Citat:
Ursprungligen postat av
vermoden
För att sätta det i ett historiskt perspektiv: Kapitolium har sedan det restes aldrig intagits. Inte ens under inbördeskriget har konfederations flagga vajat innanför dess portar. Därtill blir en av världens (mestadels självutnämnda) äldsta demokratier utsatt för vad som närmast kan beskrivas som ett kuppförsök. Men det är bara bagateller i sammanhanget eller?
Jag får intrycket av att historia inte är din paradgren.
JAg vet inte. känns väldigt överdrivet även om jag håller med om att knata in i denna byggnad absolut inte är en liten sak men så får man ta till hänsyn hur det gick till.
Hade det vart så att en säkerhetsstyrka ordentligt vaktat byggnaden och positionerat sig runt om och folk stormat med vapen och tagit över byggnaden eller mindre säkerhet men man tar över den och vaktar den mha våld men i detta fall fattar jag inte vad som hänt. Det var ju en stor demonstration PLANERAD utanför byggnaden där några av landets viktigaste politiker sitter och ska fatta ett beslut och dom mer eller mindre bara promenerar in i byggnaden? Vad hände? Vem var för dagen befälhavare för de som vaktade byggnaden? Vem skötte planeringen kring säkerheten inför detta event?
Gå på ett fotbollsderby te.x och du ser bra mycket mer säkerhet än vad du gör runt capitol hill för att sätta det i perspektiv. Ser du dessutom att någon gör något allvarligt sattyg samlas direkt massa poliser där men inte när det kommer till capitol hill inte, där chillar man när det börjar spåra ur. Då ska det tilläggas att fotbollsarenor till skillnad från Capitol Hill inte har en privat polisstyrka på 2000 personer med uppgift att vakta byggnaden som såklart kan kompletteras med mer säkerhet om man så vill.
Den/dom som failade absolut mest måste varit den/dom som var ansvariga för säkerheten "Did the republicans say 1 000 000 might come? hmm ok lets put 4 cops outside, one inside and the rest goes on coffe break, if you call on us through the radio we aint coming outside to support you, bring the protesters inside and up to the second floor and we handle it there" låter ju i efterhand som ett ganska rimligt scenario. Eller så failade personerna inte, det kanske gick som planerat vem vet.