2021-01-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Det var svårt att inte få intrycket när man såg intervjun med Stefan att vissa ökade restriktioner kommer att träda i kraft. Jag tror inte man stänger systemet men kanske gym.
Hoppas verkligen inte det. Mitt gym är nog ett av de säkraste ställena att vara när man är utanför huset. Då är ju shoppingcentren ett större problem i så fall.
Citera
2021-01-08, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Var finns information om att systembolaget ligger bakom vår smittspridning och dödstal?
Jag har missat det.
Länk?

Jag tror i alla fall att det står för mycket. Åkte förbi där måndagen i Nyårsveckan runt öppningstid, då var det en TREDUBBEL SERPENTIN av människor på parkeringen... och inga två meter emellan. Sedan skulle alla in också, inomhus... Systemet "drar ut" folk som inget annat. Folk tar stora risker för att få sin fix, helt enkelt. Och många åker även buss dit... Man ska stänga allt sådant, som lockar ut folk ur deras hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu åker många till Mölndals sjukhus även om man bor i Göteborg. Jag åkte dit när jag bröt foten en gång, allt för att slippa Sahlgrenska.

OK, jag visste inte det. Ja, då är det väl Göteborgs gatukontor som har missat att sanda trottoarerna. Jag bröt själv fotleden för några år sedan, när jag halkade på en isfläck...
Citera
2021-01-08, 13:51
Medlem
Smittan och inlagda minskar i Skåne,Stockholm,Göteborg.

390 på IVA igår - 379 idag!
Citera
2021-01-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Smittan och inlagda minskar i Skåne,Stockholm,Göteborg.

390 på IVA igår - 379 idag!

Jasså? Senaste siffrorna visar på fortsatt stor ökning i nästan alla regioner utom Stockholm.

Vilken är din källa på att smittan minskar?

Att kolla IVA-beläggningen ett eller två dygn emellan är ingen bra strategi. Eftersläpningen!!
Du får kolla trenden för minst 3-5 dagar.
Citera
2021-01-08, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Rätt väntat eftersom källan till ourworldindata är en rapport som inte stämmer och handlar om något annat. Vi ligger någonstans mellan Danmark och Tyskland om man kollar på leveranser.
Enligt uppgift kommer det en statistiksida för vaccinationer utförda i Sverige under nästa vecka via svevac.

Du kan ju inte veta hur många doser som har administrerats, av de som har levererats. Vi sparar ju hälften i frysen här, i stället för att ge så många som möjligt sin första dos så fort som möjligt. Helt galet. Sedan vet man inte heller, hur många regioner, vårdcentraler, äldreboenden o.s.v. som har sjabblat med temperaturen och lagringen, så att de har varit tvungna att kasta bort doser. (Pfizers vaccin är känsligt.) I andra länder vaccinerar man som sagt dygnet runt, så vaccinet hinner inte bli gammalt. Här går man hem 16:30, och på röda dagar arbetar man självklart inte alls. Det kan inte hjälpas om vaccinet blir för gammalt i den processen - är det helg så är det - då slänger man det bara...
Citera
2021-01-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jasså? Senaste siffrorna visar på fortsatt stor ökning i nästan alla regioner utom Stockholm.

Sluta sprida en massa desinformation och alarmistisk dynga. Ni har förpestat hela tråden precis som Idioten Tegnelles dyrkare.

Källan på att det vårdas 12 stycken färre på IVA idag kontra igår har du här : https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det senaste dygnet har antalet som vårdas på sjukhus i Skåne med covid-19 minskat från 630 till 597– varav antalet på intensiven minskat från 62 till 60.

Källa på att antalet inlagda i Skåne minskat är https://www.expressen.se/kvallsposten/farre-patienter-pa-skanska-sjukhus-men-fortfarande-hogt-tryck-/

Göteborg : https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/antalet-patienter-minskar-men-fler-testas-positivt-1.39638161
Citera
2021-01-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Rätt väntat att vi inte skulle stå på den listan... I andra länder vaccinerar man dygnet runt, men här "kan man inte tänka sig att få sprutan mitt i natten". Varför är allt alltid så otänkbart här - vare sig det är skolstängningar, lockdowns eller nattliga vaccinationer - när det funkar i andra länder? Det är obegripligt!

EDIT: svarar på min egen fråga. Jag tror att det beror på att vi är fredsskadade. I andra länder VET man att extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder, för de har själva upplev det tidigare (väpnade konflikter och terrordåd i Israel t.ex.), eller det finns i alla fall i folkminnet och äldre släktingar har berättat om det (andra världskriget, som även påverkade våra grannländer med ockupation av Danmark och Norge och Vinterkriget i Finland).

Här är extraordinära situationer så otänkbara, att vi kan leva i en extraordinär situation i ett år utan att riktigt fatta det - och vi tycker fortfarande att allt ska vara som vanligt. Alla försök att inskränka friheten upplevs som något oerhört.

Vi vaccinerar väl i den takt vi får vaccin?

I Måndags hade 40.000 fått vaccinet i Sverige vilket är runt 0,4% av befolkningen och idag är den siffran förmodligen närmare 70.000-80.000 vilket betyder 0,7-0,8%.
Citera
Medlem
Kritiskt läge i Blekinge just nu:

Antalet coronafall och inlagda har fördubblats under jul- och nyårhelgerna.

Regionen ber nu Försvaret om hjälp.
Citera
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:

Att kolla IVA-beläggningen ett eller två dygn emellan är ingen bra strategi. Eftersläpningen!!
Du får kolla trenden för minst 3-5 dagar.
Citat:
Under de senaste två dygnen har antalet inneliggande patienter med covid-19 minskat i Västra Götaland.

Just nu vårdas 511 personer för sjukdomen, jämfört med 541 i onsdags.

Alla sjukhusen i regionen har en minskning av patienter, visar regionens statistik.

79 personer behöver just nu intensivvård också det något färre än i onsdags.
https://www.expressen.se/gt/antalet-covid-patienter-minskar-i-vastra-gotaland-/

Håller med om att perioden är lite väl kort.
Citera
2021-01-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sluta sprida en massa desinformation och alarmistisk dynga. Ni har förpestat hela tråden precis som Idioten Tegnelles dyrkare.

Källan på att det vårdas 12 stycken färre på IVA idag kontra igår har du här : https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det senaste dygnet har antalet som vårdas på sjukhus i Skåne med covid-19 minskat från 630 till 597– varav antalet på intensiven minskat från 62 till 60.

Källa på att antalet inlagda i Skåne minskat är https://www.expressen.se/kvallsposten/farre-patienter-pa-skanska-sjukhus-men-fortfarande-hogt-tryck-/

Göteborg : https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/antalet-patienter-minskar-men-fler-testas-positivt-1.39638161

Är du född igår? Så här ser det ut nästan varje dag vid den här tiden. Minskning från dagen innan. Varför? Jo, eftersläpning!

Du kan inte kolla ett dygn till ett annat pga eftersläpningen! Jesus!
Citera
2021-01-08, 14:01
Medlem
Citat:
Är du född igår? Så här ser det ut nästan varje dag vid den här tiden. Minskning från dagen innan. Varför? Jo, eftersläpning!

Du kan inte kolla ett dygn till ett annat pga eftersläpningen! Jesus!

Du är uppenbarligen efterbliven. Det är ingen eftersläpning på antalet IVA-inlagda ditt jävla sär.

Jag är gift med en som jobbar inom sjukvården och dom har färre patienter idag än igår.

Precis som Göteborg och Stockholm har vilket framgår tydligt i mina länkar.
Citera
2021-01-08, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 173
Nya fall: 7249

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto