• 1
  • 2
2021-01-05, 21:06
Blir det någon skillnad på skatteeffekten om man tar ut pengar ur en ISK på en bank, till ett vanligt konto, sen sätter in i en ISK i en annan bank,

jämfört med att göra en flytt av beloppet direkt från ISK 1 till ISK 2?

Jag vill minnas att skatten räknas på totalbeloppen man har i en ISK?

Tack.
Citera
2021-01-05, 21:12
Medlem
Duerfs avatar
Det brukar normalt inte gå att flytta pengar från en ISK till en ISK i en annan bank. Normalt sett brukar man behöva flytta pengar från likviddelen i sin ISK till ett transaktionskonto och sedan överföra pengarna.

Det är möjligt att bank 2 kan göra ett övertag av din ISK i bank 1, varpå allting flyttas. Då kan du möjligtvis slippa den skattepåverkan som en insättning av pengar på ISK 2 medför.
Citera
2021-01-05, 21:20
Tack för svar.

Men räknas inte skatten på totalsumman årligen på samtliga ISK:s man har (om man har flera)?

Borde ju inte bli någon skillnad att ta ut från ISK 1, till ett vanligt konto, sedan vidare till ISK 2?
Citera
2021-01-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Tack för svar.

Men räknas inte skatten på totalsumman årligen på samtliga ISK:s man har (om man har flera)?

Borde ju inte bli någon skillnad att ta ut från ISK 1, till ett vanligt konto, sedan vidare till ISK 2?

Jo, men skatten räknas även på insättningar, och det blir ju en insättning på ISK 2 i det här fallet.
Citera
2021-01-05, 21:23
Medlem
Duerfs avatar
Man betalar en schablonskatt på kapitalunderlaget. Kapitalunderlaget baseras på värdet på din ISK i början på varje kvartal samt insättningar under året, delat på fyra. Så varje insättning du gör på en ISK ökar det värde som skatten baseras på.

Om du däremot kan flytta hela ISK till den bank du vill ha den i, blir det inte någon insättning.

Om det inte är en större summa det handlar om kan du lika gärna göra det som en vanlig överföring+insättning. Det blir inte många kronor i skatt. Formeln för den extra skatt du får betala är:

(Insättningen/4)*0.00375. På en insättning på 100 000kr får du betala 93 kr extra i skatt.
Senast redigerad av Duerf 2021-01-05 kl. 21:27.
Citera
2021-01-05, 21:28
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är möjligt att bank 2 kan göra ett övertag av din ISK i bank 1, varpå allting flyttas. Då kan du möjligtvis slippa den skattepåverkan som en insättning av pengar på ISK 2 medför.

Vid flytt av värdepapper mellan två ISK blir det ingen skattepåverkan.
Citera
2021-01-05, 21:28
Medlem
Det ska gå bra att föra över likvida medel mellan ISK i två olika banker. Om man överför direkt mellan två ISK så utlöser inte detta någon extra beskattning. Om man däremot först tar ut pengarna från sin första ISK och sen betalar in dem till den andra ISK så räknas det som insättning.

Här har en person fått svar på denna fråga från Avanza. Förvisso några år gammal men så vitt jag vet har inga förändringar skett på senare år.

https://minaktiedagbok.blogspot.com/...gar-i-isk.html

Innan du gör något så ta kontakt med din mäklare och kolla deras rutiner. Det är väldigt onödigt att betala extra skatt om man kan slippa.
Citera
2021-01-05, 21:29
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Blir det någon skillnad på skatteeffekten om man tar ut pengar ur en ISK på en bank, till ett vanligt konto, sen sätter in i en ISK i en annan bank,

jämfört med att göra en flytt av beloppet direkt från ISK 1 till ISK 2?

Jag vill minnas att skatten räknas på totalbeloppen man har i en ISK?

Tack.

Är det inte likvida medel du vill överför så har förståt det som att man skall kunna flytta aktier mellan ISK-konton.
Citera
2021-01-05, 21:32
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det ska gå bra att föra över likvida medel mellan ISK i två olika banker. Om man överför direkt mellan två ISK så utlöser inte detta någon extra beskattning. Om man däremot först tar ut pengarna från sin första ISK och sen betalar in dem till den andra ISK så räknas det som insättning.

Här har en person fått svar på denna fråga från Avanza. Förvisso några år gammal men så vitt jag vet har inga förändringar skett på senare år.

https://minaktiedagbok.blogspot.com/...gar-i-isk.html

Innan du gör något så ta kontakt med din mäklare och kolla deras rutiner. Det är väldigt onödigt att betala extra skatt om man kan slippa.

För att undvika missförstånd brukar flytt ske via blankett och bankers backoffie-avdelningar. En vanlig överföring via internetbank resulterar i att det ses som en insättning som räknar upp skatten.
Citera
2021-01-05, 21:48
Medlem
Jag vill spinna vidare på något liknande.

När jag började med aktier så fattade jag inget, hade ingen tidigare erfarenhet annat än fonder i banken.

Nordnet erbjöd ett standardkonto för aktier per standard som jag inte bad om, men som fanns där när jag öppnade hos Nordnet. Fattade efter en vecka eller nåt sånt att det dom erbjöd var idioti och djävulen själv, alltså nåt jävla aktiekonto där man skattar 30% procent.

Varför vill de sina kunder så illa? Förstår inte varför man får det som standard när man blir kund hos dom? Är dom at de vill skrämma bort folk.

I alla fall, jag fattade snabbt att det kontot var det sämsta man kan ha om man vill spara pengar så började kolla in alternativ. Hittade ISK och KF. Kollade en video om vad skillnaderna var och det var i princip ingen skillnad i den videon (från Nordnet) men att det kunde vara värt att ta KF om man mest har utländska aktier, vilket jag tänkte ha.

Så jag tok KF. Insåg senare att typ nästan alla Svenskar har ISK.

Men jag har fortfarande KF idag då det i min mening inte direkt är någon skillnad, men om jag ändå skulle byta till ISK så skulle det säkert kosta mig dyrt, så dyrt att det inte är väst det eller?

Går tydligen inte att vara överföra från KF till ISK, så då måste jag kanske sälja alla aktier i KF och sedan föra över pengarna och sedan köpa tillbaka alla i ISK, troligen inte värt det alls och kostar säkert en massa i skatt och avgifter, eller?
Citera
2021-01-05, 21:52
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

När jag började med aktier så fattade jag inget, hade ingen tidigare erfarenhet annat än fonder i banken.

Nordnet erbjöd ett standardkonto för aktier per standard som jag inte bad om, men som fanns där när jag öppnade hos Nordnet. Fattade efter en vecka eller nåt sånt att det dom erbjöd var idioti och djävulen själv, alltså nåt jävla aktiekonto där man skattar 30% procent.

Varför vill de sina kunder så illa? Förstår inte varför man får det som standard när man blir kund hos dom? Är dom at de vill skrämma bort folk.

I alla fall, jag fattade snabbt att det kontot var det sämsta man kan ha om man vill spara pengar så började kolla in alternativ. Hittade ISK och KF. Kollade en video om vad skillnaderna var och det var i princip ingen skillnad i den videon (från Nordnet) men att det kunde vara värt att ta KF om man mest har utländska aktier, vilket jag tänkte ha.

Men jag har fortfarande KF idag då det i min mening inte direkt är någon skillnad, men om jag ändå skulle byta till ISK så skulle det säkert kosta mig dyrt, så dyrt att det inte är väst det eller?

Går tydligen inte att vara överföra från KF till ISK, så då måste jag kanske sälja alla aktier i KF och sedan föra över pengarna och sedan köpa tillbaka alla i ISK, troligen inte värt det alls och kostar säkert en massa i skatt och avgifter, eller?

Skattemässigt är kapitalförsäkring inte sämre än en ISK. Du kan gott ha kvar det du har i din kapitalförsäkring och köra nytt sparande i en ISK. Om du handlar med utländska aktier är det mer praktiskt att göra det i en kapitalförsäkring, då du slipper hålla på att böka med beskattning av utdelning.
Citera
2021-01-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Det är absolut inte värt kostnaden att sälja sina aktier i en kf och återköpa i ISK. Så värst dyrt blir det inte, men det är en onödig kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in