Citat:
Ursprungligen postat av
Ptolemaios
I A-jaur är de riktiga jägarna. MEN även inom hemvärnet finns många med "patchen" jägare, vilket betyder att de gått en utbildning jämförtbar med jägare, både fysiskt och psykiskt. (Hemvärnet är inte längre gubbar på stubbar, utan välutbildade soldater).
Hemvärnet utbildar inga jägare eller någonting jämförbart med jägare. Inga befattningar i HV är i närheten av jägarnas. Däremot kan det ju vara så att någon som gjort värnplikt eller arbetat på ett jägarförband senare valt att gå med i HV, och då kan de bära utbildningstecknet.
I Sverige har vi fallskärmsjägare i Karlsborg, arméns jägarbataljon i Arvidsjaur, kustjägarkompaniet vid Amf1 samt flygbasjägarna (som utbildas vid FBJS på F17). Detta är de jägarförband som finns i försvarsmakten. Min uppfattning är att även skyttet på lätta luftburna (numera heter de väl något annat tror jag) på K3 fick jägarbågen under en period, men de är inte något jägarförband.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kuhnkee
Om de ifrån k3 är precis lika riktiga jägare som de ifrån I19, varför får k3 jägarna bara en utbildning på 9 månader och I19 11 månader? Och varför beskrivs K3 jägarna inte som jägarsoldater på Fm´s hemsida?
Fallskärmsjägarna beskrivs väl rimligen som jägare på FMs hemsida?
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Greger
På min tid så var k3 de enda riktiga "jägarna". de norröver var rent trams(sysslar mer med strid?), sen tyckte ju å andra sidan fallskärmsjägarna att de var dem enda riktiga jägarna. Men så som jag förstod det så sysslar jägare med underrättelse och sabotage, samt så är det ju alltid ballt att ha en grön basker och bågen.
Det där har varierat historiskt och geografiskt. Det var till exempel inte så länge sedan som kustjägarna i huvudsak var ett anfallsförband. Att jägarförbanden alltmer har nischat sig mot fjärrspaning beror nog snarare dels på att vi har färre brigadspaningskompanier (som tidigare kunde lösa ungefärligen motsvarande spaningsuppgifter) och dels på att numerären minskat och vi därför eftersöker mer kvalificerade uppgifter åt våra spetsförband för att få ut mer av dem.
Jag tror som du att AJB ägnar sig åt mer strid än vad till exempel fallskärmsjägarna gör. Idag ska man nog snarast se jägar-statusen som ett tecken på att förbandet är kravställt att klara onormalt hög fysisk påfrestning samt innehar någon form av specialförmåga (bergsförmåga, fallskärmsförmåga etc.).