Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, du påstår det, helt utan någon som helst grund att stå på.
För det första är det hebreiska ordet en fonetisk avskrift av det egyptiska ordet, som på Moses tid betydde "det stora huset", inte "egyptens härskare", det stod för "kungens palats", inte "kungen själv". På Josefs tid var det inte ens påtänkt att kalla härskaren för "farao", men det görs upprepade gånger i den hebreiska berättelsen, med ett ord som inte användes på det viset på den tiden = anakronistiskt.
Ja, "faraoner" hade palats även i norra Egypten, men inte under Moses tid. Den förste faraon som byggde palats på annan plats var Ramses II (Pi-Ramses). Du syftar förmodligen på Hyksos palats i Avaris, men det byggdes efter Josefs tid och var inte en del av faraos rike. Och ingen farao bodde där.
Och när det gäller avståndet så skulle du behöva ändra Bibeltexten från "nära" till "närmare" för att kunna få rätt. Det är INTE vad Bibeltexten påstår:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.
60 mil ansågs inte vara när ens på Josefs tid.
1. Bäste Smeto, det är konstaterat sedan länge att du inte kan hebreiska (varför jag brukar kalla dig Par-o-o för att du ska komma ihåg det), och vet tydligen inte vad "fonetisk avskrift" betyder heller. Som jag skrev är ordet P-R-´-H ett lånord från egyptiskan till hebreiskan, vilket gör att det är användningen i de hebreiska texterna som avgör dess betydelse i dem. Sluta bluffa.
2. Du kan heller inte egyptiska - du är en bluff även där. Jag har för länge sedan lagt fram belägg för hur det egyptiska ordets betydelse genomgick en utveckling från "hov" till "farao", d.v.s. kungen av Egypten, och att betydelsen "kungen av Egypten" är belagd redan tidigt i egyptiskan, mycket tidigare än du bluffar runt med.
3. Vad gäller Josefs tid förklarade jag saken redan, men det är klart att du måste kunna läsa innantill för att förstå det jag skrev. Men är man kognitivt hämmad, halvblind eller väljer att blunda så har man heller inte här på forumet att göra. Bluffar man hör man inte hemma någonstans ö.h.
4. Du har förstås inte koll på hur många mil "nära" var för olika personer på Josefs tid, lika lite som du har koll på att Josef verkligen bodde i Thebe eller vet att Farao inte valde att bo i norra Egypten tidvis. Det är sådant du bluffar dig ha vetskap om. Vad som är helt säkert är att Gosen är betydligt närmare Thebe än Kanaans land.
5. Avaris som faraonisk residensstad får du läsa in dig på - förutsatt nu att du har någon rudimentär förmåga i innantilläsning och inte vill fortsätta driva runt och bluffa. Jag gav för länge sedan källor till dig och tänker inte göra det igen.
---
Mina invändningar förtar varje tyngd i dina påståenden, som bygger på desinformation och/eller obevisade hypoteser och därför inte är värda ens att debattera.
Det enda seriösa är med dig är att du tar dig på mycket stort allvar.
Såvida inte också det är en bluff.