2021-01-07, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är lika mycket skilda åsikter inom kristendomen som mellan er två.
Och dig då, förstås...
Citera
2021-01-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Och dig då, förstås...
Jag håller inte med någon av er om bibeln. Men jag är helt enig med dig angående frågan om att Jesus är Gud.
Citera
2021-01-07, 18:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, jag kommer aldrig knäböja för allah/baal.
Det jag menade var att du säkert kommer att få rätsida på Bibeln angående Jesu "gudom" du också, och då faller ännu mer på plats för dig utöver det som redan fallit på plats.
Citera
2021-01-07, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det jag menade var att du säkert kommer att få rätsida på Bibeln angående Jesu "gudom" du också, och då faller ännu mer på plats för dig utöver det som redan fallit på plats.
Det har redan fallit på plats att Jesus Kristus är Gud. Det kommer inte ändras på.
Citera
2021-01-07, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag håller inte med någon av er om bibeln. Men jag är helt enig med dig angående frågan om att Jesus är Gud.
Jag vet.
Citera
2021-01-07, 18:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det har redan fallit på plats att Jesus Kristus är Gud. Det kommer inte ändras på.
Det därmed att skriva i sten

Bibelns sanningshalt ifrågasätts endast pga allehanda obibliska doktriner. Hur som haver, så är väl det viktigaste just nu att påvisa den roll Bibeln som enda källa spelar i vår samtid:
Att varna för avfall till antikrist som redan är i slutfasen för upprättandet av sitt rike. Och då ingår givetvis att lära om Jesu himmelska rike.
Citera
2021-01-07, 18:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, du påstår det, helt utan någon som helst grund att stå på.

För det första är det hebreiska ordet en fonetisk avskrift av det egyptiska ordet, som på Moses tid betydde "det stora huset", inte "egyptens härskare", det stod för "kungens palats", inte "kungen själv". På Josefs tid var det inte ens påtänkt att kalla härskaren för "farao", men det görs upprepade gånger i den hebreiska berättelsen, med ett ord som inte användes på det viset på den tiden = anakronistiskt.

Ja, "faraoner" hade palats även i norra Egypten, men inte under Moses tid. Den förste faraon som byggde palats på annan plats var Ramses II (Pi-Ramses). Du syftar förmodligen på Hyksos palats i Avaris, men det byggdes efter Josefs tid och var inte en del av faraos rike. Och ingen farao bodde där.

Och när det gäller avståndet så skulle du behöva ändra Bibeltexten från "nära" till "närmare" för att kunna få rätt. Det är INTE vad Bibeltexten påstår:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.
60 mil ansågs inte vara när ens på Josefs tid.

1. Bäste Smeto, det är konstaterat sedan länge att du inte kan hebreiska (varför jag brukar kalla dig Par-o-o för att du ska komma ihåg det), och vet tydligen inte vad "fonetisk avskrift" betyder heller. Som jag skrev är ordet P-R-´-H ett lånord från egyptiskan till hebreiskan, vilket gör att det är användningen i de hebreiska texterna som avgör dess betydelse i dem. Sluta bluffa.
2. Du kan heller inte egyptiska - du är en bluff även där. Jag har för länge sedan lagt fram belägg för hur det egyptiska ordets betydelse genomgick en utveckling från "hov" till "farao", d.v.s. kungen av Egypten, och att betydelsen "kungen av Egypten" är belagd redan tidigt i egyptiskan, mycket tidigare än du bluffar runt med.
3. Vad gäller Josefs tid förklarade jag saken redan, men det är klart att du måste kunna läsa innantill för att förstå det jag skrev. Men är man kognitivt hämmad, halvblind eller väljer att blunda så har man heller inte här på forumet att göra. Bluffar man hör man inte hemma någonstans ö.h.
4. Du har förstås inte koll på hur många mil "nära" var för olika personer på Josefs tid, lika lite som du har koll på att Josef verkligen bodde i Thebe eller vet att Farao inte valde att bo i norra Egypten tidvis. Det är sådant du bluffar dig ha vetskap om. Vad som är helt säkert är att Gosen är betydligt närmare Thebe än Kanaans land.
5. Avaris som faraonisk residensstad får du läsa in dig på - förutsatt nu att du har någon rudimentär förmåga i innantilläsning och inte vill fortsätta driva runt och bluffa. Jag gav för länge sedan källor till dig och tänker inte göra det igen.
---
Mina invändningar förtar varje tyngd i dina påståenden, som bygger på desinformation och/eller obevisade hypoteser och därför inte är värda ens att debattera.
Det enda seriösa är med dig är att du tar dig på mycket stort allvar.
Såvida inte också det är en bluff.
Citera
2021-01-07, 18:56
Avslutad
Citat:
Det därmed att skriva i sten
Fast Jesu gudom är i klass med Hans korsfästelse.
Citat:
Bibelns sanningshalt ifrågasätts endast pga allehanda obibliska doktriner. Hur som haver, så är väl det viktigaste just nu att påvisa den roll Bibeln som enda källa spelar i vår samtid:
Att varna för avfall till antikrist som redan är i slutfasen för upprättandet av sitt rike. Och då ingår givetvis att lära om Jesu himmelska rike.
Det pågår en agenda att sammansvetsa kristendom med islam och judendom. Jag har inte särskilt mycket kött på benen, men antar att det inte var särskilt populärt för femtio år sedan, vilket betyder att det är en relativt ny villolära som kommer få en del att avfalla.
Citera
2021-01-07, 19:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Bäste Smeto, det är konstaterat sedan länge att du inte kan hebreiska (varför jag brukar kalla dig Par-o-o för att du ska komma ihåg det), och vet tydligen inte vad "fonetisk avskrift" betyder heller. Som jag skrev är ordet P-R-´-H ett lånord från egyptiskan till hebreiskan, vilket gör att det är användningen i de hebreiska texterna som avgör dess betydelse i dem. Sluta bluffa.
2. Du kan heller inte egyptiska - du är en bluff även där. Jag har för länge sedan lagt fram belägg för hur det egyptiska ordets betydelse genomgick en utveckling från "hov" till "farao", d.v.s. kungen av Egypten, och att betydelsen "kungen av Egypten" är belagd redan tidigt i egyptiskan, mycket tidigare än du bluffar runt med.
3. Vad gäller Josefs tid förklarade jag saken redan, men det är klart att du måste kunna läsa innantill för att förstå det jag skrev. Men är man kognitivt hämmad, halvblind eller väljer att blunda så har man heller inte här på forumet att göra. Bluffar man hör man inte hemma någonstans ö.h.
4. Du har förstås inte koll på hur många mil "nära" var för olika personer på Josefs tid, lika lite som du har koll på att Josef verkligen bodde i Thebe eller vet att Farao inte valde att bo i norra Egypten tidvis. Det är sådant du bluffar dig ha vetskap om. Vad som är helt säkert är att Gosen är betydligt närmare Thebe än Kanaans land.
5. Avaris som faraonisk residensstad får du läsa in dig på - förutsatt nu att du har någon rudimentär förmåga i innantilläsning och inte vill fortsätta driva runt och bluffa. Jag gav för länge sedan källor till dig och tänker inte göra det igen.
---
Mina invändningar förtar varje tyngd i dina påståenden, som bygger på desinformation och/eller obevisade hypoteser och därför inte är värda ens att debattera.
Det enda seriösa är med dig är att du tar dig på mycket stort allvar.
Såvida inte också det är en bluff.

Låneord är fonetiska. Man hittar inte på nytt uttal för dem, då är de inte längre låneord.

Hebreiskan fanns inte ens som skriftspråk på Moses tid, än mindre på Josefs tid.
Sluta påstå att du vet något om hur det skrevs på hebreiska på Josefs tid.

60 mil på den tiden är inte "nära". Det skulle betyda mer än en veckas resa. Knappast "nära".

Du gör dig bara löjlig.
Citera
2021-01-07, 19:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fast Jesu gudom är i klass med Hans korsfästelse.

Det pågår en agenda att sammansvetsa kristendom med islam och judendom. Jag har inte särskilt mycket kött på benen, men antar att det inte var särskilt populärt för femtio år sedan, vilket betyder att det är en relativt ny villolära som kommer få en del att avfalla.
Du vet att Bibeln är helt entydig vad gäller korsfästelsen (även fast detaljer behöver "grävas upp") medan de verser angående "Jesu gudom" du citerade öht inte "behöver" betyda att Jesus skulle vara Gud. Samtidigt finns också en uppsjö av verser som tydligt skiljer på Jesus och Gud. Man behöver alltså gå in i mystik för att utläsa att Jesus skulle vara den ende Guden.

Ja, det finns en agenda att sammanföra samtliga religioner. Desto viktigare att kyrkan sprider korrekt biblisk information. Tex står muslimer väldigt löst teologiskt eftersom de förkastar Bibeln.

Även kristna, vilket bör vara kristnas främsta hjärtefråga, väntar en återkomst av Jesus likt den som planeras av ormen.

Vi har ju en konung och överstepräst som gör tjänst i himlen, men kristenheten går mot sionism. Islamhatet som sprids fyller dessutom syftet att bringa stater i kaos, likasom "de" övertagit islamsk teologi som växer så det knakar inom muslimska umman.
Citera
2021-01-07, 22:52
Avslutad
Citat:
Du vet att Bibeln är helt entydig vad gäller korsfästelsen (även fast detaljer behöver "grävas upp") medan de verser angående "Jesu gudom" du citerade öht inte "behöver" betyda att Jesus skulle vara Gud. Samtidigt finns också en uppsjö av verser som tydligt skiljer på Jesus och Gud. Man behöver alltså gå in i mystik för att utläsa att Jesus skulle vara den ende Guden.

Ja, det finns en agenda att sammanföra samtliga religioner. Desto viktigare att kyrkan sprider korrekt biblisk information. Tex står muslimer väldigt löst teologiskt eftersom de förkastar Bibeln.

Även kristna, vilket bör vara kristnas främsta hjärtefråga, väntar en återkomst av Jesus likt den som planeras av ormen.

Vi har ju en konung och överstepräst som gör tjänst i himlen, men kristenheten går mot sionism. Islamhatet som sprids fyller dessutom syftet att bringa stater i kaos, likasom "de" övertagit islamsk teologi som växer så det knakar inom muslimska umman.
Vi kommer inte ändra på oss i den frågan så vi får spara på krutet.
Min uppfattning är att om Jesu gudom tas bort så följer man inte den sanne Jesus.
Citera
2021-01-07, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Christian Truther Channels Youtube :
"Torch of Christ Ministries"
"Christsforgiveness"
"ChrisLasala"
Jag skulle inte rekommendera dessa tre.

Torch of Christ Ministries - Snubben använder sig sällan av bibeln när han är ute och predikar. Han har även hållt på och lurat folk med "benväxt-tricket".

Christsforgiveness - En självgod offerkofta med två ben som med härskarteknik och lögner trycker ner andra som inte håller med honom.

ChrisLasala - Osar demoniskt skit. Antingen hade han hotat sin fru, eller så slog han på henne. Minns inte, men hans frukt är rutten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in