2021-01-06, 11:15
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Nu till min fråga. Jag har ett mindre kapital 10-20 k och vill köpa bitcoin smidigt för., gärna med bankid Det är främst som ett inflationsskydd på längre sikt. Jag kan ta höga avgifter för smidighetens skull, men vill inte bli blåst.

För mina behov och krav, var bör jag köpa mina bitcoins?

Bonusfråga! Betalningslösningar med Bitcoin är relativt långsamma idag och blir väl långsammare desto fler transaktioner som görs? Jobbas det på någon lösning för att göra bitcointransaktioner snabbare, åtminstone i paritet med dagens banköverföringar (som visserligen har en artificiell tröghet).
Safello, BT.CX eller Trijo.se tycker jag. BankID. Inte så höga avgifter. Du köper riktiga Bitcoin och överför till en wallet du kontrollerar .. det är det bästa när du ska hålla långsiktigt.

Bitcoins blockkedja är avsiktligt skapat för att det ska ta tid, för det är säkerheten i mingen, och blockkedjan har aldrig riktigt lämpat sig för betalningar och skalar heller inte för det. Men Bitcoins 10 minuter för bekräftelse tror jag fortfarande är bättre och billigare än alla banker idag.

Bitcoin fick stöd för Lager2-lösningar 2017 och det arbetas just nu för fullt på produkter som Lightning och Liquid. Lightning är just nu Bitcoins betalningslager där transaktionerna är blixtsnabba och billiga. Och det är genom Lager 2, 3 osv som Bitcoin kan skala exponentiellt. Det är så internet fungerar också.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2021-01-06 kl. 11:17.
Citera
2021-01-06, 11:18
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Trijo.se tycker jag. BankID. Inte så höga avgifter. Du köper riktiga Bitcoin och överför till en wallet du kontrollerar .. det är det bästa när du ska hålla långsiktigt.

Bitcoins blockkedja är avsiktligt skapat för att det ska ta tid, för det är säkerheten i mingen, och blockkedjan har aldrig riktigt lämpat sig för betalningar och skalar heller inte för det. Men Bitcoins 10 minuter för bekräftelse tror jag fortfarande är bättre och billigare än alla banker idag.

Bitcoin fick stöd för Lager2-lösningar 2017 och det arbetas just nu för fullt på produkter som Lightning och Liquid. Lightning är just nu Bitcoins betalningslager där transaktionerna är blixtsnabba och billiga. Och det är genom Lager 2, 3 osv som Bitcoin kan skala exponentiellt. Det är så internet fungerar också.

Vilket utmärkt svar, tack så mycket SvenskHODler! En riktig guldgruva, menar bitcoingruva, av kunskap är du här på forumet.

Bra förklarat!
Citera
2021-01-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Först och främst, tack till alla som ger mycket goda och informativa svar i denna tråd. Trots min ringa ålder känner jag mig verkligen som en boomer när det gäller bitcoins och dylikt.

Nu till min fråga. Jag har ett mindre kapital 10-20 k och vill köpa bitcoin smidigt för., gärna med bankid Det är främst som ett inflationsskydd på längre sikt. Jag kan ta höga avgifter för smidighetens skull, men vill inte bli blåst.

För mina behov och krav, var bör jag köpa mina bitcoins?

Bonusfråga! Betalningslösningar med Bitcoin är relativt långsamma idag och blir väl långsammare desto fler transaktioner som görs? Jobbas det på någon lösning för att göra bitcointransaktioner snabbare, åtminstone i paritet med dagens banköverföringar (som visserligen har en artificiell tröghet).
Angående bonusfrågan:

Vet inte om du syftar på vardagliga transaktioner exempelvis ifall du köper en kaffe på stan eller köp via nätet?

Brukar använda Bitpay för att betala på nätet och det går lika smidigt som att använda sig av BankID.
Citera
2021-01-06, 14:10
Avslutad
Måste man köpa en plånbok och kostar det att ha en sk digital plånbok? Vill skaffa bitcoin innan veckans slut nämligen.
Citera
2021-01-06, 14:52
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Måste man köpa en plånbok och kostar det att ha en sk digital plånbok? Vill skaffa bitcoin innan veckans slut nämligen.
T.ex Wasabi och Electrum är gratis. Finns säkerligen många fler än så.
Citera
2021-01-06, 22:37
Medlem
Citat:

Nejdå, det är gratis med digital plånbok. På Bitcoins oficiella hemsida kan du kika om du vill vara säker på att du laddar ner en legit plånbok: https://bitcoin.org/en/
Choose your wallet, så kan du välja om du letar efter wallet till dator eller mobil.
Electrum har jag själv använt på datorn.

Annan populär strategi är att sätta in viss del på ett ställe som Celsius Network. Då tjänar du "sparränta" på att hålla dina bitcoins där. De är inte låsta, och du kan ta ut dem när som helst.
Schysst med passiv inkomst..
De är registrerade och godkända av SEC sedan 2018. Fireblocks och Primetrust är deras custodians.
Citera
2021-01-06, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart

Annan populär strategi är att sätta in viss del på ett ställe som Celsius Network. Då tjänar du "sparränta" på att hålla dina bitcoins där. De är inte låsta, och du kan ta ut dem när som helst.
De är registrerade och godkända av SEC sedan 2018. Fireblocks och Primetrust är deras custodians.
Ska kolla upp senare.
Hur mycket ränta tjänar man, och när får man den?
Citera
2021-01-07, 01:48
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MM1555

MM1555

Vad tror du
Svalnar marknaden av snart?
Ska man hoppa av nu när den ligger på 303 000, eller ska man va kvar

behöver pengarna

(har certifikat, andelar)
Citera
2021-01-07, 02:02
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ska kolla upp senare.
Jag har ett räntekonto hos dem, fast via Bitwala, men gissar att det är samma? Får iaf 4.51% tror jag det var på årsbasis, men får cirka en 1/52 utbetalning av det varje måndag. Verkar funka fint.
Citera
2021-01-07, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Nejdå, det är gratis med digital plånbok. På Bitcoins oficiella hemsida kan du kika om du vill vara säker på att du laddar ner en legit plånbok: https://bitcoin.org/en/
Choose your wallet, så kan du välja om du letar efter wallet till dator eller mobil.
Electrum har jag själv använt på datorn.

Nu har jag bara tänkt lägga in max 800 sek så jag tänkte den enklaste lösningen här
Citera
2021-01-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ska kolla upp senare.
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Jag har ett räntekonto hos dem, fast via Bitwala, men gissar att det är samma? Får iaf 4.51% tror jag det var på årsbasis, men får cirka en 1/52 utbetalning av det varje måndag. Verkar funka fint.
Skrollar du ner här så ser du deras interest rates: https://celsius.network/earn-rewards-on-your-crypto/

De höjde nyligen från 4.51 till 4.74 för in-kind interest på btc. Har man även lite CEL-tokens och vill tjäna räntan på sina BTC i CEL så kan man få upp till 6.20%.
Detta är som Ulph skriver årsränta. Dela det sen på 52. Eftersom det betalas ut varje måndag.

Finns en annan community driven sida som loggar olika saker, tex historical rates: https://celsians.com/current-and-historical-rates/
Där kan du se hur räntan justeras med tiden. Det beror på hur mycket instutioner och företag som är intresserade att låna av dem som avgör räntan. Det justeras så att de inte ger ut mer i ränta än de själva tjänar.

Edit: Och som Ulph skriver så är det flera exchanges som har sammarbete med Celsius. Så t.ex. Bitwala, Liquid, Line, och Bitfinex erbjuder en "earn" funktion som Celsius sköter.

Citat:
Nu har jag bara tänkt lägga in max 800 sek så jag tänkte den enklaste lösningen här

Två appar som är säkra och nybörjarvänliga är: Coinbase & Crypto.com
Skapa ett konto, sen för du över pengar med banken, eller köper med ditt bankkort.

Vanligtvis tar alla ut avgift (3-7%) om man handlar med bankkort. Men nu fick jag precis mail om att crypto.com erbjuder köp av krypto utan avgift (0%) under de första 30 dagarna som kund om man blir reffad. Kan skicka ett PM till dig.
Senast redigerad av Richard-Heart 2021-01-07 kl. 19:43.
Citera
2021-01-07, 21:14
Medlem
Porrconny74s avatar
Är det värt att putta in en tusenlapp varje månad? Eller rekommenderas det att föra över stora summor vid enskilda tillfällen? sparhorisont typ 3-5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in