2021-01-06, 08:44
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flera-bekraftade-fall-av-brittiska-coronaviruset-i-uppsala

Fyra-fem fall av den brittiska mutationen i Uppsala, alla fall utan koppling till resor till Storbritannien. Vi har redan samhällsspridning av B.1.1.7.
Citera
2021-01-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flera-bekraftade-fall-av-brittiska-coronaviruset-i-uppsala

Fyra-fem fall av den brittiska mutationen i Uppsala, alla fall utan koppling till resor till Storbritannien. Vi har redan samhällsspridning av B.1.1.7.

Det kan vara dags att göra ett stickprov för att få en uppskattning hur stort mörkertal Sverige har just nu.

Problemet är att testerna är så jädra opålitliga.
Citera
2021-01-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Inte per definition då det inte finns statistik på de än... det är väl det fhm utgår ifrån
Citera
2021-01-06, 08:57
Medlem
Har vi någon i tråden som har eller kan räkna på hur våra kurvor ser ut utifrån det vi vet, tänker att med följande siffror borde det väl gå att göra någon slags beräkning hur det ser ut även om just eftersläpningarna och begränsning av antal tester ställer till det.

Vår kurva över antal döda per dag.
Vår kurva över antal nya smittade.
Peak för nya dödsfall inträffar senare än peaken för nya smittade.
Vår kurva ligger hur länge efter andra länder, samma som i våras ?

Jag tänker att om man har ovan nämnda siffror så borde man väl kunna ta fram något läsvärt, om vår peak för nya smittade skulle vara nu, så kommer ju kurvan för antal döda att fortsätta stiga ett tag till o.s.v.

Någon som sitter inne med svar på vad jag är ute efter, så dela gärna med er.
Citera
2021-01-06, 08:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/M36q7r/en-kamp-mot-klockan-stoppa-nya-virusvarianten

Jaha, då har även Wolfgang Hansson gått från att i huvudsak stödja den svenska strategin, till att förespråka lockdown.

Jag tänker, att det borde gå att göra en nationell kraftsamling nu. Även om det inte går att införa utegångsförbud med lagstöd, så borde man kunna vädja till folk att hålla sig inne i kanske fyra veckor. (Förutom att gå och handla och gå promenader i friska luften, samt naturligtvis att åka till sitt nödvändiga jobb, hjälpa gamla, sjuka och handikappade släktingar och sådant som är undantag även i andra länder med "riktigt" utegångsförbud.) Med en intensiv kampanj där man målar upp farorna med det nya viruset, samt vädjar till folks sunda förnuft?

Då skulle alla de gamla och sköra, dom med riskfaktorer samt vårdpersonalen, förmodligen hinna vaccineras under tiden. Samt att man skulle få ner smittan, så att den skulle börja om från en mycket lägre nivå.

Regeringen har nu vänt, åtminstone litegrann, och då vänder också Wolfgang Hansson.
Men det ska erkännas att Hansson i slutet av november påtalade hur effektiva flera asiatiska länders insatser mot smittspridningen varit.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zglknK/det-finns-en-strategi-som-fungerar
Citera
2021-01-06, 09:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Inte per definition då det inte finns statistik på de än... det är väl det fhm utgår ifrån
Tegnell har definierat om samhällssmitta. Den nya definitionen är att endast då den nya mutationen dominerar smittspridningen så kan man tala om samhälssmitta.
Alldeles nyss handlade det om att "vi stoppar den vid gränsen". Har vi hört den förut?
Nu flyttar vi målstolparna istället.
Såg i tråden att Danmark räknar med att den kommer att bli dominerande där om tre veckor, gissar på ungefär samma utveckling här.

Källa: https://omni.se/tegnell-om-nya-mutationen-vi-fangar-fallen-vid-gransen/a/OQ6zkw
Senast redigerad av Siegfrid 2021-01-06 kl. 09:05.
Citera
2021-01-06, 09:03
Medlem
Citat:

Statistiken på det kommer om en halv månad och då är det kört.

Ibland måste man agera i förväg.
Citera
2021-01-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Statistiken på det kommer om en halv månad och då är det kört.

Ibland måste man agera i förväg.
Absolut det håller jag med om...
Citera
2021-01-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tegnell har definierat om samhällssmitta. Den nya definitionen är att endast då den nya mutationen dominerar smittspridningen så kan man tala om samhälssmitta.
Alldeles nyss handlade det om att "vi stoppar den vid gränsen". Har vi hört den förut?
Nu flyttar vi målstolparna istället.
Såg i tråden att Danmark räknar med att den kommer att bli dominerande där om tre veckor, gissar på ungefär samma utveckling här.

Källa: https://omni.se/tegnell-om-nya-mutationen-vi-fangar-fallen-vid-gransen/a/OQ6zkw

Nu har jag ninte direkt orkat hängt med i alla uppdateringar, men hur mer farlig anses denna variant vara? Enda jag har sett är att den smittas 40 - kanske 70% mer inget om dödlighet?

Jo dominant lär den väl bli förr eller senare...
Citera
2021-01-06, 09:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Nu har jag ninte direkt orkat hängt med i alla uppdateringar, men hur mer farlig anses denna variant vara? Enda jag har sett är att den smittas 40 - kanske 70% mer inget om dödlighet?

I och med att den smittar mer så blir den också farligare ur ett samhällsperspektiv även om sjukdomsförloppen och dödligheten är lika.
Större spridning => fler sjuka => fler allvarligt sjuka => mer överbelastad sjukvård => fler döda och fler med långtidseffekter.
Just överbelastning av sjukvården är speciellt farlig eftersom den kan leda till ökad dödlighet iom att vården blir mindre tillgänglig. Dessutom påverkas tillgång till vård även för andra sjuka.

Ökad spridning bekämpas med olika nedstängningar, vilket i sin tur skadar ekonomin mm.
Citera
2021-01-06, 09:19
Medlem
Citat:

Jag tror den är ungefär lika dödlig. Men problemet är att när sjukvården blir överbelastad så att den inte kan ta emot fler patienter så ökar dödligheten.
Det brittiska viruset sprids mycket snabbare och då kommer trycket på vården att öka. Dessutom höjs procenten som krävs för flockimmunitet.
Ytterligare en aspekt är ifall immunitet står sig mot den nya varianten. Nu verkar det som att den skall göra det, men med den Sydafrikanska är det mer tveksamt.
Citera
2021-01-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror den är ungefär lika dödlig. Men problemet är att när sjukvården blir överbelastad så att den inte kan ta emot fler patienter så ökar dödligheten.
Det brittiska viruset sprids mycket snabbare och då kommer trycket på vården att öka. Dessutom höjs procenten som krävs för flockimmunitet.
Ytterligare en aspekt är ifall immunitet står sig mot den nya varianten. Nu verkar det som att den skall göra det, men med den Sydafrikanska är det mer tveksamt.

Ok.. tack båda som svarade 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in