2021-01-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Allt handlar ju om tajming naturligtvis. Hur det sett ut om kurvan var där den är nu i november istället då skolorna var öppna kommer vi aldrig få veta men smittkurvorna i nedre Sverige är i kraftig uppgång även med stängda skolor, det verkar rätt huvudlöst att av det dra slutsatsen att det går bra att öppna skolorna därför. För det är väl det vi diskuterar, om skolorna skall öppna eller ej nästa vecka?
Precis, min poäng är kort och gott att allt tyder på att skolstängning (förskola /grundskola) är suboptimal (dvs kostar mer än det smakar). Dvs bra beslut att öppna skolor på måndag.
Citera
2021-01-07, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Israel ska ha vaccinerat en miljon nu, märks det några effekter? Så många på en folkmängd av nio miljoner borde märkas, tycker jag. Verkar vaccinet?

Det är alldeles för lite för att det ska bli någon effekt, särskilt om man väger in att folk kanske blir oförsiktiga när vaccinationen har kommit igång.
Citera
2021-01-07, 12:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Totalt 630 intagna, vara 62 på IVA i Skåne nu. Den högsta siffran hittills. Dödstalen fortsätter man att mörka dock. Inga nya dödsfall rapporterade trots att man på regionens sida tydligt uppger att avlidna kommer att uppdateras den 7e januari. 17e dagen utan dödsfall i Skåne då.

Borde vara en bra bit över 300 som saknas från Skåne nu. Min gissning är att Sverige inte längre kommer rapportera in eftersläpningarna som blivit för stora utan man tänker låta dom slinka mellan stolarna. Det skulle bli för stor chock att erkänna att vi närmar oss 11 000 med stormsteg.

Nu kan inte IVA öka mer i Skåne då det bara finns 65 platser.
Citera
2021-01-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna anser ju att skolstängning är nödvändig pga den nya mutationen. Så även om skolan inte ger en magisk effekt så behövs den ändå för att få ner R så mycket som möjligt.

Skolan är också en knutpunkt där smittan kan spridas till olika delar av samhället precis som för lokaltrafiken o köpcentrum. Så att få ner spridningen i dessa är viktigt.
Jag misstänker att Storbritannien agerar i affekt och pga väldigt press känner att det måste agera och visa handlingskraft. Då blir det lätt kortsiktiga och suboptimala beslut.
Citera
2021-01-07, 12:19
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Skolstängning verkar inte funka i Skåne kan man konstatera .
Kan du motivera hur du kan dra dessa slutsatser baserat på denna korta tid?
Du har en mängd faktorer som är annorlunda från när skolorna var öppna t ex så har vi haft jul och nyår, vi ännu osäkrare rapportering under ledigheterna för att bara nämna några.
Citera
2021-01-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är alldeles för lite för att det ska bli någon effekt, särskilt om man väger in att folk kanske blir oförsiktiga när vaccinationen har kommit igång.

Tråkigt att läsa. Det verkar hopplöst trots allt snack om vacciner. Ledsamt.
Citera
2021-01-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Kan du motivera hur du kan dra dessa slutsatser baserat på denna korta tid?
Du har en mängd faktorer som är annorlunda från när skolorna var öppna t ex så har vi haft jul och nyår, vi ännu osäkrare rapportering under ledigheterna för att bara nämna några.
Du tillhör inte den ironiska generationen va?

Jag raljerande lite, men skolstängning har inte gett något positivt avtryck i covidstatistiken i Skåne. Det kan man iaf konstatera.
Citera
2021-01-07, 12:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag misstänker att Storbritannien agerar i affekt och pga väldigt press känner att det måste agera och visa handlingskraft. Då blir det lätt kortsiktiga och suboptimala beslut.

Om NHS inte räknar med att klara situationen om några veckor så krävs det åtgärder.

UK har klart o tydligt förklarat att de behöver den sänkning av R som skolstängningen ger då andra åtgärder redan genomförts.

Deras beslut är ett av de mest transparenta o välunderbyggda nu. Engelska sjukan kräver hårdare tag.
Citera
2021-01-07, 12:34
Medlem
Citat:

Jag raljerande lite, men skolstängning har inte gett något positivt avtryck i covidstatistiken i Skåne. Det kan man iaf konstatera.

Det är för att resten av befolkningen är totalt tappade. Spelar ingen roll om det är pensionärer, medelålder, yngre eller utlänningar. Samma skrot och korn allihop.

Utlänningar skiter i det totalt, inshallah! Pensionärer tror dem är byggda av teflon och beter sig värre än förr känns det som.
Citera
2021-01-07, 12:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror också att lärarna ser distansundervisning på olika lärplattformar som ett hot. Jag kommer ihåg när vissa kommuner började använda Hermods distanskurser för Komvux t.ex.. Många lärare tyckte inte om det; de fick motvilligt erkänna att det hade gått bra - "jag är förvånad över att det går att lära sig så pass mycket med den metoden". Om det skulle visa sig att även yngre barn lärde sig mer och mådde bättre när de slapp vara i skolan, samt att kommunerna sparade massor av pengar, så skulle lärarkåren ju förlora hela basen för sin existens, som yrkesgrupp. För distansundervisning kräver också lärare, men mycket färre då det är mer effektivt.

Den springande punkten. Det är nog den egentliga anledningen skulle jag vilja säga. Jag tror som sagt inte ett dugg på att det skulle vara ogenomförbart. Det handlar till 99% om inställning och till 1% om problem.
Citera
2021-01-07, 12:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Precis, min poäng är kort och gott att allt tyder på att skolstängning (förskola /grundskola) är suboptimal (dvs kostar mer än det smakar). Dvs bra beslut att öppna skolor på måndag.

Kan du presentera din kalkyl?

Jag har ingen kalkyl, men tycker snarare att allting pekar på det motsatta.

Allt beror ju förstås på hur högt man värderar några tusen sparade människoliv, samt kanske 10 tusen personer med vårdskador och långtidssymtom, jämfört med de som absolut inte kan genomföra sina arbeten om de tvingas ge sina egna skolbarn mat hemmavid.
Citera
2021-01-07, 12:53
Medlem
Gahans avatar
Citat:

Jo jag gör faktiskt det men det funkar inte att vara ironisk när man i ngra inlägg tidigare sagt att man inte kan stänga skolorna.
Nej man kan inte konstatera det för att det är för kort tid från skolstängningen och du har haft julledighet och det är just det som är det viktiga att framhållla annars falsifierar man bara information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in