2021-01-08, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Länkar den här videon med John Campbell igen, för de som felaktigt tror att man inte blir immun eftrr covid-19.

https://youtu.be/M3kQoyCCLmY

Tack men jag tror att man blir immun.

Men du kanske vet om jag som penicillin allergiker kan ta vaccinet? Jag antar det, att jag bara behöver sitta kvar en stund efter vaccinationen ifall jag skulle få en reaktion?
Citera
2021-01-08, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1

Men du kanske vet om jag som penicillin allergiker kan ta vaccinet? Jag antar det, att jag bara behöver sitta kvar en stund efter vaccinationen ifall jag skulle få en reaktion?
Det du riskerar är att få en anafylaktisk chock. Den häver man med adrenalin. Adrenalin ska finnas till hands för den som vaccinerar.

Det här är allmänt hållet och du ska prata med en läkare Innan du vaccinerar dig.
Citera
2021-01-08, 03:16
Medlem
Citat:
Det du riskerar är att få en anafylaktisk chock. Den häver man med adrenalin. Adrenalin ska finnas till hands för den som vaccinerar.

Det här är allmänt hållet och du ska prata med en läkare Innan du vaccinerar dig.

Ok. Tack! Men var det inte så att man i England avrådde allergiska från vaccinet. Eller det kanske inte är aktuellt längre? Anafylaktisk chock känner jag till det blev jag informerad om i samband med tbc vaccinering.
Citera
2021-01-08, 03:26
Medlem
Citat:

Jag tycker du ska rådfråga en medicinsk insatt istället. Jag är allergisk mot något (okänt) eller överkänslig iallafall och vägrar ta vaccinet varpå läkaren sa att det är äggallergiker som brukar reagera på vaccin. Något om äggviteämne. Utöver det vet jag inte mer än att jag själv har reaktioner på okända ämnen och har varit sjuk så blir inte någon vaccination än så länge iallafall. Med känd allergi är det lättare för dig att kontrollera eventuella risker
Citera
2021-01-08, 03:27
Medlem
Citat:
Ok. Tack! Men var det inte så att man i England avrådde allergiska från vaccinet. Eller det kanske inte är aktuellt längre? Anafylaktisk chock känner jag till det blev jag informerad om i samband med tbc vaccinering.
Nja det kan vara så att det är olämpligt att du får vaccin.
Det är därför jag tycker att du ska prata med en läkare innan du bestämmer dig för om du ska vaccinera dig eller inte.

Det kan kanske vara så att din allergi inte är väldigt allvarlig och att läkaren bedömer att risken är så liten att du kan vaccinera dig.

Att du är allergisk mot antibiotika spelar ingen roll utan det är allergier i allmänhet som kan vara ett krux.

EDIT: Här kan du läsa om anafylaktisk chock.

https://doktor.se/fakta-rad/anafylaxi-anafylaktisk-chock/?c=pine-se-search-all-conv-pro-all+symptom_head_exact&af_adset=115463107874&af_ad =anafylaktisk%20chock&gclid=CjwKCAiA_9r_BRBZEiwAHZ _v137XD5-v5MFcR3v5QVTqu6xXxe1-Vq-jK6QKeXe1lbUlbJl3zwn3GhoCesYQAvD_BwE
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-08 kl. 03:31.
Citera
2021-01-08, 03:36
Medlem
Citat:
Nja det kan vara så att det är olämpligt att du får vaccin.
Det är därför jag tycker att du ska prata med en läkare innan du bestämmer dig för om du ska vaccinera dig eller inte.

Det kan kanske vara så att din allergi inte är väldigt allvarlig och att läkaren bedömer att risken är så liten att du kan vaccinera dig.

Att du är allergisk mot antibiotika spelar ingen roll utan det är allergier i allmänhet som kan vara ett krux.

EDIT: Här kan du läsa om anafylaktisk chock.

https://doktor.se/fakta-rad/anafylaxi-anafylaktisk-chock/?c=pine-se-search-all-conv-pro-all+symptom_head_exact&af_adset=115463107874&af_ad =anafylaktisk%20chock&gclid=CjwKCAiA_9r_BRBZEiwAHZ _v137XD5-v5MFcR3v5QVTqu6xXxe1-Vq-jK6QKeXe1lbUlbJl3zwn3GhoCesYQAvD_BwE

Tack! Självklart ska jag rådgöra med sjukvårdspersonal innan. Det var bara ngt jag funderat över🙂
Citera
2021-01-08, 03:38
Medlem
Citat:
Tack! Självklart ska jag rådgöra med sjukvårdspersonal innan. Det var bara ngt jag funderat över🙂
Ja det låter jättebra.

Jag kan ju som ssk bara förmedla allmänna medicinska fakta men det gör jag gärna.
Citera
2021-01-08, 05:33
Medlem
Smittekurven er knækket i Danmark.
Torsdag blev der målt den laveste positivprocent siden november. Ud af 104.615 tests var 1842 smittede.
Vi går mod lysere tider i mere end en forstand.
På baggrund af de seneste coronatal vurderer professor i infektionssygdomme Jens Lundgren, at smittekurven er knækket.
Dermed er vi ifølge professoren ovre den smittespredning, vi så op til jul, der fik indlæggelsestallet til at galoppere afsted.
- Jeg regner med, at kurven er knækket. Det er enormt afgørende, at indlæggelsestallet særligt i Østdanmark, der har været hårdt presset, er faldet, siger Jens Lundgren.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-07-professor-vurderer-at-smittekurven-er-knaekket?cid=_soco%3Atw%3A4%3Anews%3A%3A%3A
Citera
2021-01-08, 05:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Smittekurven er knækket i Danmark.
Torsdag blev der målt den laveste positivprocent siden november. Ud af 104.615 tests var 1842 smittede.
Vi går mod lysere tider i mere end en forstand.
På baggrund af de seneste coronatal vurderer professor i infektionssygdomme Jens Lundgren, at smittekurven er knækket.
Dermed er vi ifølge professoren ovre den smittespredning, vi så op til jul, der fik indlæggelsestallet til at galoppere afsted.
- Jeg regner med, at kurven er knækket. Det er enormt afgørende, at indlæggelsestallet særligt i Østdanmark, der har været hårdt presset, er faldet, siger Jens Lundgren.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-07-professor-vurderer-at-smittekurven-er-knaekket?cid=_soco%3Atw%3A4%3Anews%3A%3A%3A

Super, håller tummarna för er. Bra kämpat
Citera
2021-01-08, 05:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
France’s borders with the UK will remain closed for the foreseeable future and any French residents returning must have a negative Covid-19 test, the Prime Minister Jean Castex said on Thursday evening.

Det känns betryggande att inkompetente Anders Tegnell och resten av clownerna på FHM har kontroll på detta.

Om alla svenskar som reser in i Sverige tvättar händerna så kommer allt fixa sig.

Nej. Anders Tegnells direktiv är mer radikala än så. Ifall en individ, som har varit på resa, får symtom, så ska vederbörande ta kontakt med vårdcentralen. Då är det tänkt att vårdcentralen ska börja leta upp vilka personer resenären har hunnit smitta efter hemkomst. Vad skulle kunna gå fel med den strategin?
Citera
2021-01-08, 05:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Rörande video om en rakryggad medborgare som hedrar de svenska offren!

Kommer aldrig att visas på SVT...

6,561 metal flowers: One man's Covid tribute

https://www.bbc.com/news/av/world-55415765
Visades däremot i TV4 och rapporterades av Sveriges radio redan i våras.
Citera
2021-01-08, 06:05
Medlem
.
Senast redigerad av sentinovember 2021-01-08 kl. 06:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in