2021-01-07, 15:33
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
På min tid var rangordningen denna:
FJS
KJS
I22
K4


K3




Alla andra.
På vad? Alla jägare och SF förband hade haft det mycket svårt att lösa sin uppgift mot en pansarbrigad i Skåne om uppgiften är att ta en linje, där är oftast pansarförband ganska överlägsna. Eller att slå en bro över en älv, där tror jag Ing3 hade varit att föredra.
Citera
2021-01-07, 15:50
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Tror inte Kuhnkee syftar på fallskärmsjägare utan snarare ”vanliga jägare” på K3 som för nån anledning inte längre vanligen kallas för jägare, har jag rätt?

Som gammal K3 kille kanske jag kan hjälpa till att reda ut .
ett jägarförband är i grunden en beteckning som avser utbildning för strid i mindre enheter.
Inom luft försvaret kan dessa kallas fallskärmsjägare . Marint kallas dom kustjägare där
bland annat dykutbildning ingår. K3 var fältjägare på min tid och vi utbildades för strid
bakom fiendens linje med störande verksamhet som metod exempelvis skära av mat och
bränsleleveranser. Infanteriets jägare hade som uppgift att vara spjutspetsen som
skulle tränga igenom fiendens linje. medan vi fältjägare skulle placera ut i förväg
och vänta tills anfallet rullat förbi oss.
Alla räknas som Elitförband men med olika uppgifter K4 i Arvidsjaur var också fältjägare.
Citera
2021-01-07, 15:50
  #135
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
På vad? Alla jägare och SF förband hade haft det mycket svårt att lösa sin uppgift mot en pansarbrigad i Skåne om uppgiften är att ta en linje, där är oftast pansarförband ganska överlägsna. Eller att slå en bro över en älv, där tror jag Ing3 hade varit att föredra.


Menade vilket förband som hade den tyngsta utbildningen.
Inget annat.
Citera
2021-01-07, 16:42
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Som gammal K3 kille kanske jag kan hjälpa till att reda ut .
ett jägarförband är i grunden en beteckning som avser utbildning för strid i mindre enheter.
Inom luft försvaret kan dessa kallas fallskärmsjägare . Marint kallas dom kustjägare där
bland annat dykutbildning ingår. K3 var fältjägare på min tid och vi utbildades för strid
bakom fiendens linje med störande verksamhet som metod exempelvis skära av mat och
bränsleleveranser. Infanteriets jägare hade som uppgift att vara spjutspetsen som
skulle tränga igenom fiendens linje. medan vi fältjägare skulle placera ut i förväg
och vänta tills anfallet rullat förbi oss.
Alla räknas som Elitförband men med olika uppgifter K4 i Arvidsjaur var också fältjägare.
K3 är inte fältjägare precis som FJS inte har något med luftförsvaret att göra. K3 och K4 utbildade jägarbataljoner(fristående inom milo) syd/Norrland samt jägarkompanier för fördelningsspaning(divisionsnivå) här finns det äldre filurer som kan exakt vad det kallades och deras organisationenstillhörighet på forumet.

Utöver detta utbildade K3 Fallskärmsjägarkompanier för spaning på djupet.
I22 utbildade gränsjägarekompanier, typ lokalförsvarsförband men med betydligt bättre utbildning.

Sedan fanns KJ från KA1 som var ett marint infanteriförband med anfallsuppgifter att ta grupperingsplatser och återta viktig terräng åt KA samt spana. Detta är inte vad som jägare normalt inom armén jobbade med.
FBJ och MP jägare är andra lite mer annorlunda jägarförband som är antisabotageenheter men som spanar och söker snarare än vanliga vaktförband. Säkert krävande och därför fick de ”elit” titeln jägare även om de inte är typiska jägaruppgifter.

Både KJ och FBJ har till del lämnat över uppgifter till amfskytte och flygbassäk och därför säkert mer fokuserat på inhämtning och i FBJ CSAR.

Lite som i USA, många förband har utbildade Rangers men det finns bara ett Rangers regiment. 32 undbat med undsoldater och FJS är alla på individnivå minst lika bra som jägare från AJB men förbanden är ett spaningsförband inte jägarförband. LRRP på engelska. Alla gröna baskrar i USA kan tjänstgöra på en jägarbataljon men deras enhet är inte ”ranger”
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Menade vilket förband som hade den tyngsta utbildningen.
Inget annat.
Tyngst hurdå? Pjässoldat jägarbataljon syd lär vara tyngst i vikt. FJS går längst, KJ är blöta 24/7 och I22 bodde i en riktig jävla håla i ingenstans.
Citera
2021-01-07, 17:19
  #137
Medlem
Dorniers avatar
Lite märkligt att bära tungt och gå långt räckte för att vara elitsoldat i Sverige.

Utomlands var det ofta sånt som fallskärmshopp och dykning (förutom att vara uthållig rent fysiskt) som utgjorde en verklig elitsoldat. Ibland kunde det även ingå saker som att behärska främmande språk, vara medicinskt utbildad, mm.
Citera
2021-01-07, 18:19
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Lite märkligt att bära tungt och gå långt räckte för att vara elitsoldat i Sverige.

Utomlands var det ofta sånt som fallskärmshopp och dykning (förutom att vara uthållig rent fysiskt) som utgjorde en verklig elitsoldat. Ibland kunde det även ingå saker som att behärska främmande språk, vara medicinskt utbildad, mm.
Fast är det verkligen så? Rangers och commandos under andra världskriget var mer ”SF” och elit än exempelvis 101 airborn. Tyska och brittiska fallskärmsjägare gjorde dock några SF uppdrag när man använde glidflyg för att ta stora försvarsanläggningar.

Fallskärmstrupper är varken i USA eller Ryssland elitförband i form av supersoldater. Däremot är elitförbanden ofta(vad nu det exakt ska sägas vara) fallskärmsutbildade(SF). Luftburetinfanteri precis som marintinfanteri är just det, skytte som kommer från himlen eller havet. Däremot kan oftast specialförband vara från delar av dessa enheter. Exempelvis finns ju spetznas inom VDV och de franska specialförband är Commando marine, första fallskärmsbataljonen i UK är SF support osv. Men exempelvis är varken 2 rep, 82nd eller 76 luftlandsättningsdivisionen några superförband. Även om de alla är mycket dugliga skytteförband.
Citera
2021-01-07, 18:25
  #139
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Fast är det verkligen så? Rangers och commandos under andra världskriget var mer ”SF” och elit än exempelvis 101 airborn. Tyska och brittiska fallskärmsjägare gjorde dock några SF uppdrag när man använde glidflyg för att ta stora försvarsanläggningar.

Fallskärmstrupper är varken i USA eller Ryssland elitförband i form av supersoldater. Däremot är elitförbanden(vad nu det exakt ska sägas vara) fallskärmsutbildade. Luftburetinfanteri precis som marintinfanteri är just det, skytte som kommer från himlen eller havet. Däremot kan oftast specialförband vara från delar av dessa enheter. Exempelvis finns ju spetznas inom VDV och de franska specialförband är Commando marine, första fallskärmsbataljonen i UK är SF support osv. Men exempelvis är varken 2 rep, 82nd eller 76 luftlandsättningsdivisionen några superförband. Även om de alla är mycket dugliga skytteförband.

Fallskärmstrupper räknas internationellt som elitförband även fast de inte är några "special forces".

Men olika SF-förband världen över är nästan alltid fallskärmsutbildade och har det som ett sätt att ta sig dit de ska (även om det inte alltid används), som du själv skriver.
Citera
2021-01-07, 18:32
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Fallskärmstrupper räknas internationellt som elitförband även fast de inte är några "special forces".

Men olika SF-förband världen över är nästan alltid fallskärmsutbildade och har det som ett sätt att ta sig dit de ska (även om det inte alltid används), som du själv skriver.
Enligt vilka då Aftonbladet+ lista? En fallskärmsutbildning tar 10 dagar, en jägarutbildning 2-3 månader.
Citera
2021-01-07, 18:35
  #141
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Enligt vilka då Aftonbladet+ lista?

Det finns böcker om världens militära elitförband, där ingår fallskärmsförband plus diverse special forces från olika länder.
Citera
2021-01-07, 18:38
  #142
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Enligt vilka då Aftonbladet+ lista? En fallskärmsutbildning tar 10 dagar, en jägarutbildning 2-3 månader.

Fallskärmstrupper är givetvis fysiskt uthålliga också och tränar mycket annat, även om själva hopputbildningen inte tar lång tid.
Citera
2021-01-07, 18:58
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det finns böcker om världens militära elitförband, där ingår fallskärmsförband plus diverse special forces från olika länder.
Om vi tar den här hittepå sidan https://sv.wikipedia.org/wiki/Elitf%C3%B6rband räknas Säkerhetsbataljonen, spaningsförband, röjdykare, fältarbetsdykare och Amfibiekåren in.

Till att börja med är Amfibiekåren jävligt blandad finns bland annat kockar som är på trossbåtar, inte superelit.
"spaningsförband" finns på alla stridande bataljoner och inom brigaden. De går något längre än skyttet men exempelvis pansarbataljonsspaning åker 9040 och kollar på folk i huvudsak från vagnen eller möjligen från Oplats. Inte direkt så att någon skulle se cavscouts som ett elitförband i USA.
Säkerhetsbataljonen(som egentligen heter 13. säkbat )är sjukt blandad med lite allt möjligt, inget elitförband sett till utrsutning utom möjligen delar som skulle vara henliga.

https://www.expressen.se/nyheter/varldens-8-hardaste-elitforband/ I den här listan ingår inget fallskärms infanteri, med helt klart "elitförband"

FM väljer följande tolkning
Citat:
ELITFÖRBAND
Begreppet elitförband används inte i Försvarsmakten men kan sägas vara ett speciellt utrustat militärt förband bestående av en mindre grupp militärer med specialiserade och ofta krävande uppgifter. De militärer som ingår i ett elitförband har genomgått en noggrann urvalsprocess och också specialutbildats för sina uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Fallskärmstrupper är givetvis fysiskt uthålliga också och tränar mycket annat, även om själva hopputbildningen inte tar lång tid.

Verkligen? Så vad är de som gör förbandet till elitförband hoppträningen eller deras krigsförbandskrav och tänkta krigsuppgift? För att vara en Paratrooper i USA krävs inget mer än grundläggande skytteutbildning och fallskärmsutbildning vilket krasat sätt går att strunta i eftersom det är självutlöst skärm, risken för fotskador ökar dock.

Om vi säger att försvarsmaktens definition stämmer, alltså "mindre grupp militärer med specialiserade och ofta krävande uppgifter" så klarar sig inte några förband i divisionsstorlek sig så bra. varken 82nd eller 76:e divisionerna är tränade för att agera i små grupper, när de har landat är de som vilket lättare förband som helst, de krigar i bataljoner eller brigader precis som alla andra skytteförband. Men inom dessa förband kan man kanske säga att spaningsförbanden som hoppar flera dygn i förväg är elitförband.
Citera
2021-01-07, 19:12
  #144
Medlem
Om frågan var vad som kräver bäst fysik gissar jag nog på kustjägarna känner några som
gått där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in