2021-01-08, 13:18
Medlem
Disse lande er længst fremme med vaccinationer
Der er stor forskel på, hvor hurtigt det går med at vaccinere i de forskellige lande. Israel er klart i førertrøjen og forventer allerede i marts at have vaccineret alle voksne israelere.
Her er en oversigt over, hvor stor en andel af befolkningen der har fået første stik i de lande, der har haft mest fart på vaccinationerne:
1. Israel: 18,4 procent.
2. Forenede Arabiske Emirater: 9,0 procent.
3. Storbritannien: 1,91 procent.
4. USA: 1,79 procent.
5. Danmark: 1,43 procent.
6. Italien: 0,64 procent.
7. Rusland: 0,55 procent.
8. Canada: 0,51 procent.
9. Tyskland: 0,50 procent.
10. Estland: 0,50 procent.
Kilde: Our World in Data/Ritzau.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2021-01-08, 13:20
Medlem
Hamsterbolls avatar
Pressträff klockan 15. Får man redan idag veta vad som kommer hända på måndag nu när lagen är klubbad? Stänger de systemet nu?
Citera
2021-01-08, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Disse lande er længst fremme med vaccinationer
Der er stor forskel på, hvor hurtigt det går med at vaccinere i de forskellige lande. Israel er klart i førertrøjen og forventer allerede i marts at have vaccineret alle voksne israelere.
Her er en oversigt over, hvor stor en andel af befolkningen der har fået første stik i de lande, der har haft mest fart på vaccinationerne:
1. Israel: 18,4 procent.
2. Forenede Arabiske Emirater: 9,0 procent.
3. Storbritannien: 1,91 procent.
4. USA: 1,79 procent.
5. Danmark: 1,43 procent.
6. Italien: 0,64 procent.
7. Rusland: 0,55 procent.
8. Canada: 0,51 procent.
9. Tyskland: 0,50 procent.
10. Estland: 0,50 procent.
Kilde: Our World in Data/Ritzau.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus

Rätt väntat att vi inte skulle stå på den listan... I andra länder vaccinerar man dygnet runt, men här "kan man inte tänka sig att få sprutan mitt i natten". Varför är allt alltid så otänkbart här - vare sig det är skolstängningar, lockdowns eller nattliga vaccinationer - när det funkar i andra länder? Det är obegripligt!

EDIT: svarar på min egen fråga. Jag tror att det beror på att vi är fredsskadade. I andra länder VET man att extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder, för de har själva upplev det tidigare (väpnade konflikter och terrordåd i Israel t.ex.), eller det finns i alla fall i folkminnet och äldre släktingar har berättat om det (andra världskriget, som även påverkade våra grannländer med ockupation av Danmark och Norge och Vinterkriget i Finland).

Här är extraordinära situationer så otänkbara, att vi kan leva i en extraordinär situation i ett år utan att riktigt fatta det - och vi tycker fortfarande att allt ska vara som vanligt. Alla försök att inskränka friheten upplevs som något oerhört.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-08 kl. 13:27.
Citera
2021-01-08, 13:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Pressträff klockan 15. Får man redan idag veta vad som kommer hända på måndag nu när lagen är klubbad? Stänger de systemet nu?

Hoppas det. Men i så fall hade det varit bättre att släppa nyheten i morgon efter tre. Så att folk inte hann rusa dit och hamstra. (Tänk DEN trängseln...)
Citera
2021-01-08, 13:29
Medlem
Citat:

Löfvén är för vek.

Detta kommer hända på presskonferensen:

- Det är allvar nu
- Tvätta händerna
- Om inte alla skärper sig så måste vi använda lagen, men vi vill inte
Citera
2021-01-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hoppas det. Men i så fall hade det varit bättre att släppa nyheten i morgon efter tre. Så att folk inte hann rusa dit och hamstra. (Tänk DEN trängseln...)
Var finns information om att systembolaget ligger bakom vår smittspridning och dödstal?
Jag har missat det.
Länk?
Citera
2021-01-08, 13:36
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/7642118

60 frakturer på en dag (gårdagen) i lilla Mölndal! Ortopederna säger åt folk att använda broddar. Men SANDAR inte kommunen i ett sådant här allvarligt läge..? Det känns som att den ena handen inte vet vad den andra gör.

Nu åker många till Mölndals sjukhus även om man bor i Göteborg. Jag åkte dit när jag bröt foten en gång, allt för att slippa Sahlgrenska.
Citera
2021-01-08, 13:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Rätt väntat att vi inte skulle stå på den listan... I andra länder vaccinerar man dygnet runt, men här "kan man inte tänka sig att få sprutan mitt i natten". Varför är allt alltid så otänkbart här - vare sig det är skolstängningar, lockdowns eller nattliga vaccinationer - när det funkar i andra länder? Det är obegripligt!

EDIT: svarar på min egen fråga. Jag tror att det beror på att vi är fredsskadade. I andra länder VET man att extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder, för de har själva upplev det tidigare (väpnade konflikter och terrordåd i Israel t.ex.), eller det finns i alla fall i folkminnet och äldre släktingar har berättat om det (andra världskriget, som även påverkade våra grannländer med ockupation av Danmark och Norge och Vinterkriget i Finland).

Här är extraordinära situationer så otänkbara, att vi kan leva i en extraordinär situation i ett år utan att riktigt fatta det - och vi tycker fortfarande att allt ska vara som vanligt. Alla försök att inskränka friheten upplevs som något oerhört.
Rätt väntat eftersom källan till ourworldindata är en rapport som inte stämmer och handlar om något annat. Vi ligger någonstans mellan Danmark och Tyskland om man kollar på leveranser.
Enligt uppgift kommer det en statistiksida för vaccinationer utförda i Sverige under nästa vecka via svevac.
Citera
2021-01-08, 13:40
Medlem
Det har ju varit frågetecken kring effekter av s k långtidscovid (hur man nu definierar det), man vet ju inte så mkt om detta ännu. Har ett par bekanta som har haft lite torrhosta i några veckor, som sitter i. Det finns ju uppenbarligen en del som blir svaga en längre tid. Och sen finns säkerligen ett klientel som utnyttjar detta, s k simulanter och bidragsutnyttjare.

Man verkar också kunna bli 20 år yngre efter att ha haft problem att träna hårt under en period efter en infektion. Så säger i alla fall detta C Kalla....

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9ObV6E/charlotte-kallas-formkvitto-segrade-pa-hemmaplan
Citera
2021-01-08, 13:41
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Det var svårt att inte få intrycket när man såg intervjun med Stefan att vissa ökade restriktioner kommer att träda i kraft. Jag tror inte man stänger systemet men kanske gym.
Citera
2021-01-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag hänger inte med riktigt vad du menar med screeningen ovan. Men borde man inte kunna säga att eftersom ca 1 % av de positiva fallen gensekvensernas, så kan man ta antalet upptäckta fall utan resekoppling multiplicerat med 100 och därmed få hur många fall av den engelska varianten man har, fast med samma mörkertal som den ordinarie smittan?

Det skulle innebära att man med nuvarande 5 upptäckta fall har cirka 500 verkliga fall av engelska varianten, ej medräknat mörkertalet som ger en ännu större siffra (baserat på skattningar om ca 50 % mörkertal jag sett bör det vara drygt 1000 verkliga fall av engelska varianten totalt sett).

För att få till en procentsats behöver man veta under hur lång tid dessa 500 fall uppstått och dela 500 med de totalt bekräftade fallen under samma period. Här blir det för min del en gissning då jag inte vet. Men om vi häftar med 6000 bekräftade fall per dag gånger 7 dagar = 42000 fall per vecka, och vi antar att de 500 också var under en vecka, så ger det 500/42000=1,2% av fallen under tidsperioden.

Första delen, 500 fall eller cirka 1000 med mörkertal, känns ganska robust. Andra delen med vad man ska sätta i nämnaren känns desto osäkrare.

Ett vanligt PCR-test letar efter vissa typiska karaktärer i virusets genuppsättning för att kunna identifiera att det är SARS-CoV-2 och inget annat, när enstaka av dessa fallerar så kan det vara en indikation på att det rör sig om den nya varianten. Det är dessa "PCR-failures" som man kan screena proven utifrån.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/mrc-gida/2020-12-31-COVID19-Report-42-Preprint-VOC.pdf

Det är många osäkra siffror i sammanhanget ja. Hittar man 1 fall av 100 prov så kan det vara en ren slump så det blir en väldigt osäker siffra men upprepar man detta 100 gånger så får man antagligen en säkrare siffra.

Det jag gjorde vara bara att räkna ut hur många prover man teoretiskt skulle behöva ta för att med en viss sannolikhet hitta 1 fall vid en viss förekomstnivå i proverna. Utifrån hur många prover som FHM säger sig ta kan man då uppskatta frekvensen av varianten vid tillfället för det första fyndet.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-01-08 kl. 13:54.
Citera
2021-01-08, 13:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, översättningen ställer till det men tyckte också bland de allvarligt sjuka hade de kritiskt sjuka sjunkit,
Jag tolkade som allvarligt sjuka är IVA, kan ha fel
Men en bra och intressant sida att följa iom att de är så effektiva med vaccinationerna

Om man tittar på worldometers redovisning kan man klicka på landet man vill se och där klicka på länk till källa

IVA i israel sjunker för andra dan i rad. Otroligt spännande se om det är vaccineringen som börjar synas .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in