2021-01-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Man ska ha förklara frisk efter infektionen.

Vem gör det? Jag är säker på att 99% av alla smittade går till jobbet efter ett par veckor utan att ha kontrollerats.
Citera
2021-01-08, 09:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ska du komma åt det är det inte i första hand skolstängning utan någon form av husarrest du bör propagera för. Inte orimligt att tänka att fler tonåringar kommer röra sig ute bland andra grupper av befolkningen om skolan är stängd, snarare än färre.

Ja, de borde i alla fall vara förbjudna att gå någonstans inomhus i grupp. Husarrest tycker jag inte - om de bara promenerar utomhus är det ju inte farligt, bara de gör det ensamma eller bara med en kompis (alltid samma) och håller lite avstånd på vägen.

Jag hoppas att den nya pandemilagen kommer att innebära, att polisen kan ingripa om de ser klungor av ungdomar tillsammans, och i synnerhet då inomhus t.ex. på en pizzeria eller i en affär.
Citera
2021-01-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det låter jättebra.

Jag kan ju som ssk bara förmedla allmänna medicinska fakta men det gör jag gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Och så här slappt var det redan alldeles i början, när man inte alls visste vad den nya sjukdomen var för något, vad den kunde ställa till med. I andra länder satte man sina återvändare från Kina i särskilda karantänanläggningar - i Tyskland fick de t.ex. vara på en militärbas, vaktade av soldater. Här fick de åka till sina egna lägenheter, och det var ingen som höll koll på att de inte lämnade lägenheterna heller, eller hämtade hem en älskare/älskarinna åt sig från Tinder...

Det finns dessutom ingen kontroll mekanism för att man låter testa sig efter hemkomst.
Citera
2021-01-08, 09:51
Medlem
Citat:
Resultaten verkar vara beställda av Tegnell eller annan anti-skolstängningperson. För det första anser jag att 15 intensivvårdade barn av en och samma orsak (covid i det här fallet) under fyra månader, är väldigt mycket. (Jmf med om det skulle vara 15 intensivvårdade barn på fyra månader på grund av mattanternas dåliga hygien t.ex.. Vilket himla liv det skulle bli! Eller på grund av experiment som gått fel på kemilektionerna.) Bra precis 15 stycken för många, faktiskt, eftersom det hade gått att undvika.
Till att börja med blir jag trött på ditt sätt att se på fakta. "Det talar emot min världsbild, det måste vara fake! Beställt av Tegnell!". Testa att ta till dig fakta och justera din världsbild om det behövs.

Sen är det en jävla skillnad på 15 barn som blir sjuka av Covid kontra dålig hygien hos mattanterna och kemiexperiment. Skillnaden är att de två sista kan man åtgärda med i sammanhanget otroligt små i ingrepp; hjälp mattanterna att förbättra hygienen samt genomför andra kemilabbar. Man hade aldrig stängt ner landets alla skolor för att lösa mattants- och kemiproblemen. Då hade skadan (utebliven skolgång och föräldrar som inte kan jobba) varit för stor i relation till vad man tjänar.

Givetvis är det bättre att färre personer blir sjuka än att fler personer blir sjuka om man tittar på en situation isolerat. Men man kan inte kolla på det isolerat, för skolgången hänger ihop med så mycket mer än enbart smittspridning.
Citera
2021-01-08, 09:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Det finns dessutom ingen kontroll mekanism för att man låter testa sig efter hemkomst.

Exakt. Det är helt galet. Läste på Aftonbladets blogg att dom har hittat 17 fall av den engelska mutationen i Sverige nu, varav 5 stycken inte var kopplade till resor. Så nu HAR vi samhällssmitta - oavsett hur Tegnell definierar ordet (han har ju alltid sina egna definitioner på alla begrepp - "klustersmitta", "andra vågen"...).
Citera
2021-01-08, 09:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Från Aftonbladets coronablogg:

Hittills har det saknats data på hur skolor påverkar risken för barn att bli allvarligt sjuka i covid-19, men enligt en ny registerstudie från Karolinska Institutet är risken för barn att insjukna i svår covid-19 låg, rapporterar Vetenskapsradion.

Forskarna har undersökt hur många barn som intensivvårdades på grund av covid-19 i Sverige från mars till juni förra året, en period då Sverige, till skillnad från många andra länder, höll förskolor och skolor öppna.

Under tidsperioden intensivvårdades 15 barn mellan 1 och 16 år med covid-19 eller så kallat multiinflammatoriskt syndrom som kopplas till covid-19.

Fyra av barnen hade underliggande sjukdomar. Fyra av barnen vårdades i respirator, den genomsnittliga vårdtiden var fyra dagar. Inget av barnen dog inom två månader efter att ha intensivvårdats.

Att så få barn hade behov av intensivvård trots att skolorna var öppna under tidsperioden beskriver Jonas Ludvigsson, barnläkare och professor i klinisk epidemiologi, och även huvudförfattare till studien, som glädjande.

Resultaten verkar vara beställda av Tegnell eller annan anti-skolstängningperson. För det första anser jag att 15 intensivvårdade barn av en och samma orsak (covid i det här fallet) under fyra månader, är väldigt mycket. (Jmf med om det skulle vara 15 intensivvårdade barn på fyra månader på grund av mattanternas dåliga hygien t.ex.. Vilket himla liv det skulle bli! Eller på grund av experiment som gått fel på kemilektionerna.) Bra precis 15 stycken för många, faktiskt, eftersom det hade gått att undvika.

Att de fyra barnen med underliggande sjukdomar ändå tvingats att vara i skolan - fast man VISSTE att de var i riskgrupp - och sedan hamnade på IVA, är UPPRÖRANDE! Jag tycker även synd om deras föräldrar som kanske inte VILLE skicka dem till skolan, men tillhörde fattiga och laglydiga grupper, som inte vågade fucka med samhället, och inte heller hade råd med något alternativ som skulle ha accepterats av kommunen (som en privatlärare).

...och dessutom är IVA det allra "värsta" som man kan hamna på, innan man eventuellt dör. Varför får vi inte veta hur många barn som vårdats på infektionsavdelningar/andra vårdavdelningar för barn, respektive "bara" vårdats hemma - men ändå med allvarliga, långvariga och plågsamma symptom? Man kan ju inte redovisa bara IVA, och säga att "det var bara 15 så det är lugnt - fortsätt att hålla skolorna öppna!" Vad är DET för forskning..?

Japp. Sedan tycker jag att man glömmer bort, att tonåringar som går i skolan även kommer i kontakt med fler andra människor, jämfört med om de skulle plugga hemma. Många åker t.ex. buss till skolan, och eftersom skolmaten ofta inte duger går de i stället till pizzerian, korvmojen eller livsmedelsaffären på lunchrasten. Oftast i grupp dessutom. Skolstängningarna kommer att göra stor skillnad, tror jag!

Bravo!

Dessutom finns även barn som drabbas av långtidscovid och ju större spridning i samhället desto fler kommer det att bli. En studie av 5(?) barn med långtidscovid pågår, fyra av dem är flickor, inget av barnen har ännu återvänt till skolan. De insjuknade i våras.

Kvinnor är överrepresenterade vad gäller långtidscovid bland vuxna och studien bland barn visar att det även gäller bland barn.

För övrigt har den där Ludvigsson undertacknat The great barrington (? Stavning) declaration vilken vurmar för den oetiska flockimmuniteten.
Citera
2021-01-08, 09:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Till att börja med blir jag trött på ditt sätt att se på fakta. "Det talar emot min världsbild, det måste vara fake! Beställt av Tegnell!". Testa att ta till dig fakta och justera din världsbild om det behövs.

Sen är det en jävla skillnad på 15 barn som blir sjuka av Covid kontra dålig hygien hos mattanterna och kemiexperiment. Skillnaden är att de två sista kan man åtgärda med i sammanhanget otroligt små i ingrepp; hjälp mattanterna att förbättra hygienen samt genomför andra kemilabbar. Man hade aldrig stängt ner landets alla skolor för att lösa mattants- och kemiproblemen. Då hade skadan (utebliven skolgång och föräldrar som inte kan jobba) varit för stor i relation till vad man tjänar.

Givetvis är det bättre att färre personer blir sjuka än att fler personer blir sjuka om man tittar på en situation isolerat. Men man kan inte kolla på det isolerat, för skolgången hänger ihop med så mycket mer än enbart smittspridning.

Det konstiga är ju, att det går att lägga över undervisningen på en internetplattform i ANDRA länder. Även för mycket yngre barn än högstadieelever. Men i Sverige är allting alltid helt omöjligt.
Citera
2021-01-08, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bravo!

Dessutom finns även barn som drabbas av långtidscovid och ju större spridning i samhället desto fler kommer det att bli. En studie av 5(?) barn med långtidscovid pågår, fyra av dem är flickor, inget av barnen har ännu återvänt till skolan. De insjuknade i våras.

Kvinnor är överrepresenterade vad gäller långtidscovid bland vuxna och studien bland barn visar att det även gäller bland barn.

För övrigt har den där Ludvigsson undertacknat The great barrington (? Stavning) declaration vilken vurmar för den oetiska flockimmuniteten.

Bra grävt! Det var tydligt att den "forskningen" var biased.
Citera
2021-01-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det ger mycket högre effekt än så. En stor studie har visat att de två enskilt effektivaste åtgärderna att ta till är 1. Minska antalet personer som får träffas till tio. 2. Att stänga skolorna.

Jag ska se om jag kan hitta den, eller de, jag tror att det är tre studier som gjorts.
Stort tack! (men jag är mest intresserad av studien med mörkertal för barn vs. Vuxna).

Själv tror jag spridningen upprätthålls på höga nivåer pga kollektivtrafik, matvaruafförer, shoppingcentrum, restauranger/krog och framförallt alla människor som inte respekterar att inte samlas på onödiga middagar mindre fester (syrianska bröllop etc. Men självklart bidrar även alla större arbetsplatser som "måste" hållas öppna där många människor samlas (exempelvis skolan)

Men det största problemet med skolstängning (inkl förskola) är den enorma kostnaden den medför. Direkta kostnader i form av VAB (alt tvingad semester/tjänstledigt alt att arbetsgivaren betalar) samt indirekta kostnader (enligt Norge många miljarder per dag). Men delvis stängd högstadie (1-2 dagar distans i veckan) är väl en ok väg kostar inte mkt och ger kanske lite effekt.
Citera
2021-01-08, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man stängde allt för 0-19 år så skulle effekten givetvis vara större än om man bara stängde högstadiet. Men effekten skulle vara ändå mindre än effekten av jullovet, då alla dessa och ytterligare delar av samhället var stängda.

Man måste acceptera att smittan alltid drivs av den svagaste länken. Om man stänger in barnen så drivs den av vuxna. Om man stänger in vuxna så drivs den av barnen. Det är som att sätta tak på halva huset. Det spelar ingen roll hur tätt det är, för det kommer ändå regna in på andra sidan.

Det är därför man sätter tak på hela huset och får ett heltäckande skydd. Skolan är en social arena med över 2 miljoner deltagare. Skulle den stängas helt är jag övertygad om att smittspridningen skulle rasa. Är ju bara att kolla på hur lite smitta vi hade under sommarlovet.
Citera
2021-01-08, 10:06
Medlem
Pandemin rasar vidare med sedvanligt "hackiga" siffror. Gårdagens dödssiffra, 14.728, är den näst högsta men troligen är det många länder med eftersläpning från jul/nyår som redovisar först nu.

Igår passerade även Frankrike den gräns där andravågen skördat fler liv än den första medan Ungern passerade 1000 döda per miljon invånare enbart under andravågen. Av 36 västländer listade nedan har nu bara nio en andravåg som är lindrigare än den första och den siffran sjunker snart ytterligare när bl a Belgien och UK kliver över gränsen. Sverige är fortfarande den nation som har proportionellt minst andravåg i förhållande till den första.

Covid-19 deaths in the second "wave"
(Sep 25-Jan 7) per million inhabitants
and % share of total

1335.1 Slovenia 95.0%
1146.0 Czechia 94.9%
1048.1 Bulgaria 90.2%
1023.7 Bosnia & Hercegovina 81.0%
1008.4 Hungary 93.2%
984.1 Croatia 94.1%
898.6 North Macedonia 72.4%
840.0 Belgium 48.9%
732.0 Poland 92.0%
728.6 Switzerland 76.1%
709.3 Lithuania 90.4%
684.3 Georgia 99.1%
666.6 Italy 51.7%
653.4 Austria 88.0%
615.6 Romania 72.0%
546.3 United Kingdom 46.3%
538.8 Portugal 74.2%
522.5 Moldova 59.7%
514.7 France 50.1%
506.7 USA 44.4%
491.1 Slovakia 98.5%
459.8 Greece 93.1%
411.7 Spain 37.3%
396.2 Serbia 78.6%
392.7 Latvia 95.4%
376.9 Ukraine 80.8%
358.2 Germany 75.7%
335.6 Netherlands 47.8%
318.0 Sweden 35.8%
296.1 Albania 69.8%
280.8 Russia 67.3%
192.9 Canada 44.2%
170.7 Turkey 65.0%
145.3 Denmark 56.7%
44.2 Finland 41.6%
36.5 Norway 42.2%
---------------------------------
566.9 average 70.6%

Source: Worldometers.info
Senast redigerad av Krillolero 2021-01-08 kl. 10:08.
Citera
2021-01-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är därför man sätter tak på hela huset och får ett heltäckande skydd. Skolan är en social arena med över 2 miljoner deltagare. Skulle den stängas helt är jag övertygad om att smittspridningen skulle rasa. Är ju bara att kolla på hur lite smitta vi hade under sommarlovet.

Beror nog mer på vädret. Folk är utomhus mera och viruset trivs sämre. Man smittar mindre utomhus.... Den vanliga influensan följer samma mönster. Men vi kan ju ha skolan stängd jämt. Skulle ju spara några 1000 liv varje år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in