Citat:
Ursprungligen postat av
Esrum
Disse lande er længst fremme med vaccinationer
Der er stor forskel på, hvor hurtigt det går med at vaccinere i de forskellige lande. Israel er klart i førertrøjen og forventer allerede i marts at have vaccineret alle voksne israelere.
Her er en oversigt over, hvor stor en andel af befolkningen der har fået første stik i de lande, der har haft mest fart på vaccinationerne:
1. Israel: 18,4 procent.
2. Forenede Arabiske Emirater: 9,0 procent.
3. Storbritannien: 1,91 procent.
4. USA: 1,79 procent.
5. Danmark: 1,43 procent.
6. Italien: 0,64 procent.
7. Rusland: 0,55 procent.
8. Canada: 0,51 procent.
9. Tyskland: 0,50 procent.
10. Estland: 0,50 procent.
Kilde: Our World in Data/Ritzau.
https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Rätt väntat att vi inte skulle stå på den listan... I andra länder vaccinerar man dygnet runt, men här "kan man inte tänka sig att få sprutan mitt i natten". Varför är allt alltid så otänkbart här - vare sig det är skolstängningar, lockdowns eller nattliga vaccinationer - när det funkar i
andra länder? Det är obegripligt!
EDIT: svarar på min egen fråga. Jag tror att det beror på att vi är fredsskadade. I andra länder VET man att extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder, för de har själva upplev det tidigare (väpnade konflikter och terrordåd i Israel t.ex.), eller det finns i alla fall i folkminnet och äldre släktingar har berättat om det (andra världskriget, som även påverkade våra grannländer med ockupation av Danmark och Norge och Vinterkriget i Finland).
Här är extraordinära situationer så otänkbara, att vi kan leva i en extraordinär situation i ett år utan att riktigt fatta det - och vi tycker fortfarande att allt ska vara som vanligt. Alla försök att inskränka friheten upplevs som något oerhört.