Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Jag vill spinna vidare på något liknande.
När jag började med aktier så fattade jag inget, hade ingen tidigare erfarenhet annat än fonder i banken.
Nordnet erbjöd ett standardkonto för aktier per standard som jag inte bad om, men som fanns där när jag öppnade hos Nordnet. Fattade efter en vecka eller nåt sånt att det dom erbjöd var idioti och djävulen själv, alltså nåt jävla aktiekonto där man skattar 30% procent.
Varför vill de sina kunder så illa? Förstår inte varför man får det som standard när man blir kund hos dom? Är dom at de vill skrämma bort folk.
I alla fall, jag fattade snabbt att det kontot var det sämsta man kan ha om man vill spara pengar så började kolla in alternativ. Hittade ISK och KF. Kollade en video om vad skillnaderna var och det var i princip ingen skillnad i den videon (från Nordnet) men att det kunde vara värt att ta KF om man mest har utländska aktier, vilket jag tänkte ha.
Så jag tok KF. Insåg senare att typ nästan alla Svenskar har ISK.
Men jag har fortfarande KF idag då det i min mening inte direkt är någon skillnad, men om jag ändå skulle byta till ISK så skulle det säkert kosta mig dyrt, så dyrt att det inte är väst det eller?
Går tydligen inte att vara överföra från KF till ISK, så då måste jag kanske sälja alla aktier i KF och sedan föra över pengarna och sedan köpa tillbaka alla i ISK, troligen inte värt det alls och kostar säkert en massa i skatt och avgifter, eller?
Skattemässigt är kapitalförsäkring inte sämre än en ISK. Du kan gott ha kvar det du har i din kapitalförsäkring och köra nytt sparande i en ISK. Om du handlar med utländska aktier är det mer praktiskt att göra det i en kapitalförsäkring, då du slipper hålla på att böka med beskattning av utdelning.