2021-01-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
FHM stänger ingenting. Makten är hos smittskyddsläkare i respektive region.

Fast om Tegnell säger "vi smittspårar" så tolkar jag det som att de i vart fall är med och stöttar med råd och uppföljningar. Håller koll på läget. De enskilda smittskyddsläkarna kan ju inte se helheten i landet. Undrar om några smittskyddsläkare var inblandade de fall jag sett, även det är jag tveksam till. Det kändes i båda fallen mer som egna initiativ. Får kolla upp det.
Citera
2021-01-07, 17:40
Medlem
Madagascars avatar
Antal inlagda i stockholm minskar. Nu är det 708.

Positivt tecken.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/7-januari-dagslage-covid-19/
Citera
2021-01-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Det är pinsamt att se hur fel Tegnell har haft i allt.

Det var som någon journalist(?) skev nyligen: Tegnell platsar inte ens som hobbyepidemiolog, för en hobbyepidemiolog har mer rätt än vad Tegnell har haft.

Debattartikel författad av ett antal medicinska experter. De avlivar sex myter som även florerar i den här tråden. Mycket läsvärd:

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498
Citera
2021-01-07, 17:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast om Tegnell säger "vi smittspårar" så tolkar jag det som att de i vart fall är med och stöttar med råd och uppföljningar. Håller koll på läget. De enskilda smittskyddsläkarna kan ju inte se helheten i landet. Undrar om några smittskyddsläkare var inblandade de fall jag sett, även det är jag tveksam till. Det kändes i båda fallen mer som egna initiativ. Får kolla upp det.

Du har missuppfattat. FHM smittspårar inget, det är regionerna som gör. Om Tegnell säger att "smittspårning är vårt viktigaste verktyg" så pratar han inte om FHM specifikt utan om Sverige. Det är många kockar inblandade, och det är väl en sak som har fått kritik i den svenska hanteringen.

Smittskyddet i varje region har inget uppdrag att se till någon helhet i landet. När det gäller smittspårning ska de ju se till varje unik spårkedja.
Citera
2021-01-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Män som har sex med andra män bör ej vara blodgivare Håller du med om det påståendet, och förstår du liknelsen i det här fallet?

Kan det vara så att högstadieelever oftare är asymptomatiska eller endast har väldigt milda symptom, och därmed aldrig får diagnosen att de är smittade med SARS-CoV-2.

Jag får en känsla av att det du påstår är "den största delen av smittan sker inom hemmet. det vet vi. vi vet inte hur smittan kommer in i hemmet, men det spelar ingen roll, för när smittan väl är där så sker den mesta smittan inom hemmet."

Jag tror du måste tänka i mer än ett led, när du tänker på smittspridningen.
Att inte få bli blodgivare är en icke-fråga.

Jag har inte sagt något om hemmet. Jag utgick ifrån att alla från högstadiet och uppåt smittar lika många personer i snitt, vilket jag tycker är ganska diplomatiskt.
Citera
2021-01-07, 17:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Antal inlagda i stockholm minskar. Nu är det 708.

Positivt tecken.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/7-januari-dagslage-covid-19/

Positivt för Stockholm naturligtvis. Positivt för hela landet också om vintern artar sig som våren. Då stack ju Stockholm iväg först och dök sen först också. Förhoppningsvis följer de andra regionerna snart.

Det är svårt att tolka regionernas utveckling. Skåne, VG och Blekinge går fortsatt uppåt men de andra hoppar lite fram och tillbaka och kanske kan vända nedåt snart.
Citera
2021-01-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker jag var ganska diplomatisk som utgick ifrån att högstadiebarn smittar lika mycket som en vuxen.

Man är väl snarare bakom flötet om man tror att en epidemi kan stoppas genom att 3 procent av befolkningen ombeds vara hemma kl 8-15 på vardagar.

Dels för att de bara är 3 procent, och dels för att barn precis som vuxna kan bli smittade utanför skolans lokaler.

Givetvis är varje smittöverföring som kan hindras av vikt i det prekära läget vi befinner oss i. Allt handlar om att minska antalet kontakter. Och barn i skolan har många, vuxna betydligt färre. Speciellt nu när många håller sig undan och jobbar hemma.

Högstadiebarnen må utgöra 3% av befolkningen men säkert en betydligt större andel av de som faktiskt har sociala kontakter, vilket är det som är relevant.

Så väg ihop antalet sociala kontakter med de 300 000 så hamnar man betydligt högre när det gäller hur drivande gruppen är i smittspridningen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-01-07 kl. 17:53.
Citera
2021-01-07, 17:48
Medlem
Citat:
Om du hade någon slags riktig uppställning fanns något att diskutera. Detta är mest gissningar.
Vi har kommit en bit med de "breda lösningarna" men det verkar ju inte räcka.
Nu förstår jag inte. Tvåmetersregel är en bred regel, eftersom den kan appliceras av alla i befolkningen. Högstadieregeln är smal, eftersom det är en restriktion som bara gäller för 3 procent av befolkningen.

Barnens föräldrar är ju inte säkrade bara för att barnen är hemma under skoltid. De minskar bara sin risk lite.
Citera
2021-01-07, 17:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Samtidigt som hysteri härskar bland MSM och politiker i hela Europa och allt tuffare restriktioner planeras, fortsätter kurvan i euromomo.eu (totalt antal dödsfall) sin resa neråt... Till och med UK med sin superfarliga mutation är på väg mot underdödlighet Riktigt bra nyheter!

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Du läser diagrammen fel.

Den snabbt neråtgående kurvan är en illusion, som uppstår på grund av hur dödligheten redovisas.

Längt till höger i diagrammen, så ser du ett område som är markerat med gult. Den del av kurvan som befinner sig i gula zonen, ska inte betraktas som korrekta siffror.
Citera
2021-01-07, 17:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Debattartikel författad av ett antal medicinska experter. De avlivar sex myter som även florerar i den här tråden. Mycket läsvärd:

https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Det är rätt märkligt att FHM från första början bestämde sig för att smittan inte kunde isoleras, att vi var maktlösa inför den. Hur kan man veta det med en smitta som inte funnits innan? Bara ge upp innan man provat...

Jag har verkligen svårt att förstå den riktiga avsikten med det, kanske tror jag de är smartare än de är, men tror de måste haft någon baktanke. För man vet ju att vissa virus kan man isolera, annars hade hela världen gått under i Ebola.
Citera
2021-01-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du har missuppfattat. FHM smittspårar inget, det är regionerna som gör. Om Tegnell säger att "smittspårning är vårt viktigaste verktyg" så pratar han inte om FHM specifikt utan om Sverige. Det är många kockar inblandade, och det är väl en sak som har fått kritik i den svenska hanteringen.

Smittskyddet i varje region har inget uppdrag att se till någon helhet i landet. När det gäller smittspårning ska de ju se till varje unik spårkedja.

Men man hör ju inget om att de hittat det ena eller andra klustret och spårar och åtgärdar så vad betyder det egentligen? Smittskyddsläkaren på Arlanda gjorde ju t.ex. ingenting med det illegala planet från London.

Det känns helt enkelt oerhört vagt alltihop.
Citera
2021-01-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu förstår jag inte. Tvåmetersregel är en bred regel, eftersom den kan appliceras av alla i befolkningen. Högstadieregeln är smal, eftersom det är en restriktion som bara gäller för 3 procent av befolkningen.

Barnens föräldrar är ju inte säkrade bara för att barnen är hemma under skoltid. De minskar bara sin risk lite.

Tvåmetersregeln garanterar inte att det alltid blir två meter mellan folk heller.
Jobba hemma kan betyda gå till affären på tider då man inte annars är där och därmed träffa potentiella smittoffer man inte hade träffat annars o.s.v.

Utan reella siffror över olika rekommendationers verkan blir det vi sysslar med bara gissningar.

Min poäng är att man inte skall avfärda en åtgärd med att den är marginell eftersom det är summan av alla åtgärder som är viktig. Särskilt om man inte ens vet exakt hur marginell den är. Grejen med skolor är t.ex. att folk som annars inte träffas träffas just där och att kluster därmed kan hoppa till nya "jaktmarker".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in