Från Aftonbladets coronablogg:
Hittills har det saknats data på hur skolor påverkar risken för barn att bli allvarligt sjuka i covid-19, men enligt en ny registerstudie från Karolinska Institutet är risken för barn att insjukna i svår covid-19 låg, rapporterar Vetenskapsradion.
Forskarna har undersökt hur många barn som intensivvårdades på grund av covid-19 i Sverige från mars till juni förra året, en period då Sverige, till skillnad från många andra länder, höll förskolor och skolor öppna.
Under tidsperioden intensivvårdades 15 barn mellan 1 och 16 år med covid-19 eller så kallat multiinflammatoriskt syndrom som kopplas till covid-19.
Fyra av barnen hade underliggande sjukdomar. Fyra av barnen vårdades i respirator, den genomsnittliga vårdtiden var fyra dagar. Inget av barnen dog inom två månader efter att ha intensivvårdats.
Att så få barn hade behov av intensivvård trots att skolorna var öppna under tidsperioden beskriver Jonas Ludvigsson, barnläkare och professor i klinisk epidemiologi, och även huvudförfattare till studien, som glädjande.
Resultaten verkar vara beställda av Tegnell eller annan anti-skolstängningperson. För det första anser jag att 15 intensivvårdade barn av en och samma orsak (covid i det här fallet) under fyra månader, är väldigt mycket. (Jmf med om det skulle vara 15 intensivvårdade barn på fyra månader på grund av mattanternas dåliga hygien t.ex.. Vilket himla liv det skulle bli! Eller på grund av experiment som gått fel på kemilektionerna.) Bra precis 15 stycken för många, faktiskt, eftersom det hade gått att undvika.
Att de fyra barnen med underliggande sjukdomar ändå tvingats att vara i skolan - fast man VISSTE att de var i riskgrupp - och sedan hamnade på IVA, är UPPRÖRANDE! Jag tycker även synd om deras föräldrar som kanske inte VILLE skicka dem till skolan, men tillhörde fattiga och laglydiga grupper, som inte vågade fucka med samhället, och inte heller hade råd med något alternativ som skulle ha accepterats av kommunen (som en privatlärare).
...och dessutom är IVA det allra "värsta" som man kan hamna på, innan man eventuellt dör. Varför får vi inte veta hur många barn som vårdats på infektionsavdelningar/andra vårdavdelningar för barn, respektive "bara" vårdats hemma - men ändå med allvarliga, långvariga och plågsamma symptom? Man kan ju inte redovisa bara IVA, och säga att "det var bara 15 så det är lugnt - fortsätt att hålla skolorna öppna!" Vad är DET för forskning..?
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, naturligtvis gör det det. Detta är ju den enskilt största anledningen till att Skånes smittskydd rekommenderar distansundervisning i grundskolorna några veckor framåt.
Japp. Sedan tycker jag att man glömmer bort, att tonåringar som går i skolan även kommer i kontakt med fler andra människor, jämfört med om de skulle plugga hemma. Många åker t.ex. buss till skolan, och eftersom skolmaten ofta inte duger går de i stället till pizzerian, korvmojen eller livsmedelsaffären på lunchrasten. Oftast i grupp dessutom. Skolstängningarna kommer att göra stor skillnad, tror jag!