2018-03-13, 16:12
Medlem
Tjena,
På försvarsmaktens hemsida under "aktuella utbildningar" hittade jag något som väckte litta frågor.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/utbildningsstarter/gmu/#a=active&tab=educationcity&bArvidsjaur=Arvidsjaur &bKarlsborg=Karlsborg

Med Karlsborg Och Arvidsjaur i kryssat som utbildningsorter upptäckte jag att det fanns rubriken Jägarsoldat, Arvidsjaur 11 månader, Befattning : Jägarsoldat, börjar utbildning 11:e Juni
Det fanns även Rubriken "Jägare" klickar man på den visar det att utbildningen sker i Karlsborg i 9 månader totalt, det visar ingen befattning som alla de andra rubrikerna gör om man klickar på dem och det ger en vag förklaring till vad som menas med jägare. Även annan utbildingsstart än Jägarsoldat.

Jag förstår att dessa inte är de "riktiga" jägarsoldaterna med svart/gul båge, då dessa befinner sig i Arvidsjaur. Vad jag förstår fick Karlsborg sin jägarsoldat-status indraget typ 2012?

Vad fan är en "Jägare" ifrån Karlsborg?? Vad e skillnaden på de riktiga jägarsoldaterna och dessa "Jägare"?? Man utbildar väl inga riktiga jägarsoldater på K3?
Citera
2018-03-13, 17:29
Medlem
På min tid så var k3 de enda riktiga "jägarna". de norröver var rent trams(sysslar mer med strid?), sen tyckte ju å andra sidan fallskärmsjägarna att de var dem enda riktiga jägarna. Men så som jag förstod det så sysslar jägare med underrättelse och sabotage, samt så är det ju alltid ballt att ha en grön basker och bågen.
Citera
2018-03-13, 17:39
Medlem
I19 är det regemente som driver Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur, det som tidigare hette K4 Norrlands Dragonregemente. De är så "riktiga" som jägare kan bli.

En jägare från Karlsborg tillhör antagligen 32:a underrättelsebataljonen. De är precis lika riktiga jägare de också.
Citera
2018-03-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
I19 är det regemente som driver Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur, det som tidigare hette K4 Norrlands Dragonregemente. De är så "riktiga" som jägare kan bli.

En jägare från Karlsborg tillhör antagligen 32:a underrättelsebataljonen. De är precis lika riktiga jägare de också.

Om de ifrån k3 är precis lika riktiga jägare som de ifrån I19, varför får k3 jägarna bara en utbildning på 9 månader och I19 11 månader? Och varför beskrivs K3 jägarna inte som jägarsoldater på Fm´s hemsida?
Citera
2018-03-13, 20:32
Medlem
Ptolemaioss avatar
I A-jaur är de riktiga jägarna. MEN även inom hemvärnet finns många med "patchen" jägare, vilket betyder att de gått en utbildning jämförtbar med jägare, både fysiskt och psykiskt. (Hemvärnet är inte längre gubbar på stubbar, utan välutbildade soldater).
Citera
2018-03-13, 20:45
Medlem
Svithjods avatar
Under kalla kriget utbildade K3 jägarbataljon Syd, som hade motsvarande uppgifter som jägarbataljonerna i norr. Dvs att infiltera/landsättas bakom fiendens linjer och störa underhåll och transporter.
Skillnaden var terrängen och var de utförde sin uppgift. När försvaret skrotades så blev jägarnas uppgifter att utföra underättelseinhämtning.
Att så pass många jägarförband blev kvar beror snarare på att de generellet var billiga i drift, svag eldkraft, liten motorisering och mycket rövsvett.
Citera
2018-03-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Om de ifrån k3 är precis lika riktiga jägare som de ifrån I19, varför får k3 jägarna bara en utbildning på 9 månader och I19 11 månader? Och varför beskrivs K3 jägarna inte som jägarsoldater på Fm´s hemsida?

Olika krav och förutsättningar kanske? Det är inte fixerat hur många månader man måste göra för att bli jägare. Kust- och fallskärmsjägare gör 12 månader, som jämförelse.

Jägarsoldater som tjänstgör vid underrättelseskvadroner kallas för jägare på FM:s hemsida. https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/k-3s-insatsforband/32-underrattelsebataljonen/
Citera
2018-03-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
MEN även inom hemvärnet finns många med "patchen" jägare, vilket betyder att de gått en utbildning jämförtbar med jägare, både fysiskt och psykiskt. (Hemvärnet är inte längre gubbar på stubbar, utan välutbildade soldater).
Nej det betyder det inte. Det betyder att de har någon form av bakgrund på ett jägarförband där de förtjänat bågen, man får ingen jägarbåge bara för att ens utbildning är jämförbar med en jägarutbildning.
Citera
2018-03-14, 20:08
Medlem
Tack som fan för all svar! Mönstrade idag och blev antagen till Kompletterande Prövning För jägargruppchef 11 månader på K3 Karlsborg, handledaren sa att det inte var någon som helst skillnad på i19 och k3´s jägare förutom den geografiska platsen. Utbildning utrustning osv exakt samma. Hon var dock mindre insatt än jag ;/
Oavsett så hade jag att välja på jägarsoldat på i19 eller jägargruppsbefäl på K3. Valde självfallet k3 då jag vill ha gf-s utbildningen, och slipper gärna -47. Vi får se hur kp går
peace
Citera
2018-03-14, 21:16
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
I A-jaur är de riktiga jägarna. MEN även inom hemvärnet finns många med "patchen" jägare, vilket betyder att de gått en utbildning jämförtbar med jägare, både fysiskt och psykiskt. (Hemvärnet är inte längre gubbar på stubbar, utan välutbildade soldater).
Hemvärnet utbildar inga jägare eller någonting jämförbart med jägare. Inga befattningar i HV är i närheten av jägarnas. Däremot kan det ju vara så att någon som gjort värnplikt eller arbetat på ett jägarförband senare valt att gå med i HV, och då kan de bära utbildningstecknet.

I Sverige har vi fallskärmsjägare i Karlsborg, arméns jägarbataljon i Arvidsjaur, kustjägarkompaniet vid Amf1 samt flygbasjägarna (som utbildas vid FBJS på F17). Detta är de jägarförband som finns i försvarsmakten. Min uppfattning är att även skyttet på lätta luftburna (numera heter de väl något annat tror jag) på K3 fick jägarbågen under en period, men de är inte något jägarförband.

Citat:
Fallskärmsjägarna beskrivs väl rimligen som jägare på FMs hemsida?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Greger
På min tid så var k3 de enda riktiga "jägarna". de norröver var rent trams(sysslar mer med strid?), sen tyckte ju å andra sidan fallskärmsjägarna att de var dem enda riktiga jägarna. Men så som jag förstod det så sysslar jägare med underrättelse och sabotage, samt så är det ju alltid ballt att ha en grön basker och bågen.
Det där har varierat historiskt och geografiskt. Det var till exempel inte så länge sedan som kustjägarna i huvudsak var ett anfallsförband. Att jägarförbanden alltmer har nischat sig mot fjärrspaning beror nog snarare dels på att vi har färre brigadspaningskompanier (som tidigare kunde lösa ungefärligen motsvarande spaningsuppgifter) och dels på att numerären minskat och vi därför eftersöker mer kvalificerade uppgifter åt våra spetsförband för att få ut mer av dem.

Jag tror som du att AJB ägnar sig åt mer strid än vad till exempel fallskärmsjägarna gör. Idag ska man nog snarast se jägar-statusen som ett tecken på att förbandet är kravställt att klara onormalt hög fysisk påfrestning samt innehar någon form av specialförmåga (bergsförmåga, fallskärmsförmåga etc.).
Citera
2018-03-14, 21:38
Medlem
Citat:
Tack som fan för all svar! Mönstrade idag och blev antagen till Kompletterande Prövning För jägargruppchef 11 månader på K3 Karlsborg, handledaren sa att det inte var någon som helst skillnad på i19 och k3´s jägare förutom den geografiska platsen. Utbildning utrustning osv exakt samma. Hon var dock mindre insatt än jag ;/
Oavsett så hade jag att välja på jägarsoldat på i19 eller jägargruppsbefäl på K3. Valde självfallet k3 då jag vill ha gf-s utbildningen, och slipper gärna -47. Vi får se hur kp går
peace
Härligt, hoppas det går bra på kp
Citera
2018-03-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Fallskärmsjägarna beskrivs väl rimligen som jägare på FMs hemsida?
.

Tror inte Kuhnkee syftar på fallskärmsjägare utan snarare ”vanliga jägare” på K3 som för nån anledning inte längre vanligen kallas för jägare, har jag rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in