2021-01-07, 17:00
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En felaktig riskanalys är inte samma sak som att vara korkad! Märk väl.
En felaktig riskbedömning är att känna sig rätt säker på att det inte är farligt att gå på den där efterfesten, vilket sedan visar sig vara fel.

Att vara korkad är snarare att tänka "om jag går dit kommer jag bli våldtagen, men jag går dit ändå!". Och så kan du väl ändå inte tro att en enda normalt funtad människa tänker?

Kan vi mötas halvägs och enas kring "korkad riskanalys"?
Citera
2021-01-07, 17:01
Avstängd
Citat:
Du påstår att det är så och då är det du som får leverera källa på dina påståenden. Jag vet inte hur det är. Jag vet ara att ålder är en riskfaktor för att bli utsatt. Att folk i åldern mellan 20-24 är extra utsatta. Du påstår att folk med diagnoser är extra utsatta och överrepresenterade som våldtäktsoffer. Då får du väl också visa källa på att detta påstående stämmer. Så: källa tack. Har du ingen får du ta tillbaka ditt påstående och säga som det är: att det är din egen fördom. Annars får du lov att visa källa. Se så. Källa tack.

så det är inte så?

Citat:
Att umgås med människor är alltid en risk. Att gå på efterfest är en risk. Att leva är en risk. Att vara människa är en risk. Att inte gå på efterfest kan också vara en risk (man kanske går hem full och tänder en cigg och somnar och brinner inne, något som inte hänt om man gick på efterfest istället). Livet är fullt av risker herr slö. Att leva är en risk för att dö.

-Och ändå stänger man stränder för hajattacker, märkligt det där att prata om risk utan att förstå vad risken är. Men absolut, fylla är ett riskbetende även vid brandolyckor, märkligt att du invänder mot att det ska vara det vid våldtäkt.

-Vi kan väll nöja oss med att det var en korkad risk att ta, att följa med främlingar.

Citat:
Jag litar på att folk över 25 är kapabla att göra riskbedömningar. Men att de ibland kan göra en felaktig riskbedömning. Och då kan det gå illa.

Beror väll på vad man vill utsätta sig för, rökare att somna med ciggen , tjejjer på fyllan med menaliter.

Du kan väll räkna på den sannolikheten? att fler förstår att inte somna med ciggen tänd än som följer med "mörka sydlänningar" på "efterfest" är ju givet.
Citera
2021-01-07, 17:01
Medlem
theshades avatar
Citat:
Att lämna över sitt bankomatkort och kod till kortet till random främling är en aktiv handling som kommer leda till brott och det fattar varenda normalt funtad människa.

Precis som att ta med tjejkompisen på efterfest med fyra MENA alltså.
Citera
2021-01-07, 17:02
Medlem
theshades avatar
Citat:
Är det inte den person (du) som kallar vuxna människor för "naiva" som ser på vuxna människor som barn?

Jag ser på vuxna människor på över 25 år som kapabla människor som kan göra riskbedömningar. Och följde de där två kvinnorna med på efterfesten, gjorde de säkert en riskbedömning att det inte var farligt att göra just detta. Det var en felaktig riskbedömning. Men hur fan skulle de kunna veta det på förhand?

Som sagt: De var MENA. Om man inte gör en omedelbar höjning av sin analyserade risk så är det:

1: För att man är naiv (eller korkad) eller:

2: För att man lyssnat för mycket på feminister och tror att alla män är precis lika farliga.
Citera
2021-01-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Vi är ju helt överens!

Jag har ju i mina resonemang använt mina egna misstag med olåsta cyklar just som exempel på hur jag fått skylla mig själv för att jag blivit utsatt för brott. Ingen är perfekt och man får ta ansvar för sina snedsteg. Om jag klantar till det och gör en felaktig riskbedömning så är det ju mitt fel.

Bara för att du ska slippa påpeka den där självklarheten som du upprepar konstant så gör jag det åt dig: Att jag utsätter mig för en risk ger inte någon rätten att utsätta mig eller någon annan för ett brott. Gärningsmannen har skulden i att utföra brottet.

Det känns oerhört skönt att du äntligen inte bara förstår vart jag velat komma utan faktiskt även håller med mig.

Den enda meningsskiljaktigheten vi ha verkar vara definitionen på vad som är korkat.

Jag känd mig rätt korkad när jag låste cykellåset i tomma luften eller när jag pga berusning gjorde en felaktig riskbedömning. Som du säger så är det mänskligt att fela och göra felaktiga riskbedömningar så jag har försökt förlåta mig själv. Jag ä mer noga med hur jag låser mina cyklar och "Kim" lär nog vara mer noga med vilka hon efterfestar tillsammans med, också.

Tack.

Lägg av med att känna dig korkad för det. Cyklar blir för fasiken stulna även om man låser dem efter konstens alla regler. De verkar vara oerhört stöldbegärliga. Att ha en cykel är en risk för att bli av med den. barnens cyklar är därmed inlåsta där bara jag och exet har tillgång till dem. Överdrivet? Ja, förmodligen. Grannarna verkar ju få ha sina cyklar ifred.

Folk blir våldtagna, hur försiktiga de än är. Jag vet ett dussintal folk som blivit våldtagna utan att ha tagit en risk i just den givna situationen. Eller jo: risken var att de umgicks med en annan människa. Och jag vet minst ett dussintal människor som tar risker helt utan att någonsin ha utsatts för något som helst sexuellt övergrepp.

Riskbedömningar kan bli felaktiga. Men man är inte korkad för det. Men det är hemskt trist när det händer. Idag när jag ramlade (utan att slå mig) gav det oss alla ett gott skratt. tydligen såg det väldigt roligt ut. Jag är duktig på att ramla, utan att slå mig, men det ser lite märkligt ut när man "ramlar rätt".
Citera
2021-01-07, 17:08
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Du kan väll räkna på den sannolikheten? att fler förstår att inte somna med ciggen tänd än som följer med "mörka sydlänningar" på "efterfest" är ju givet.

MENA står ju för 98% av alla gruppvåldtäkter så i princip riskerar man inte att bli gruppvåldtagen alls om man inte umgås i grupp med MENA-pojkar.

Snacka om kass riskanalys. Nästan så att man kan kalla det korkat. Även om Tomatkungen vill tro att man aaaaldrig kan veta och att "gå på efterfest" betyder samma sak oavsett folk.
Citera
2021-01-07, 17:10
Medlem
theshades avatar
Citat:
Lägg av med att känna dig korkad för det. Cyklar blir för fasiken stulna även om man låser dem efter konstens alla regler. De verkar vara oerhört stöldbegärliga. Att ha en cykel är en risk för att bli av med den. barnens cyklar är därmed inlåsta där bara jag och exet har tillgång till dem. Överdrivet? Ja, förmodligen. Grannarna verkar ju få ha sina cyklar ifred.

Folk blir våldtagna, hur försiktiga de än är. Jag vet ett dussintal folk som blivit våldtagna utan att ha tagit en risk i just den givna situationen. Eller jo: risken var att de umgicks med en annan människa. Och jag vet minst ett dussintal människor som tar risker helt utan att någonsin ha utsatts för något som helst sexuellt övergrepp.

Riskbedömningar kan bli felaktiga. Men man är inte korkad för det. Men det är hemskt trist när det händer. Idag när jag ramlade (utan att slå mig) gav det oss alla ett gott skratt. tydligen såg det väldigt roligt ut. Jag är duktig på att ramla, utan att slå mig, men det ser lite märkligt ut när man "ramlar rätt".

Nu är du tillbaka i snacket att man kan drabbas oavsett risk men diskussionen handlar ju om att TA onödigt stora risker, och sen få konsekvenser för det.
Citera
2021-01-07, 17:16
Medlem
Citat:
Oavsett vad man tycker om det så är ju sanningen att om det gäller MENA så är det en rödflagg. Så vissa hintar finns ju att tillgå. Helt random är det inte och övriga omständigheter spelar ju in. Som var man ska träffa vederbörande, hur många de är och hur mycket droger som är inblandat exempelvis.

Det är lite skillnad i risk på att ta en fika med Erik på stan och att efterfesta med ett gäng MENA där de är dubbelt så många som du och din tjejkompis.

Jag har för mig att de sk. "stureplansprofilerna" inte var MENA. Och finns en hel del fall där folk som våldtagit andra på efterfester inte har varit MENA. Men klart, en hel del från dessa områden har en vidrigt skev kvinnosyn. Det ska vi absolut inte sticka under stol med. Men som sagt: även folk med en vidrig skev kvinnosyn (både svenskar och MENA etc.) kan vara manipulativa. SÅ vi återkommer till detta: att leva och att vara människa är en risk i sig. Kvinnor kanske ibland måste ta risker om mänskligheten ska kunna komma framåt. Ibland är det rätt personer på efterfesterna och kärlek uppstår. Ibland är det fel folk på efterfesterna och det sker våldtäkter.

Men inte vill vi att kvinnor ska undvika män? Och ha den där sunkiga snedvridna synen på att "alla män är potentiella våldtäktspersoner" och "män är djur" osv.? Jag vill inte det iaf. Jag vill att kvinnor ska se att de allra flesta män är hyvens män som inte kommer våldta dem... Inte vara rädda för män.
Citera
2021-01-07, 17:23
Medlem
Citat:
Kan vi mötas halvägs och enas kring "korkad riskanalys"?

Jag tycker iof. att det stämmer bättre att kalla det för "felaktig riskanalys", om det gäller något så komplext som våldsbrott där även förövarnas handlingar/personlighet etc spelar in.

Men gäller det tex. riskbedömningen jag gjorde med den där kniven den där dagen kan jag verkligen kalla det "korkad riskanalys".
Citera
2021-01-07, 17:24
Medlem
Citat:
Precis som att ta med tjejkompisen på efterfest med fyra MENA alltså.

Det visste de inte. För då hade de inte gått dit.
Citera
2021-01-07, 17:27
Medlem
Citat:
Som sagt: De var MENA. Om man inte gör en omedelbar höjning av sin analyserade risk så är det:

1: För att man är naiv (eller korkad) eller:

2: För att man lyssnat för mycket på feminister och tror att alla män är precis lika farliga.

1: Eller att förövarna är manipulativa och får offren att känna sig trygga och säkra.

2: Om man skulle lyssna på folk som påstår att alla män är lika farliga, skulle kvinnor undvika män och inga barn bli gjorda. Vi får vara glada att kvinnor litar på de allra flesta män...
Citera
2021-01-07, 17:38
Avstängd
Citat:
MENA står ju för 98% av alla gruppvåldtäkter så i princip riskerar man inte att bli gruppvåldtagen alls om man inte umgås i grupp med MENA-pojkar.

Snacka om kass riskanalys. Nästan så att man kan kalla det korkat. Även om Tomatkungen vill tro att man aaaaldrig kan veta och att "gå på efterfest" betyder samma sak oavsett folk.

Jo, att gå på efterfest hos helsangels eller med strippor är ju förenat med vissa risker, precis som efterfest på flyktingförläggningen.

Riskanalys bygger ju inte på att konstatera , livet är farligt, dags att låsa in sig i garderoben,

Riskanalys ska ju leda till bättre beslut, baserat på mer än känslan "jag är en unik snöflinga, inget kan smälta mig...."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskanalys

Jo, gruppvåldtäkter drar nog upp snittet, det är ju ett ganska ovanligt brott (i synnerhet bortsett från MENAaliter), men de är i överväldigande majoritet gällande alla sexualbrott, sätt till population.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in