2020-10-31, 21:46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Jag menar inte att man skall kunna ta 70 mg elvanse innan läggdags och sova som en prinsessa. Jag menar att den totala effekten, behandlingsresultatet skall vara att man hittar ett preparat och en dosering som gör att man i det stora hela blir både klarare i huvudet OCH får en bättre sömnkvalitet.

Annars är det samma sak som den klassisk sömnbrist-upphäva med kaffe-mer sömnbristhjulet många befinner sig i.
Det är väl som sagt individuellt men de flesta blir inte av med sina sömnproblem från att börja med stimulanter, i alla fall inte helt.

Sen är sömnproblem en mycket vanlig biverkning av Elvanse, på samma sätt som muntorrhet, sämre aptit eller svettningar är det. Så om man inte kan sova av Elvanse har det troligtvis inget att göra med om man har ADHD eller inte, lika lite som muntorrhet eller svettningar skulle avgöra ens grad av ADHD. Det är bara en vanlig biverkning från medicinen.
Senast redigerad av mfmx 2020-10-31 kl. 21:56.
Citera
2020-11-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Får man insomnia av sin "medicin" är man helt ute och cyklar. En äkta adhd-person skall bli lugn och sova bättre eftersom dopaminsignaleringen blir mer normal så att hjärnan fungerar bättre.
Man bör istället kolla på andra orsaker till varför man har problem med koncentrationen.

Vart grundar du din fakta från gällande en "äkta" adhd person? Skiljer sig inte adhd från person till person, samt ADD? Nu uppfyller jag mycket av de kriterier för att ha en diagnos och min utredning har varit lång och besvärlig. Jag har svårt att tro att min diagnos och andras inte stämmer utifrån en faktor som sömnbrist i kombination med elvanse. Ska vi rata alla diagnoser för en sådan orsak? Har sovit bra på concerta och sover väl med strattera, mediciner ter sig olika beroende på individ, jag tror inte du kan svara för varje enskild person som att det vore obetingat. Jag blev otroligt lugn på elvansen, fick knappt utbrott och mina impulser gick att styra väldigt bra. Studierna gick uppåt otroligt mycket. Sluta skjut från höften utan att besitta väsentlig fakta och kunskap.
Senast redigerad av destorn 2020-11-01 kl. 16:31.
Citera
2020-12-01, 19:07
Medlem
Har gått på strattera i 8 veckor nu, effekten är bara liten och ger inte mycket. Den ger mig ökad uppmärksamhet och minskad ångest, men jag är orklös med den och extremt trött, som att den suger all energi från kroppen och jag går runt och gäspar konstant på jobbet. Jag förstod att det var vanliga bieffekter dem första veckorna vilket jag kunde härda ut, men att det fortfarande inte släppt är märkligt. Effekten varar inte 24 timmar, den slutar verka efter 6, sen har jag mina vanliga adhd symptomer igen. Bipacksedel verkar aldrig hålla det som nämns i varaktighet utifrån mig iaf (haha) Ligger på 54 mg, svårt att tro att en ökning skulle hjälpa mot tröttheten, den verkar inte hjälpa så mycket som centralstimulerande gjorde.

Nu är jag bara i ett jävla dilemma, verkar inte alls normalt att jag ska behöva byta medicin efter medicin, har samtal med läkaren på torsdag, vet inte riktigt om han kommer föreslå andra alternativ, möjligtvis kanske han rekommenderar att inte alls gå på medicin, men om före detta mediciner gjort stor skillnad på mig så känns ju det ändock som ett incitament att hitta rätt och framförallt rätt dos för mig. Någon som känner igen sig i det här jävla bytandet?
Citera
2020-12-01, 19:49
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Har gått på strattera i 8 veckor nu, effekten är bara liten och ger inte mycket. Den ger mig ökad uppmärksamhet och minskad ångest, men jag är orklös med den och extremt trött, som att den suger all energi från kroppen och jag går runt och gäspar konstant på jobbet. Jag förstod att det var vanliga bieffekter dem första veckorna vilket jag kunde härda ut, men att det fortfarande inte släppt är märkligt. Effekten varar inte 24 timmar, den slutar verka efter 6, sen har jag mina vanliga adhd symptomer igen. Bipacksedel verkar aldrig hålla det som nämns i varaktighet utifrån mig iaf (haha) Ligger på 54 mg, svårt att tro att en ökning skulle hjälpa mot tröttheten, den verkar inte hjälpa så mycket som centralstimulerande gjorde.

Nu är jag bara i ett jävla dilemma, verkar inte alls normalt att jag ska behöva byta medicin efter medicin, har samtal med läkaren på torsdag, vet inte riktigt om han kommer föreslå andra alternativ, möjligtvis kanske han rekommenderar att inte alls gå på medicin, men om före detta mediciner gjort stor skillnad på mig så känns ju det ändock som ett incitament att hitta rätt och framförallt rätt dos för mig. Någon som känner igen sig i det här jävla bytandet?
Du ska upp på 80 mg och sen använda i ett antal veckor innan du kan avgöra om det fungerar. Din läkare tar det alldeles för lång tid för att höja.

Självklart fungerar inte halv dos optimalt. Men vi har ju redan diskuterat det här...
Senast redigerad av mfmx 2020-12-01 kl. 19:52.
Citera
2020-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du ska upp på 80 mg och sen använda i ett antal veckor innan du kan avgöra om det fungerar. Din läkare tar det alldeles för lång tid för att höja.

Självklart fungerar inte halv dos optimalt. Men vi har ju redan diskuterat det här...

Fast jag är ändock extremt utmattad, det börjar bli ganska outhärdligt att ständigt hålla på att somna på eftermiddagar. Höjningen är 1 gång i månaden och jag fick inte höja snabbare än så. Vet inte om det skulle göra stor skillnad med en doshöjning, helt ärligt.
Citera
2020-12-01, 23:57
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Fast jag är ändock extremt utmattad, det börjar bli ganska outhärdligt att ständigt hålla på att somna på eftermiddagar. Höjningen är 1 gång i månaden och jag fick inte höja snabbare än så. Vet inte om det skulle göra stor skillnad med en doshöjning, helt ärligt.
Fråga läkaren varför alla andra höjer efter max en vecka medans du måste vänta en månad?

Du har inte så många alternativ kvar så onödigt att inte ge det en ärlig chans.
Citera
2020-12-02, 07:52
Medlem
Citat:
Fråga läkaren varför alla andra höjer efter max en vecka medans du måste vänta en månad?

Du har inte så många alternativ kvar så onödigt att inte ge det en ärlig chans.

Just för att hinna vänja mig med medicinen och just för att bieffekterna inte ska vara lika påtagliga som en höjning ganska snabbt kan ge. Har du gått på strattera menar du?
Citera
2020-12-02, 16:30
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Just för att hinna vänja mig med medicinen och just för att bieffekterna inte ska vara lika påtagliga som en höjning ganska snabbt kan ge. Har du gått på strattera menar du?
Nej men doseringen står i FASS och på flera regioners behandlingsprogram. För snabbt är att höja från 40mg till 80mg på en vecka, för långsamt är som din läkare gör.
Citera
2020-12-02, 16:56
Medlem
Citat:
Nej men doseringen står i FASS och på flera regioners behandlingsprogram. För snabbt är att höja från 40mg till 80mg på en vecka, för långsamt är som din läkare gör.

Fast oavsett dosering ska väl effekt ändå te sig efter åtminstone 4-5 veckor.
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Fast oavsett dosering ska väl effekt ändå te sig efter åtminstone 4-5 veckor.
Om du inte ens kommit upp i måldos? Nej.
Citera
2020-12-02, 20:30
Medlem
Citat:
Om du inte ens kommit upp i måldos? Nej.

Varför är du så prompt bestämd på att man skall härda ut mediciner så länge som möjligt ifall de inte funkar eller ifall man mår dåligt på de? Har du aktier i concerta och strattera eller vad är grejen?

Snubben skriver ju att han varit på skitmedicinen i flera månader utan någon som helst hjälp. Efter så lång tid kan han utvärdera ifall medicinen hjälper honom eller inte. En liten doshöjning till kommer inte göra mirakel.

Tröttsamt..
Citera
2020-12-02, 22:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Varför är du så prompt bestämd på att man skall härda ut mediciner så länge som möjligt ifall de inte funkar eller ifall man mår dåligt på de? Har du aktier i concerta och strattera eller vad är grejen?

Snubben skriver ju att han varit på skitmedicinen i flera månader utan någon som helst hjälp. Efter så lång tid kan han utvärdera ifall medicinen hjälper honom eller inte. En liten doshöjning till kommer inte göra mirakel.

Tröttsamt..
Tröttsam kan du vara själv.

Spelar ingen roll att han varit på medicinen i månader när han bara tar halva vuxendosen, självklart fungerar det dåligt då, klaga på hans läkare istället! Dubbla dosen är ingen "liten doshöjning". Läs på om terapeutiskt fönster om du inte förstår hur mediciner fungerar.

Bara idiotiskt att inte utvärdera alla mediciner för det finns inte så många. Vad borde han testa istället då professorn? Reboxetin? Modafinil?

ADHD har man hela livet, några veckor eller månader är väldigt kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in