Det här tror jag är en stor del i Norges framgång. Och då syftar jag inte främst bara om återgärderna i sig och inte bara om nuvarande trender. Utan om datumen... Tiden det alltså tar innan återgärder och rekommendationerna börjar gälla.
Söndagen den 3 januari blev det nedan offentliga, redan dagen därpå började allihop gälla.
Norges alla återgärder som tog ett dygn innan de började gälla:
Citat:
"Maximalt fem personer vid privata sammankomster.
Nationellt alkoholförbud på restauranger.
Maximalt tio personer vid inomhusevenemang, med en gräns på 200 personer där alla sitter.
Maximalt 200 personer på utomhusevenemang, men 600 personer där alla sitter.
Maximalt 10 personer på kyrkovandringar i kristna församlingar.
Alla som kan arbeta hemifrån ska göra det.
Alla universitet, högskolor, yrkesskolor, gymnasieskolor och grundskolor bör ha digital undervisning om det är möjligt.
Medans vi sätter framtida datum på precis allting, genom hela pandemin. Även på rekommendationer där myndigheter inte behöver förbereda någonting. När man nu väl har beslutat att rekommendera till exempel munskydd i kollektivtrafiken varför då sätta ett datum rätt långt fram?
Även om någon behöver hinna köpa det så är det ju ändå frivilligt och det finns ingen som helst poäng att vänta med rekommendationerna vad jag kan se.
"Munskydd hjälper inte" säger väl någon. Nähä men nu har man ju ändå kommit fram till att rekommendera det? Och det var bara ett av många exempel där man inte behöver vänta.
Norge behöver tydligen inte ens någon tid på sig för att införa mycket större återgärder än så. Som att stänga alla skolor.
"Det får större konsekvenser att stänga skolorna". Vi pratar om ett fåtal veckor här... Och återigen så pratar jag mer om tiden det tar, och det var ett exempel på att det är fullt möjligt med större återgärder på väldigt kort tid.
Men det kan mycket väl även hända att Norge sedan tidigare har stått mer förberedda om de behöver stänga till exempel skolorna... Vi verkar inte förbereda någonting, innan vi redan är där, när smällen kommer.
Exakt allt går snabbare där... Allt från att leverera återgärder till att publicera nya veckorapporter. Osv.
Nu agerar man även just pga att man tror att det kommer en variant av viruset som sprider sig mycket snabbare. Så långsamma som vi är kommer ju vi vara helt chanslösa om det skulle få spridning här...
Som om virus väntar på våra datum, som kanske börjar gälla typ 7-14 dagar senare. Och det först efter att vi redan har väntat mycket längre innan vi ens vaknar...
Om man inte vill ha lockdowns och hårdare restriktioner så kan man väl åtminstone vara liite snabbare på det vi nu väljer att göra. Så hade det kanske gjort lite mer skillnad... Desto värre situationen blir desto större är risken att politikerna till slut också kommer väljer en hårdare väg, så det borde egentligen ligga i allas intresse att få ned spridningen så snabbt som möjligt.