2021-01-07, 20:37
Bannlyst
Carl Bildt sitter i SVT och säger att det var dåligt av polisen att inte kunna hantera demonstranterna.
Det hade vi t.o.m klarat av i Sverige säger pajasen.
Visst, i Sverige är det bara traska in på regeringskansliet och plocka åt sig massa Glocks 🎅🏻🎅🏻🎅🏻🎅🏻
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kuppförsök...jag vet inte. Ett gäng tölpar gick omkring och garvade och vandaliserade. Jag tror inte att deras mål var att ta makten, men på sin höjd att sabotera omröstningen.
De skulle inta kongressen. Trump hoppades att ingen skulle stoppa dem. En trevare, för att se hur mycket stöd han hade inom förvaltningen.
Citera
Moderator
vfs avatar
Censur i sociala medier tas i rätt forum: (FB) Facebook, Google, Twitter har kopierat diktaturens metoder

INTE i denna tråden/Mod
Citera
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Folk är idioter, Trump har inte uppmanat folk att storma capitolium.
Om det funnits minsta lilla tendenser till det så hade polis och anti terrorstyrkor varit på plats långt tidigare.
Inte ordagrant men att Trump flörtar med terroristerna ser ju t.o.m. den blekaste incel
Citera
2021-01-07, 20:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det var ju ett kuppförsök.

Runars resonemang kring "hade Staten bara accepterat foliehattarnas krav på utredning kring huruvida SMHI och 5G är inblandade i coronavirusets spridning eller ej så hade detta aldrig skett".

Vilket.. well.. Do I REALLY have to explain this to you?
Jag håller inte med dig om att detta var ett kuppförsök. Varför har jag redogjort för flera gånger.

Det blev upplopp. Man kom längre än man kunde tro. Det fanns säkert figurer med som var ute efter politiker och/eller ville störa omröstningen.

Citera
Medlem
Eastmancolors avatar
Det torde räcka med att se allt filmat material från upploppet under gårdagen för att få en bild av hur dessa bråkmakare faktiskt ser ut: en obildad, överviktig kontingent - sannolikt från underutvecklade agrara delar av sydstaterna - som de facto stack ut i jämförelse med de välklädda och distinkta kongressledamöterna även inkluderandes den mindre förnuftiga Trumpfalangen däri.

Väl inne i Capitolium visste denna pöbel inte vad de skulle göra utan återföll i ett primitivt poserande i denna demokratiens allra mest vördnadsbjudande kammare enkom för att ta bilder av sig själva.

Så går det till när hoi polloi bemäktigar sig sådant de inte skall ha tillgång till vare sig legalt eller genom sunt förnuft.

Kan detta hända här, i Sverige? Det är en fråga undertecknad känner sig föranledd att ställa.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så 8 krossade rutor och 30 personer som tog sig in i en byggnad är ett kuppförsök?

Man får ju lyssna på de intervjuer som gjorts på de som stormade.. De talar ganska klart och tydligt om vad deras intentioner var.

"This is OUR building"
"We'll stop the steal"
"The politicians work for us, we have the right to ensure that they DO that"

samt en rad eller två om att släpa ut politikerna i håret, visa upp dem för massan och.. .. ..

https://edition.cnn.com/videos/politics/2021/01/07/trump-capitol-riots-proud-vf-orig.cnn/video/playlists/congress-affirms-president-elect-biden-win/
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var ett antal hundra personer (du ser mer än 30 bara i en enda trappuppgång). Du har ett antal kontor förstörda, byster och podier omkullvräkta, otaliga krossade rutor, stulna datorer.

Sluta ljug.

Låter som ett mindre kaosande av BLM då. Inget att bry sig om.
Citera
Medlem
pinnpelle88s avatar
President Donald J. Trump drog tillbaka sin nominering till ständig sekreterare för Department of Homeland Security Chad Wolf, ett par timmar efter att Chad Wolf bad Trump "fördöma" THE BATTLE OF CAPITOL HILL!

https://twitter.com/ChrisMegerian/status/1347219541487734785?s=20

Tydlig markering från Trump att han är för politiskt våld mot meningsmotståndare! KUNG TRUMP!
Citera
2021-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Inte ordagrant men att Trump flörtar med terroristerna ser ju t.o.m. den blekaste incel

Kolla klippen men Rudy och sonen också. "Trail by combat" osv. Det ser inte vackert ut.
Citera
2021-01-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Svårt att se att de skulle lyckas ens denna gång. De har provat förut med ganska taskigt resultat.

Det är ju inte hon utan Trumps regering 50 procent plus VP Pence. Vill de så ryker Trump. Alla fall en tid sen ska det upp Kongressen. Om Trump motsätter sig det hela.

Det större problemet för Trump egentligen är om fler och fler avgår då kan han inte styra landet.

Min gissning är att Pence och kabinetten har satt koppel på Trump. Inte minst som det verkar vara Pence som beordrade fram NG och inte Trump. Det blir väl som sista tiden med Nixon. Folk brydde sig inte vad han sa.
Citera
2021-01-07, 20:43
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kuppförsök...jag vet inte. Ett gäng tölpar gick omkring och garvade och vandaliserade. Jag tror inte att deras mål var att ta makten, men på sin höjd att sabotera omröstningen.

Protestanter skulle man kalla de i andra länder.
I totalitära diktaturer hade de hjälteförklarats för sitt mod, i Palestina hade de varit ledstjänor och pionärer.
Hade det varit svarta som visat sitt missnöjde mot vita hade hornmannen fått fredspris.
Hade det varit miljöpartister som occuperat ett kärnkraftverk hade de varit kultförklarade.

Jag tror att många behöver fundera på hur man jämnför äpplen och äpplen mellan länder och kulturer.
De gick bevisligen inte in med vapenmakt eller hot, i det avseendet var det en fredlig aktion och manifestation.
Bilderna talar sitt tydliga språk, man behöver inte tyckare att omformulera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in