2020-04-27, 17:22
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Tänk om Levi's fortfarande var vad de en gång var. För 20-30 år sedan kunde man gå in på en Levis-butik och välja vilken färg som helst och det var garanterat bra kvalitet samt vettig passform. I dag känns deras jeans som ett skämt. Dessutom ska man punga upp 1000 kr för dem. Helt orimligt...

Jagar endast vintage-Levi's och ibland hittar jag riktiga fynd med byxor gjorda i USA och Kanada. Kvaliteten på dem är oerhört hög och de har ofta mycket bättre passform än dagens mjuka elastan-byxor gjorda i Taiwan. Jakten på dem är däremot väldigt mycket mer energikrävande.

Om man köper ett par nya Levi's i 100% bomull, hur håller de sig då? Ett par svarta jeans ser inte alls rika fräscha ut om man köper dem vintage som ett par nya alltså. Det är bara att acceptera det faktumet. Någon som har erfarenhet av både gamla och nya Levi's i 100% bomull som kan uttala sig?

Helt rätt. Det kanske jag som inbillar mig och bara jag som har blivit gammal och tjock, fast det känns också som om själva varumärket har tappat styrka och inte på grund av konkurrensen.

Senaste par jag köpte var Scotch & Soda.
Senast redigerad av TuffRobban 2020-04-27 kl. 17:24.
Citera
2020-05-11, 08:29
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Skrev ett inlägg i denna tråden Mars 2018 då jag precis köpt ett par råa Nudies. Har använt dom i snitt en gång i veckan skulle jag tro sedan dess och dom har aldrig blivit tvättade. Jag ska försöka bära dom lite mer frekvent ett par månader nu sen tänkte jag ge mig på att tvätta dom.

Fråga: jag ser nästan inga slitningar mer än kring där mobilen ligger i framfickan. Visst har dom blivit aningen ljusare men inte så mycket mer än så. Kommer slitningarna framhävas i alla fall när jag tvättar dom eller måste jag använda dom mer frekvent? Ska också sägas att jag bara bär dom till mitt kontorsjobb samt lite promenader då och då. Räcker det för att få slitningar eller måste man ge sig ut och bli för att få schyssta slitningar Rambo?

Hur gick det?

Byxorna slits samt bleks snabbare ju mer man tvättar dem. För en "vintage-look" bör man tvätta dem oftare men är man ute efter de extrema kontrastslitningarna ska man ju undvika att tvätta byxorna. Jag personligen tycker att det är snyggare med en klassisk slitning från tvättmaskinen. Exempelvis: https://www.reddit.com/r/rawdenim/comments/c66tic/levis_501_stf_35_years_many_washes/ samt https://www.reddit.com/r/rawdenim/comments/7cbtuy/just_some_regular_levis_501_stf/

Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Helt rätt. Det kanske jag som inbillar mig och bara jag som har blivit gammal och tjock, fast det känns också som om själva varumärket har tappat styrka och inte på grund av konkurrensen.

Senaste par jag köpte var Scotch & Soda.

Äger själv ett par 501 från 90-talet och ett par nya från mars 2020. Midjan har blivit något lägre och byxorna sitter sämre över baken. Mina vintage-jeans håller dess passform enastående väl och jag behöver aldrig ha skärp, medan mina nya känns lösare i midjan. Att gå ner en storlek är otänkbart dock.

Jag skulle dock vilja påstå att mina nya Levi's är över förväntan och jag är nöjd med dem. De känns robusta och kvalitativa. Materialet är hårt och stabilt. Ännu är de alldeles för homogena i färgen dock, så jag inväntar slitningarna för att ge dem personlighet.
Citera
2020-09-10, 09:43
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Skrev ett inlägg i denna tråden Mars 2018 då jag precis köpt ett par råa Nudies. Har använt dom i snitt en gång i veckan skulle jag tro sedan dess och dom har aldrig blivit tvättade. Jag ska försöka bära dom lite mer frekvent ett par månader nu sen tänkte jag ge mig på att tvätta dom.

Fråga: jag ser nästan inga slitningar mer än kring där mobilen ligger i framfickan. Visst har dom blivit aningen ljusare men inte så mycket mer än så. Kommer slitningarna framhävas i alla fall när jag tvättar dom eller måste jag använda dom mer frekvent? Ska också sägas att jag bara bär dom till mitt kontorsjobb samt lite promenader då och då. Räcker det för att få slitningar eller måste man ge sig ut och bli för att få schyssta slitningar Rambo?
Tycker att det är läge att bumpa upp den här tråden:
Jag testade i våras att hoppa in i duschen med ett par råa Edwin Nashville för att sedan sitta på balkongen och låta dem torka i solen. Medan de torkade gjorde jag bland annat några squats varvat med att sitta och softa med en bok. Detta gav väldigt framträdande veckbildningar (både honeycombs och whiskers) så det lär bli ett rätt intressant resultat efter första "riktiga" tvätten.

Sedan dess har jag burit dem ett par gånger i veckan och lär slänga in dem i tvättmaskinen inom kort, så får vi se om det gav något märkbart resultat.
Citera
2020-09-20, 22:15
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Tycker att det är läge att bumpa upp den här tråden:
Jag testade i våras att hoppa in i duschen med ett par råa Edwin Nashville för att sedan sitta på balkongen och låta dem torka i solen. Medan de torkade gjorde jag bland annat några squats varvat med att sitta och softa med en bok. Detta gav väldigt framträdande veckbildningar (både honeycombs och whiskers) så det lär bli ett rätt intressant resultat efter första "riktiga" tvätten.

Sedan dess har jag burit dem ett par gånger i veckan och lär slänga in dem i tvättmaskinen inom kort, så får vi se om det gav något märkbart resultat.
Får citera mig själv här och meddela att det inte hände särskilt mycket. Kanske blir ett tydligare resultat efter lite mer användning och en till tvätt. Tror att duschen gjorde att indigon satte sig för mycket.
Citera
2020-09-25, 00:03
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Får citera mig själv här och meddela att det inte hände särskilt mycket. Kanske blir ett tydligare resultat efter lite mer användning och en till tvätt. Tror att duschen gjorde att indigon satte sig för mycket.

Håll oss updaterade hur det går. Jag kan säga att jag är lite besviken kring slitningen på mina nudies. Tvättat dom en gång och använt dom relativt frekvent. Fortfarande bara synlig slitning där mobilen ligger samt en lätt slitning från plånboken i bakfickan.
Citera
2020-09-25, 07:47
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Håll oss updaterade hur det går. Jag kan säga att jag är lite besviken kring slitningen på mina nudies. Tvättat dom en gång och använt dom relativt frekvent. Fortfarande bara synlig slitning där mobilen ligger samt en lätt slitning från plånboken i bakfickan.
Jag gjorde mig dessvärre av med dem eftersom de ändå var en storlek för små (gick ned en tum i midjan kontra mina tidigare par) och det lirade helt enkelt inte. Tror jag skippar det på nästa par, alt. testar på ett par billigare Uniqlo-jeans till våren (om deras nya fit passar dvs) så det inte känns lika mycket om det går åt helvete.
Senast redigerad av fuzzpedal 2020-09-25 kl. 08:08.
Citera
2021-01-03, 19:39
Medlem
lakritcs avatar
Förslag på "tapered" jeans? De flesta tycker jag har en för tajt benöppning - 36-38 cm är lagom för min del, snävare så ser det konstigt ut till skorna. Har man finare skor så bör ju byxorna falla 'ledigare' och inte sitta klistrade åt vristen.
Citera
2021-01-04, 12:51
Medlem
halaltarzans avatar
Gammal gubbjävel här som stannat i tiden, kör bara 501or och tycker fortfarande att det är det coolaste som finns att gå med bar överkropp och med jeansen hängande utan skärp så där lite nonchalant på höfterna.
Citera
2021-01-07, 08:39
Medlem
nullums avatar
Citat:
Jag gjorde mig dessvärre av med dem eftersom de ändå var en storlek för små (gick ned en tum i midjan kontra mina tidigare par) och det lirade helt enkelt inte. Tror jag skippar det på nästa par, alt. testar på ett par billigare Uniqlo-jeans till våren (om deras nya fit passar dvs) så det inte känns lika mycket om det går åt helvete.

Uniqlos selvedge-jeans är helt okej. Jag köpte ett par för att "testa på" selvedge innan jag avancerade upp mot LVC. Efter att ha haft LVC på mig så känns Uniqlos selvedge väldigt tråkiga tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Förslag på "tapered" jeans? De flesta tycker jag har en för tajt benöppning - 36-38 cm är lagom för min del, snävare så ser det konstigt ut till skorna. Har man finare skor så bör ju byxorna falla 'ledigare' och inte sitta klistrade åt vristen.

Bär du mestadels "skinny" jeans i nuläget, och därför får synpunkter på benöppningen? Tapered är ju tänkt att ha en sådan passform, dvs. snäv från knäna och nedåt men pösigare uppe vid höften.

Gällande tapered skulle kolla vad Levi's har att erbjuda. Tror att 502 är en sk. tapered fit.
Citera
2021-01-07, 09:26
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Uniqlos selvedge-jeans är helt okej. Jag köpte ett par för att "testa på" selvedge innan jag avancerade upp mot LVC. Efter att ha haft LVC på mig så känns Uniqlos selvedge väldigt tråkiga tyvärr.
För mig blir det omvända förhållanden, har bara kört på Edwin, Pherrow's, Sugar Cane och 3Sixteen. Om jag skulle köpa ett par Uniqlo var tanken huvudsakligen att försöka få till snygga fades på dem, men samtidigt bryr jag mig inte nämnvärt om att få till "den perfekta slitningen". Kanske blir ett par ändå eftersom de inte är så dyra.

Blir i alla fall ett par TCB 40's, alternativt Blue Highway, inom kort. Har kikat på TCB väldigt länge men inte hittat någon modell som passat mig tills jag snubblade över 40's. Har inga problem med att de prewashed heller.
Citera
2021-01-07, 12:26
Medlem
nullums avatar
Citat:
För mig blir det omvända förhållanden, har bara kört på Edwin, Pherrow's, Sugar Cane och 3Sixteen. Om jag skulle köpa ett par Uniqlo var tanken huvudsakligen att försöka få till snygga fades på dem, men samtidigt bryr jag mig inte nämnvärt om att få till "den perfekta slitningen". Kanske blir ett par ändå eftersom de inte är så dyra.

Blir i alla fall ett par TCB 40's, alternativt Blue Highway, inom kort. Har kikat på TCB väldigt länge men inte hittat någon modell som passat mig tills jag snubblade över 40's. Har inga problem med att de prewashed heller.

Gillar du extrema konstrast-fades?

Jag tycker Uniqlos jeans är snygga i några ögonblick direkt från tvättstrecket men efter att ha använt dem ett par timmar får de en märklig passform. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med dem, men de ser osmickrande ut.

Jag personligen föredrar vintage fades och tvättar därför mina jeans frekvent då high contrast inte alls är min grej. Att tvätta dem ofta verkar dessutom motverka hål i grenen, något många upplever när de inte tvättar sina byxor ofta.

Beställde ett par LVC 1984 Rigid för några timmar sedan, på 50% rabatt. Jag tog en storlek mindre än mina LVC 1947 då jag tycker att de är lite väl rymliga runt låren och midjan. Får hoppas på att 1984 passar!

Jag har förstått det som att otvättade jeans är ganska rymliga i midjan till en början, men krymper ca 2 tum för att sedan töja ut sig 1 - 1,5 tum vid användning. Mina LVC 47 är 33x34 och har ett midjemått på 34" men 32" i längd efter att ha tvättats en del. Tog 32x34 i 1984 och de borde således vara ca 33x32 efter några tvättar.
Citera
2021-01-07, 14:08
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Gillar du extrema konstrast-fades?

Jag tycker Uniqlos jeans är snygga i några ögonblick direkt från tvättstrecket men efter att ha använt dem ett par timmar får de en märklig passform. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med dem, men de ser osmickrande ut.

Jag personligen föredrar vintage fades och tvättar därför mina jeans frekvent då high contrast inte alls är min grej. Att tvätta dem ofta verkar dessutom motverka hål i grenen, något många upplever när de inte tvättar sina byxor ofta.

Beställde ett par LVC 1984 Rigid för några timmar sedan, på 50% rabatt. Jag tog en storlek mindre än mina LVC 1947 då jag tycker att de är lite väl rymliga runt låren och midjan. Får hoppas på att 1984 passar!

Jag har förstått det som att otvättade jeans är ganska rymliga i midjan till en början, men krymper ca 2 tum för att sedan töja ut sig 1 - 1,5 tum vid användning. Mina LVC 47 är 33x34 och har ett midjemått på 34" men 32" i längd efter att ha tvättats en del. Tog 32x34 i 1984 och de borde således vara ca 33x32 efter några tvättar.
High contrast är inte heller min grej men jag brukar ändå låta det dröja ett litet tag innan första tvätten om jag köpt ett par nya rådenim.

Hoppas dina 1984 Rigid passar, jag har själv provat samma modell men då fick jag gå upp en storlek i midjan kontra vad jag brukar ha för att de skulle sitta okej. De är ganska små i storleken, fick jag förklarat för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in