2021-01-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Uppgifterna på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ gäller förstås de som anses ha covid. Vissa barn tycks anses ha covidrelaterade tillstånd utan att ha covid, hur det nu går ihop.

Det har pratats mycket om Kawasaki-liknande (ofta övergående) tillstånd hos barn, men då är det intressant att veta att Kawasaki hos barn är vanligt i Japan, trots att de inte har så mycket covid. Som alltid får man akta sig för att i blindo dras med av hysterin.

Länder har även långt innan pandemin sett en ökning av Kawasaki-fall bland barn, som jag uppfattat det utan någon förklaring till varför fallen ökar. Det är mycket som har förändrats under pandemin, allt kanske inte ska skyllas viruset. Man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser.
Covid är ju en infektion som går över på cirka tio dagar. Covidrelaterade besvär ärr väl komplikationer efter infektionen.
Citera
2021-01-06, 00:40
Medlem
Citat:
Och tydligen finns farhågan att vaccin mot covid kan orsaka samma tillstånd:

“There is an urgent need to better understand why a small minority of children infected with SARS-CoV-2 develop MIS-C, and we are adding a piece to the puzzle,” says Dr Brodin. “Better knowledge of the pathogenesis is important for development of optimal treatments that can dampen the cytokine storm and hopefully save lives, as well as for vaccine development to avoid MIS-C caused by vaccination.”

https://news.ki.se/rare-hyperinflammatory-syndrome-in-children-with-covid-19-described

För visst skulle det vara trist om vaccinet gör barn sjuka, om man börjar vaccinera barn så småningom.

Det finns en uppenbar risk att man kan få autoimmuna reaktioner av vaccinet. Man avråder redan nu personer med allergiska besvär från att ta vaccinet. De långsiktiga effekterna vet vi inte.

Men man har faktiskt försökt utveckla vaccin mot andra coronatyper länge. Ett av de stora problemen har varit att man kan drabbas av överreaktion likt cytokinstorm om man smittas av en annan coronatyp efter vaccination.
Senast redigerad av climasol 2021-01-06 kl. 00:43. Anledning: fel
Citera
2021-01-06, 00:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

“There is an urgent need to better understand why a small minority of children infected with SARS-CoV-2 develop MIS-C, and we are adding a piece to the puzzle,” says Dr Brodin. “Better knowledge of the pathogenesis is important for development of optimal treatments that can dampen the cytokine storm and hopefully save lives, as well as for vaccine development to avoid MIS-C caused by vaccination.”

https://news.ki.se/rare-hyperinflammatory-syndrome-in-children-with-covid-19-described

För visst skulle det vara trist om vaccinet gör barn sjuka, om man börjar vaccinera barn så småningom.

Det fins inga garantier för att de som tar vaccin INTE får komplikationer, det är bara den första problematiken och sen att det kan visa sig att individer får bieffekter av vaccinet som som kan göra dem lidande för resten av sina liv.
Citera
2021-01-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Militär, sjukvård och forskare torde ligga enligt mig först i spetsen för att hantera denna typ av problematik som covid-19 utgör. Men om de inte är öppna i sinnet för utvecklingen så kommer de att ligga steget efter.

Kommer det en mutering på detta virus, alternativt en ny virusstam som är vi i ett helt anat läge, var glada för denna varning med covid-19. Förbered er för värre eller eventuellt dö som flugor.

Regering och befolkning har tydligt visat hur undermåliga de är att motverka denna smitta och framförallt genom problematiken i att stoppa denna smittspridning.

Ta ditt personliga ansvar om du bryr dig, SKYDDA DIG!
Det blir vad man gör det till och man får vad man förtjänar.
Håller med dig om att det här var en riktig varning till oss.
Nu tycker jag ju iochförsig att det vore bra om det kom ett riktigt virus och sopade bort 90% av jordens befolkning.
En miljard människor är mer än nog på denna planet.

Men den här lilla brisen som spred sig rekordfort över hela världen har nog lärt våra makthavare mycket vad det gäller beredskapslager m.m.

Jag är inte empatilös och om 90% skulle dö skulle det vara nåt alldeles fruktansvärt för alla.
Förmodligen skulle jag dö och kanske inte nån i min släkt skulle överleva, men för mänskligheten i längden skulle det vara bättre.

Självklart kommer det en mutation eller nåt helt nytt som löser detta så småningom.

Att själv preppa och gömma sig ser jag inte som nån idé. Alla ska vi dö ganska snart ändå.
Citera
2021-01-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad spelar det för roll?
Jag tror det blir 4 minusgrader i Ljusdal i morrn, men termometern kanske bara visar 3 grader. Kanske får vi den hemska skräcktemperaturen av 10 minusgrader i Ljusdal i morgon.
Eller om det inte blir så kallt förrän den 15:e kanske.
Vad ger såna där gissningar för värde?

Dina gissningar är off topic men dom ger tex en indikation på när man kan våga sig ut på isen för skridskoåkning eller pimpelfiske.

Siffrorna över antalet dödsfall ger en indikation om när risken för smitta kan börja bli låg igen.
Senast redigerad av L.D. 2021-01-06 kl. 00:48.
Citera
2021-01-06, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Dina gissningar är off topic men dom ger tex en indikation på när man kan våga sig ut på isen för skridskoåkning eller pimpelfiske.

Siffrorna över antalet dödsfall ger en indikation om när risken för smitta kan börja bli låg igen.
Ja absolut, men inte sharias gissningar.
Citera
2021-01-06, 00:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Liten studie om quercitin o vitamin c som profylax.

Results: A total of 113 persons included. No significant difference detected between groups in terms of other features.Mean age of QCB group was 39.0 ± 8.8 years and control group was 32.9 ± 8.7.Average follow-up period for the QCB group was 113 days, and for the control group, 118, during follow-up period, 1 healthcare worker in QCB group and 9 out of 42 in control group had COVID-19.One of cases was asymptomatic, while others were not.Transmission risk hazard ratio whose did not receive QCB was 12.04 (95% Confidence interval= 1.26-115.06, P = 0.031).No significant effect of gender, smoking, antihypertensive medication exposure and having chronic disease on rate of transmission.

Conclusion: This study revealed that QCB was protective for healthcare workers.Trial registration NCT04377789

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3682517#.X7UnxYhPHAY.twitte r
Citera
2021-01-06, 00:50
Medlem
Citat:

Jo, jag nämnde det i tidigare kommentar.

Vi kommer att ha att göra med vaccinering av riskgrupper, äldre och dem inom sjukvården i månader men på sikt så kommer vi behöva ta ställning till hur långt ner i åldrarna vaccin skall ges. Uppenbarligen kommer det få konsekvenser att inte ge vaccin även för unga, så om det också finns påtaglig risk för biverkningar kommer det bli en svår avvägning. Svininfluensan manar i vart fall till stor försiktighet för vaccinering av barn och unga vuxna.

Jag hoppas att media och en del läkare och tyckare lägger band på sig nu och inte propagerar för hårt för totalvaccinering för då tror jag det kommer leda till raka motsatsen, den visan har folk hört och minns från förra gången och med en möjlig biverkning hos unga även nästa gång så kan det verkligen skjuta vaccinationsförtroendet i sank om det stressas fram.
Citera
2021-01-06, 00:57
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Håller med dig om att det här var en riktig varning till oss.
Nu tycker jag ju iochförsig att det vore bra om det kom ett riktigt virus och sopade bort 90% av jordens befolkning.
En miljard människor är mer än nog på denna planet.

Men den här lilla brisen som spred sig rekordfort över hela världen har nog lärt våra makthavare mycket vad det gäller beredskapslager m.m.

Jag är inte empatilös och om 90% skulle dö skulle det vara nåt alldeles fruktansvärt för alla.
Förmodligen skulle jag dö och kanske inte nån i min släkt skulle överleva, men för mänskligheten i längden skulle det vara bättre.

Självklart kommer det en mutation eller nåt helt nytt som löser detta så småningom.

Att själv preppa och gömma sig ser jag inte som nån idé. Alla ska vi dö ganska snart ändå.

Jag tycker att det är intressant det du säger, främst för att jag upplever dig som en realist istället för att "stoppa huvudet i sanden". Dock så anser jag att vi kan göra både skillnad i smittspridningen och till och med utrota denna virusstam om vi agrar rätt.

Det kan/kommer att komma värre smittor i framtiden, det hänger ihop mycket med levernet på Tellus idag. Jag önskar att folk inte behöver se att undergången är nära, detta är tillfälligt. Vista kommer många att bli sjuka och dö, men vi kan försöka att agera rätt tills vidare.

Jag är beredd på betydligt värre scenario och jag har byggt upp utrustning för att möta värre hot, foliehatt kanske, "prepper" ja. Vem ska man lita på när det barkar åt helvete, regeringen?

Personligt ansvar ser jag som gällande och framför allt: UNDVIK ATT BLI SMITTAD!
Citera
2021-01-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Mitt enda mål är att lära dig och andra att kalla en spade för en spade och inget annat.

"Domedagsprofeter och gnällspikar", WTF?
Historien är full av människor som försöker förminska andras lidande av olika skäl och 10000 döda i plågsam död i vårt lilla land är inget att snacka bort. Är det för du får sådan ångest över denna ofattbara siffra som du känner att du måste snacka bort den, eller är det för du inte har någon anhörig eller kollega som drabbats? Ännu...

Hur sköter vi matematiken kring Drottningatan eller jordskredet i Norge, de syns ju inte ens i en överdödlighetskurvam, vilket covid-19 gör? Är man gnällspik om man tycker det är hemskt?

10 000 döda? Du har lagt till ca 1300 personer på eget bevåg? Varför det kan man ju undra, om det inte syftar till att försöka göra allting ännu svartare? Om du vill kalla en spade för en spade bör du ange saker korrekt till att börja med.
Och faktum är att folk dör av olika orsaker vartenda år. Ibland är det plågsam cancer eller hjärt/kärlsjukdom - ibland är det coronavirus som gör att en gammal multisjuk person dör av exempelvis lunginflammation. Och coronavirus har funnits länge.
Det är tragiskt med alla dödsfall men det är även tragiskt med andra samhällsproblem som uppstår på grund av Covid 19.
Man kan just nu läsa om hundratals barn med inflammation i Sverige - vilket när man läser vidare handlar om ett 30-tal barn som behövt mer intensiv vård och inget dödsfall i Sverige. Visst är det hemskt när barn far illa - alltid! - men man kan sätta detta i lite perspektiv genom att notera att 900 barn per år får diabetes i Sverige, vilket är en sjukdom som innebär att kroppens eget immunförsvar angriper de egna vävnader - och detta är en livslång sjukdom. Inte en inflammation som är övergående. Hör man talas om detta? Nej.
Citera
2021-01-06, 01:02
Medlem
Citat:

Vi kommer att ha att göra med vaccinering av riskgrupper, äldre och dem inom sjukvården i månader men på sikt så kommer vi behöva ta ställning till hur långt ner i åldrarna vaccin skall ges. Uppenbarligen kommer det få konsekvenser att inte ge vaccin även för unga, så om det också finns påtaglig risk för biverkningar kommer det bli en svår avvägning. Svininfluensan manar i vart fall till stor försiktighet för vaccinering av barn och unga vuxna.

Jag hoppas att media och en del läkare och tyckare lägger band på sig nu och inte propagerar för hårt för totalvaccinering för då tror jag det kommer leda till raka motsatsen, den visan har folk hört och minns från förra gången och med en möjlig biverkning hos unga även nästa gång så kan det verkligen skjuta vaccinationsförtroendet i sank om det stressas fram.
En 10-åring som förväntas leva tills han blir hundra kan få 90 år gånger 12 månader förstörda. Alltså 1080 månader.
En multisjuk 85-åring kan få sitt li förlängt med en månad.
Så om nio stycken 10–åringar får sitt liv förstört motsvarar det 9720 månader, mer än alla som hittills dött med covid.
Dessutom skulle dessa 10-åringar ha haft mer att uppleva i sitt liv än de som ändå nästan levt klart.
Citera
2021-01-06, 01:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Nu är det foliehatten på igen, om detta virus är skapat av människan i något "syfte" så vad händer när de som skapat smittan bearbetar vaccinet. Skulle ju kunna vara precis vad de väntar på, hela världens proffs ger dem lösningen på hur man eskalerar virusets "prestanda".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in