är skriven idag.
- Intervjun med regionens företrädare var idag.
- Lades upp av Omni idag.
Citera
2021-01-08, 17:21
Medlem
Finland sänker munskyddsrekommendationsåldern till 12 år.
https://www.hbl.fi/artikel/institutet-for-halsa-och-valfard-rekommenderar-munskydd-for-personer-over-12-ar/
Citera
2021-01-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa?
Alltså inte klumprapporteringen från i måndags..
Skall vi gå på den så är föregångaren Norge ännu sämre..
Vet inte varför du jämför med Rumänien när måttstocken varit norge hela året?!
Källa:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=SWE~BEL~CAN~DEU~ROU
Citera
2021-01-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland sänker munskyddsrekommendationsåldern till 12 år.
https://www.hbl.fi/artikel/institutet-for-halsa-och-valfard-rekommenderar-munskydd-for-personer-over-12-ar/
Ja, de har fattat att skolbarn är lika mycket roll i smittspridningen som vuxna.
Citera
2021-01-08, 17:25
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Du har fel.

- Artikeln är skriven idag.
- Intervjun med regionens företrädare var idag.
- Lades upp av Omni idag.
Jag pratade om länken du skickade som var gammal...
https://www.blt.se/nyheter/smittspri...inge-506516a9/

Nu skriver du om omni...den artikeln har jag däremot inte sett. Då var det du som gav mig fel länk eller?
Citera
2021-01-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Men det ena utesluter väl inte det andra? Om en elev är smittad så är väl alla som kommer i närheten av eleven i risk att smittas oavsett om det råkar vara i ett klassrum eller i en korridor, skåp, matsal?

Det finns ju ingen som vet exakt hur det ligger till, och det behöver ju inte vara likadant på alla skolor. Allt beror ju på hur skoldagen ser ut, vilka mötesplatser som finns, hur klassrummen ser ut, ventilationssystem, matsal, hur skolbespisningen är organiserad, schema o.s.v.
Självklart är det så. Jag ville bara belysa att det fanns poänger med att köra hälften av tiden på skolan.
Citera
2021-01-08, 17:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Håller inte med att om man undviker smittan då klarar man sig undan.
Så är det inte. Om smittspridningen är hög då drabbas man av det oavsett.
Målet med en nedstängning ska vara att minska smittspridningen. Vården klarar sig så klart bättre efteråt.
Men att målet ska vara att avlasta vården är ett konstigt resonemang.
Vården avlastas vid noll tolerans för smittspridningen. Den avlastas inte genom att hålla smittspridningen på någorlunda låg nivå.
Ledsen, men jag förstår inte alls ditt svar.

Om det är hög smittspridning kan man inte undvika att bli smittad skriver du.
Hur kan det vara så?

Självklart är målet med en nedstängning att minska smittspridningen, precis som du skriver.
Vad är huvudorsaken att man vill minska smittspridningen menar du? Det är enligt dig inte för att avlasta vården.

Varför avlastas inte vården om smittspridningen hålls på en någorlunda låg nivå?
Citera
2021-01-08, 17:37
Avslutad
Jag har ju hållit mig borta härifrån då förlusten av min vänstra kula var mer smärtsam än vad jag kunde tro.

Men.

Idag har alltså inneliggande på IVA minskat något jämfört med dom senaste dagarna, trots att antal IVA-patienter ökat i Västra Götaland. Men! Totalt antal inlagda på sjukhus i västra Götaland har minskat med 41st sedan i onsdags vilket borde kunna innebära en minskning även på IVA inom kort.

Jag sätter min högra kula på att vi börjar närma oss en peak vad gäller vårdtillfällen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in