2021-01-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
,
Gemensamma nämnare bland gärningsmännen är snarare personer som står utanför arbetsmarknad, ofta med en missbruksproblematik och med ett kriminellt förflutet (inte nödvändigtvis något grövre). ,.

Varför skulle det finnas missbruksproblem - har ingen funderat över hur många illegalister som finns i landet o som enbart försörjer sig på krimininalitet - de är nog flera 100,000 ink de som inte kan utvisas om de inte vill (men accepteras att få vistas här fast de inte får det)
Citera
2021-01-06, 18:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Chansen finns men då skulle det vara en allvarigt psykstörd person. Påverkad.
Inget främmande med personrån för blattar dock. Men även där benzo i blodet och vaneföreställningar.

Skulle GM ha utländsk bakgrund så tycker jag inte att det är en omständighet som talar för att han inte var påverkad.
Citera
2021-01-06, 18:07
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kort efter dådet ringde BO:s flickvän till hans chef. Enligt uppgift i tråden ska det tala för att det inte är ett rånmord.
Löjligt långsökt slutsats! Man frågade sannolikt ex-frun om kontaktuppgifter till närmast anhörig, och hon svarade att den enda hon känner till är hans chef, varpå man kontaktade denna i förhoppning om att sådana uppgifter fanns i BO:s personalhandlingar. Man vill naturligtvis underrätta anhöriga snarast möjligt om ett så allvarligt tillstånd.
Det är fortfarande helt möjligt att den gripne som försatts på fri fot är rätt GM, men man behöver vänta in svar från NFC innan man kan häkta. Både BO och GM har troligen DNA från varandra på sig.
Citera
2021-01-06, 18:10
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Det kan nog tyckas konstigt att man ringer chefen för många.
Jag tror däremot att BO och chefen var bra kompisar till och med gamla polare som jobbade ihop och där den ena har företaget
Tror inte att det är svårare än så.
Det låter mycket bättre och så kan det vara.
Citera
2021-01-06, 18:14
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför är sen så stor då?
Hedersmord? Då är det ju kvinnan som ska råka illa ut

Hedersmord kan drabba män också. Speciellt söner. Om du är homosexuell eller på annat sätt avviker från familjens och kulturens normer och heder. Det kan ju också vara en otrohetsaffär eller liknande. Som tex när pappan och sönerna dödae fd fruns/mammans nya man med 30tal knivhugg på en kommunal buss i Kiruna i somrars.

Fadimes svenske pojkvän omkom i en bilolycka ett halvår innan hon själv blev mördad. Det visade sig att någon skruvat ur hjulmuttrarna men inga kunde knytas till gärningen. Det är rimligt att anta att Fadimes far och söner som ju var beredda att mörda sin egen dotter och syster inte hade några större betänkligheter att mörda hennes pojkvän. Hennes yngre syster som vistades många år på Ulleråker efter händelserna antydde också att hennes far och bröder som hon också var rädd för var ansvariga för pojkvännens "olycka".
Citera
2021-01-06, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Inte enligt Google Maps.

Mät avstånd
Klicka på kartan om du vill lägga till vägen
Sträcka totalt: 406,49 m (1 333,64 fot)

Från Mjölnerbackens parkering till Hemköp är det 406,49 m fågelvägen.

Mjölnerbacken är stort.
Odalvägen & Valkyriavägen ligger nära Picante.
Jag bor i Rissne, så vet nog området.
Citera
2021-01-06, 18:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Varför skulle det finnas missbruksproblem - har ingen funderat över hur många illegalister som finns i landet o som enbart försörjer sig på krimininalitet - de är nog flera 100,000 ink de som inte kan utvisas om de inte vill (men accepteras att få vistas här fast de inte får det)

Det går ju inte att argumentera mot din världsbild. Du är politiskt färgad av hur du ser på världen, och av det drar du dina slutsatser.

Vad jag säger, igen, är att rånmord på stan inte är en form av brottslighet som är typisk för personer av ett visst ursprung. Du kan alltså inte jämföra det med exempelvis hedersmord. Det påstår jag utifrån vilka som ligger bakom rånmord i Sverige. Inte utifrån vilka jag tycker rimligen ligger bakom rånmord.

Därmed inte sagt att GM inte är ”illegalist” (illegalist är egentligen något helt annat, men förstår vad du menar). Men av de som är gruppen typiska GM vid rånmord på stan utgör asylsökande eller papperslösa en minoritet.
Citera
2021-01-06, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Det är väl polisen på fångad buset och sedan åklagaren som släpper fri.
Polisen har inget beslut i detta och om jag förstått rätt då är inte polisen alltid så glad till detta.

De tar honom snart.

Beställningsmord är svårutredda. Man måste ha bevis. Tänker mig att det finns ganska många att misstänka. Ett av alla hans ex till exempel eller någon missnöjd kund om BO jobbade inom något serviceyrke.
Tror inte ett skvatt på rånmord.
Citera
2021-01-06, 18:30
Medlem
FantomTarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Fadimes svenske pojkvän omkom i en bilolycka ett halvår innan hon själv blev mördad. Det visade sig att någon skruvat ur hjulmuttrarna men inga kunde knytas till gärningen. Det är rimligt att anta att Fadimes far och söner som ju var beredda att mörda sin egen dotter och syster inte hade några större betänkligheter att mörda hennes pojkvän. Hennes yngre syster som vistades många år på Ulleråker efter händelserna antydde också att hennes far och bröder som hon också var rädd för var ansvariga för pojkvännens "olycka".

Har du någon länk till denna händelsen?
Citera
2021-01-06, 18:32
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Den som anhölls är nu släppt, enligt radionyheterna! Bevisen var för lösa. Faan!
Edit: redan sagt

Jag hoppas att de gjorde rätt nu..
Citera
2021-01-06, 18:45
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det måste ju finnas multum med folk som vet vem mördaren är. GM:s kläder är inget gemene man går omkring i mitt i vintern. Tyvärr brukar ju inte Alibaba och hans 140 rövarpolare vara så angelägna om att snacka med polisen.
Citera
2021-01-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tror du på riktigt att polisen inte har "tid" att identifiera jackan så dem väntar tills någon på flashback har löst det åt dem? 🙄😂🤣
Jag tror verkligen inte att du har en aning om hur krimutredare arbetar och hur duktiga dem är!
Och sen så bestämmer inte du hur folk ska tänka och skriva INCEL!!

Personligen tror jag flickvännen är inblandad i mordet och att mördaren är en torped.
Den som lever får se hur det slutar.
R.I.P Joakim ❤

Jag tror inte polisen förväntar sig någon som helst hjälp från från flashback och jag tror de har rätt bra koll på hur de ska bedriva spaning och de har framför allt tillgång till en helvetes massa utredningsmaterial som vi inte har. Det var inte min poäng utan att om nu flashback-pöbeln vill leka hobbydetektiver så kan man möjligen hjälpa till med att rota fram sådan fakta som kan googlas fram eller som man vet pga ett specialintresse. T.ex någon sneakers nörd som har koll på exakt vilken modell av skor mördaren bar, eller någon som känner igen trycket på jackan för att man jobbar på företaget som har den reklamloggan. Och naturligtvis är det ovärderligt med allmänhetens tusen ögon och öron - det är alltid någon som bor granne med GM, som känner igen honom från lokala butiken eller bussen osv. Så om folk vill roa sig med att lösa kriminalgåtor gör något som åtminstone kan göra någon nytta!

Att sitta och anklaga anhöriga för att ha beställt mordet eller att de inte uttrycker sin sorg tillräckligt starkt i intervjuer i Aftonbladet är bara vidrigt och till absolut ingen nytta! Hur tror ni Joakims mamma känner sig om hon får läsa att hon är känslokall och säkert har varit delaktig i mordet på sin egen son bara för att hon blivit slarvigt citerad i en kvällsblaska?!

Har ni ingen som helst empati med de sörjande närstående??
Senast redigerad av Queenjani 2021-01-06 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in