2021-01-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så det är inte så?

-Och ändå stänger man stränder för hajattacker, märkligt det där att prata om risk utan att förstå vad risken är. Men absolut, fylla är ett riskbetende även vid brandolyckor, märkligt att du invänder mot att det ska vara det vid våldtäkt.

-Vi kan väll nöja oss med att det var en korkad risk att ta, att följa med främlingar.

Beror väll på vad man vill utsätta sig för, rökare att somna med ciggen , tjejjer på fyllan med menaliter.

Du kan väll räkna på den sannolikheten? att fler förstår att inte somna med ciggen tänd än som följer med "mörka sydlänningar" på "efterfest" är ju givet.

Visa källa nu, herr slö. Kom igen. Jag väntar.

Det är alltid en risk med nya människor. men en "korkad" risk? Nej. Men en risk: ja. Alltid.

Ja, fylla är ett gissel. Alltid. Och ungdomar dricker mycket och umgås med mycket folk. Förmodligen därför de är överrepresenterade vad gäller våldtäkter. Men oftast går det inte så illa. Hade alkohol kommit som drog nu, skulle den förmodligen vara totalt bannlyst. Så mycket elände den ställer till med (nu syftar jag inte bara på våldtäkter).

Äsch. Jag är till viss del sydlänning. Du skulle tryggt kunna komma till mig på efterfest Jag har en god syn på både män och kvinnor och respekterar om en person inte vill ligga med mig. Sedan vet jag att det finns folk med skev kvinnosyn/manssyn och att det är vanligare i vissa kulturer. Och ja, dem ska man passa sig för. Men folk med dålig kvinnosyn/dålig manssyn/dålig människosyn kan också vara manipulativa så det förslår. Verka reko och bra, tills de har fångat offret i sitt nät. Så kan vara svårt för offer att veta innan.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-07 kl. 17:43.
Citera
2021-01-07, 17:43
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har för mig att de sk. "stureplansprofilerna" inte var MENA. Och finns en hel del fall där folk som våldtagit andra på efterfester inte har varit MENA. Men klart, en hel del från dessa områden har en vidrigt skev kvinnosyn. Det ska vi absolut inte sticka under stol med. Men som sagt: även folk med en vidrig skev kvinnosyn (både svenskar och MENA etc.) kan vara manipulativa. SÅ vi återkommer till detta: att leva och att vara människa är en risk i sig. Kvinnor kanske ibland måste ta risker om mänskligheten ska kunna komma framåt. Ibland är det rätt personer på efterfesterna och kärlek uppstår. Ibland är det fel folk på efterfesterna och det sker våldtäkter.

Men inte vill vi att kvinnor ska undvika män? Och ha den där sunkiga snedvridna synen på att "alla män är potentiella våldtäktspersoner" och "män är djur" osv.? Jag vill inte det iaf. Jag vill att kvinnor ska se att de allra flesta män är hyvens män som inte kommer våldta dem... Inte vara rädda för män.

Jag pratar risker och statistik. Att det finns undantag och att man kan råka ut för hemskheter trots minimalt risktagande är inget du behöver påpeka, även om du gärna gör det.

Om man nu ska varna och skydda och hjälpa, vilket du också vill, så är sådan statistik att ta i beaktande, tycker jag. Det är ganska troligt att man "ger våldtäktsmännen vatten på sin kvarn" eller vad du sa, om man inte låter kvinnor förstå detta. Kanske var kvinnorna i det här fallet invaggade i en falsk trygghet på grund av relativiserande så som att stureplansprofilerna också våldtog, Lasse slår sin fru osv.
Citera
2021-01-07, 17:45
Medlem
theshades avatar
Citat:
Det visste de inte. För då hade de inte gått dit.

Se mitt svar ovan.

Det bästa vi kan göra är kanske att prata våldtäktsstatistik relaterat till hudfärg med våra systrar och döttrar? Det är ju inte att lära dem att vara rädda för "alla män" (vilket skulle skada mer än det hjälper). Inte så mysigt, men kanske nödvändigt?
Citera
2021-01-07, 17:45
Medlem
theshades avatar
Citat:
1: Eller att förövarna är manipulativa och får offren att känna sig trygga och säkra.

2: Om man skulle lyssna på folk som påstår att alla män är lika farliga, skulle kvinnor undvika män och inga barn bli gjorda. Vi får vara glada att kvinnor litar på de allra flesta män...

Se ovan.

"De allra flesta män" ja. Men inte alla.
Citera
2021-01-07, 17:46
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo, att gå på efterfest hos helsangels eller med strippor är ju förenat med vissa risker, precis som efterfest på flyktingförläggningen.

Riskanalys bygger ju inte på att konstatera , livet är farligt, dags att låsa in sig i garderoben,

Riskanalys ska ju leda till bättre beslut, baserat på mer än känslan "jag är en unik snöflinga, inget kan smälta mig...."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskanalys

Jo, gruppvåldtäkter drar nog upp snittet, det är ju ett ganska ovanligt brott (i synnerhet bortsett från MENAaliter), men de är i överväldigande majoritet gällande alla sexualbrott, sätt till population.)

Väl talat.
Citera
2021-01-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag pratar risker och statistik. Att det finns undantag och att man kan råka ut för hemskheter trots minimalt risktagande är inget du behöver påpeka, även om du gärna gör det.

Om man nu ska varna och skydda och hjälpa, vilket du också vill, så är sådan statistik att ta i beaktande, tycker jag. Det är ganska troligt att man "ger våldtäktsmännen vatten på sin kvarn" eller vad du sa, om man inte låter kvinnor förstå detta. Kanske var kvinnorna i det här fallet invaggade i en falsk trygghet på grund av relativiserande så som att stureplansprofilerna också våldtog, Lasse slår sin fru osv.

Men finns det statistik på alla de gånger folk går på efterfest utan att det leder till att de blir våldtagna? Något säger mig att det är en majoritet av efterfester som inte leder till våldtäkt. klart då att folk känner sig falsk trygga med att gå på efterfest. De där två kvinnorna kanske har gått på 100-tals efterfester utan att drabbas. Vad vet vi? Då är de verkligen invaggade i att det är tryggt att gå på efterfest.

Ja, det vill jag verkligen. Men det är svårt att förutse vilka situationer som är risker. Om man sprider ut att gå på efterfest med MENA är en risk, ja, då kommer folk ta till sig det och inte gå på efterfest med MENA. Sedan blir de likt förbannade våldtagna av en helsvensk person på en efterfest eller i tvättstugan en vanlig tisdag eftermiddag av någon MENA... Ja, du förstår vad jag menar? Det blir svårt att varna folk för våldtäkt, eftersom det alltid finns kryphål där förövarna kommer finna offer. nya situationer som man får varna potentiella offer för. Till slut får man varna potentiella offer för att överhuvudtaget gå ut själva, om de inte har sin burka på sig... Bättre då att se till att komma åt våldtäkterna genom att sätta åt förövarna ordentligt. Det är liksom lättare. och bättre. och folk blir friare.
Citera
2021-01-07, 18:00
Medlem
Citat:
Se mitt svar ovan.

Det bästa vi kan göra är kanske att prata våldtäktsstatistik relaterat till hudfärg med våra systrar och döttrar? Det är ju inte att lära dem att vara rädda för "alla män" (vilket skulle skada mer än det hjälper). Inte så mysigt, men kanske nödvändigt?

Med våra söner och bröder också. Våldtäkter ökar som sagt var mot män också. Jag kommer tala med mina barn (har barn av bägge könen) om försiktighet i alla situationer so involverar nya människor de inte känner/inte känner så väl (oavsett ursprung på personerna). Att de alltid kan ringa mig och jag kommer och hämtar dem. Även när de är vuxna. Alltid hålla ihop med sina pålitliga vänner. Osv. Fan, jag är en harig björnförälder, men så får det vara.
Citera
2021-01-07, 18:01
Medlem
theshades avatar
Citat:
Men finns det statistik på alla de gånger folk går på efterfest utan att det leder till att de blir våldtagna? Något säger mig att det är en majoritet av efterfester som inte leder till våldtäkt. klart då att folk känner sig falsk trygga med att gå på efterfest. De där två kvinnorna kanske har gått på 100-tals efterfester utan att drabbas. Vad vet vi? Då är de verkligen invaggade i att det är tryggt att gå på efterfest.

Ja, det vill jag verkligen. Men det är svårt att förutse vilka situationer som är risker. Om man sprider ut att gå på efterfest med MENA är en risk, ja, då kommer folk ta till sig det och inte gå på efterfest med MENA. Sedan blir de likt förbannade våldtagna av en helsvensk person på en efterfest eller i tvättstugan en vanlig tisdag eftermiddag av någon MENA... Ja, du förstår vad jag menar? Det blir svårt att varna folk för våldtäkt, eftersom det alltid finns kryphål där förövarna kommer finna offer. nya situationer som man får varna potentiella offer för. Till slut får man varna potentiella offer för att överhuvudtaget gå ut själva, om de inte har sin burka på sig... Bättre då att se till att komma åt våldtäkterna genom att sätta åt förövarna ordentligt. Det är liksom lättare. och bättre. och folk blir friare.

Mja, det är nog betydligt mer våldtäkter på efterfester än på förfester i allmänhet. I synnerhet om det är MENA man festar med, men ändå.

Alla de där "jag vaknade av att han låg på mig" som är att en tjej gått och lagt sig och somnat i sovrummet intill och nån smugit efter.

Har en god vän vars syster blev utsatt på så vis. MENA även den gången. Vilken slump...
Citera
2021-01-07, 18:03
Medlem
Citat:
Se ovan.

"De allra flesta män" ja. Men inte alla.

Manipulerade kan vi alla bli av skickliga manipulatörer. Det innebär inte att man vare sig är korkad eller naiv. det innebär däremot att manipulatören är sjukt skicklig på manipulation.

Nej, de allra flesta män och kvinnor r bra folk som inte kommer utsätta någon för något brott.
Citera
2021-01-07, 18:04
Medlem
theshades avatar
Citat:
Med våra söner och bröder också. Våldtäkter ökar som sagt var mot män också. Jag kommer tala med mina barn (har barn av bägge könen) om försiktighet i alla situationer so involverar nya människor de inte känner/inte känner så väl (oavsett ursprung på personerna). Att de alltid kan ringa mig och jag kommer och hämtar dem. Även när de är vuxna. Alltid hålla ihop med sina pålitliga vänner. Osv. Fan, jag är en harig björnförälder, men så får det vara.

Ja, som den där kyrkogårdsförlagda tortyr/våldtäktsnatten. Fem år fick ledaren av de två MENA-grabbarna som gjorde det. Och de var ju inte på efterfest utan gick bara tillsammans, två kompisar och blev konfronterade och hotade och meddragna. Hemskt att risken för övergrepp ökat så markant av att bara vara utomhus. Jag bor mitt i stan men har försvarsspray om jag ska till butiken ett par hundra meter bort efter mörkrets inbrott.
Citera
2021-01-07, 18:12
Medlem
Citat:
Mja, det är nog betydligt mer våldtäkter på efterfester än på förfester i allmänhet. I synnerhet om det är MENA man festar med, men ändå.

Alla de där "jag vaknade av att han låg på mig" som är att en tjej gått och lagt sig och somnat i sovrummet intill och nån smugit efter.

Har en god vän vars syster blev utsatt på så vis. MENA även den gången. Vilken slump...

Jo, förmodligen är det så. Men de allra flesta efterfester är förmodligen trevliga tillställningar. Jag hade själv rätt många sådana i min ungdom. Det var helt riskfritt för de som följde med mig hem. De fick käk, en god pratstund och slagga på soffan. Även om det någon gång var en riktig pingla som följde med hem så gäller det att visa respekt. Men jag tog naturligtvis telefonnumret och ringde några dagar senare om dejt.

Jag hade en kvinnlig polare som i vår ungdom också blev våldtagen, på en vanlig fest (inte efterfest). Inte av någon MENA, utan en svensk man. Hon var innan det en sprallig, glad tjej. Efter det mådde hon sämre och sämre. Några år senare valde hon att avsluta sitt liv. Pga. våldtäkten. Hon anmälde den aldrig, men var djupt plågad. Det är nog faktiskt den enda jag har känt som blivit våldtagen på fest. fin kvinna, jag tänker på henne ibland... De övriga jag känner har blivit våldtagna av en pojkvän/ex/dejt/bekant. I nyktert tillstånd. För jävligt. Folk de borde kunnat ha litat på. Sedan känner jag några enstaka som varit utsatta i sin barndom. för överjävligt rent ut sagt!

Hur mår hon idag?
Citera
2021-01-07, 18:20
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jo, förmodligen är det så. Men de allra flesta efterfester är förmodligen trevliga tillställningar. Jag hade själv rätt många sådana i min ungdom. Det var helt riskfritt för de som följde med mig hem. De fick käk, en god pratstund och slagga på soffan. Även om det någon gång var en riktig pingla som följde med hem så gäller det att visa respekt. Men jag tog naturligtvis telefonnumret och ringde några dagar senare om dejt.

Jag hade en kvinnlig polare som i vår ungdom också blev våldtagen, på en vanlig fest (inte efterfest). Inte av någon MENA, utan en svensk man. Hon var innan det en sprallig, glad tjej. Efter det mådde hon sämre och sämre. Några år senare valde hon att avsluta sitt liv. Pga. våldtäkten. Hon anmälde den aldrig, men var djupt plågad. Det är nog faktiskt den enda jag har känt som blivit våldtagen på fest. fin kvinna, jag tänker på henne ibland... De övriga jag känner har blivit våldtagna av en pojkvän/ex/dejt/bekant. I nyktert tillstånd. För jävligt. Folk de borde kunnat ha litat på. Sedan känner jag några enstaka som varit utsatta i sin barndom. för överjävligt rent ut sagt!

Hur mår hon idag?

Tragiskt att höra.

Hon är ganska tillbakadragen vad jag förstår. Verkar som hela familjen ville sopa det under mattan. Vi kompisar till storebrodern erbjöd oss att hjälpa till med rättvisan eftersom det hela lades ner av polisen och det var allmänt känt vem den skyldige var men vi fick inget gehör för det.

Jag har också en syster och jag vill inte tänka på hur jag skulle må eller vad jag skulle göra om nåt liknande hände henne. Jag blir hämndlysten bara om hon kärar ner sig i en kille som säger att han vill ha en relation fast visar sig vara en fuckboy. Blir helt kall om jag får höra att nån snubbe förföljt syrran och en kompis efter krogen. "Gå aldrig hem ensam!" Som tur är så är hon vaksam och gör vettiga riskanalyser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in