Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Det ger mycket högre effekt än så. En stor studie har visat att de två enskilt effektivaste åtgärderna att ta till är 1. Minska antalet personer som får träffas till tio. 2. Att stänga skolorna.
Jag ska se om jag kan hitta den, eller de, jag tror att det är tre studier som gjorts.
Stort tack! (men jag är mest intresserad av studien med mörkertal för barn vs. Vuxna).
Själv tror jag spridningen upprätthålls på höga nivåer pga kollektivtrafik, matvaruafförer, shoppingcentrum, restauranger/krog och framförallt alla människor som inte respekterar att inte samlas på onödiga middagar mindre fester (syrianska bröllop etc. Men självklart bidrar även alla större arbetsplatser som "måste" hållas öppna där många människor samlas (exempelvis skolan)
Men det största problemet med skolstängning (inkl förskola) är den enorma kostnaden den medför. Direkta kostnader i form av VAB (alt tvingad semester/tjänstledigt alt att arbetsgivaren betalar) samt indirekta kostnader (enligt Norge många miljarder per dag). Men delvis stängd högstadie (1-2 dagar distans i veckan) är väl en ok väg kostar inte mkt och ger kanske lite effekt.