2021-01-05, 19:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är intressant att titta på Danmark. Under hösten har smittspridningen i Danmark rusat uppåt. Men nu rusar även vaccineringen i Danmark. Sedan vaccineringen inleddes 27:e december, så har redan 51 512 danskar fått den första injektionen.

Danmark får vaccin tilldelat genom Europeiska Unionen, och bör därmed få vaccin i ungefär samma takt som Sverige, i förhållande till folkmängd. Danskarna är ivriga att snabbt utnyttja vaccinet som anländer.

I Sverige kan vaccinsamordnaren Richard Bergström inte ens svara på frågan hur många svenskar som hittills har blivit vaccinerade. Åtminstone kunde han inte det i går. Även detta säger så klart en hel del om hur illa ställt det är med den svenska organisationen, överblicken och ledarskapet.
Citera
2021-01-05, 19:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
?? Rena fantasier. Det vi ser i Stockholm är en nedgång beroende på att det liv man lever i stockholm är ett arbetsliv, under loven åker 3-400 000 människor därifrån, och de som är kvar går in i en dvala.

Till nästa vecka är smittspridningen igång i Stockholm igen.

Immunitet finns inte, man ser många som dör nu som är sjuka för andra gången, det behövs bara en lite annorlunda variant av covid så blir man sjuk igen.

Ja nu är det inte så att stockholmarna haft semester i över en månad. Region Stockholm gick in i en platåfas för drygt 5 veckor sedan, så det ser tämligen stabilt ut.

Allt hänger på när dom nya mutationerna tar fart.
Citera
2021-01-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det vi nu sedan ett antal veckor sett i region Stockholm kan inte förklaras med annat än att immuniteten nu är såpass hög där att den bromsar smittspridningen till ett Re-tal strax under ett.

Brasklappen är att nuvarande Re-tal gäller för dom nu där rådande virusstammarna. Om den sydafrikanska eller engelska varianten får spridning så kommer smittan att ta ordentlig fart igen.

Vi vet ju inte om Immuniteten ifrån "det vanliga" Corona skyddar eller inte mot dom muterade jävlarna...
Citera
2021-01-05, 19:11
Medlem
Tegnell fyller visst 65 i år. Kanske han går i pension snart.
Citera
2021-01-05, 19:12
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/alexander-fick-sparken-fran-skistar-efter-hockeykvall/

Vilken jävla vessla.

Att sitta 16 pers i en stuga och kolla på hockey är inte okej även om det inte står i kontraktet.
Man tänker att de borde förstått detta så tycker inte synd om någon av dem.
Citera
2021-01-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så om 10 000 döda inte är mycket för Sverige och du tror Norge kommer "ta smällen -- hårdare"
Hur många döda tror du det blir i Norge. Jag förmodar att "ta smällen" blir en betydligt högre siffra per capita. Tio gånger mer eller vad tror du?
Den där dödsräkningen på några tusen gamlingar hit eller dit spelar ingen roll.
Men de kommer stänga ner allt ännu mer och få lida hårt för det.
Bättre det dör lite folk än att förstöra framtiden för de som är kvar.
Citera
2021-01-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att utarbeta sådana lösningar skulle kräva engagemang. Förhoppningsvis finns sådant engagemang i regionerna. Folkhälsomyndigheten saknar engagemang.

Det är intressant att titta på Danmark. Under hösten har smittspridningen i Danmark rusat uppåt. Men nu rusar även vaccineringen i Danmark. Sedan vaccineringen inleddes 27:e december, så har redan 51 512 danskar fått den första injektionen.

Danmark får vaccin tilldelat genom Europeiska Unionen, och bör därmed få vaccin i ungefär samma takt som Sverige, i förhållande till folkmängd. Danskarna är ivriga att snabbt utnyttja vaccinet som anländer.

Citat från Danmarks Radio:
En uge før tid: Beboere på plejehjem bliver vaccineret hurtigere end planlagt

Om få dage vil alle beboere på landets plejehjem, der måtte ønske det, være blevet coronavaccineret første gang.

Det viser en rundspørge, som DR Nyheder har foretaget til regionerne, og samme budskab lyder i en pressemeddelelse, som Danske Regioner sendte ud i aftes.

Regionerne melder, at de vil have færdiggjort vaccinationerne på plejehjem enten den 7. eller 8. januar. Og det er omkring en uge tidligere end forventet.
...
- Det er fantastisk, at vi er kommet hertil, siger regionsformand Ulla Astman (S) ifølge en pressemeddelelse fra Danske Regioner.
...
Det har også spillet ind, at man kan få seks i nogle tilfælde syv vaccinedoser ud af et hætteglas, der er beregnet til fem doser.
...
I det hele taget er det kun begrænsede leverancer, der forhindrer, at den danske vaccinationsudrulning snurrer endnu hurtigere.

Heldigvis sker det også, at vaccineleverancerne er kommet tidligere end forventet.
...
Det har krævet, at både plejehjem, praktiserende læger, chauffører, farmakonomer og sygeplejersker har været klar til at ændre planer, fortæller Jonas Egebart.

- Jeg synes, at vi møder ret stor forståelse fra allerede involverede parter i, at der er et fleksibelt planlægningsgrundlag. Når vi laver de her fremrykninger, så sker det med stor opbakning fra alle, siger han.
Förhoppningsvis innebär detta att Danmark slipper genomgå samma katastrof som Sverige har genomgått.

I andra delar av Europa går vaccineringen mycket trögare. I Frankrike hade enbart 516 personer vaccinerats efter en vecka. I Nederländerna har vaccineringen inte ens inletts ännu.

Vi bruger alle doser med det samme og vil vente op til 6 uger med andet stik. Lidt risikabelt, men håber det fungerer med leverancerne.

Det gik lidt galt tidligere i dag med vaccineplanen:

"Tirsdag kom det frem, at en fejl hos SSI betød, at de næste i vaccinekøen ikke havde fået en indkaldelse.

Det betyder, at næsten ingen ældre borgere vaccineres tirsdag, men vaccinerne går ikke til spild, men de vil enten gå til sundhedspersonale eller blive lagt på køl.

Det oplyser Danske Regioner til Ritzau."
Citera
2021-01-05, 19:19
Medlem
qwerty-66s avatar
En av 30 är just nu smittade med covid i London. Blir fler smittade än vaccinerade just nu i UK?

"Johnson: En av 50 i just nu smittad i Storbritannien
Över en miljon personer i Storbritannien bedöms just nu vara smittade med coronaviruset, meddelade premiärminister Bors Johnson på tisdagen. Det motsvarar ungefär var femtionde person.

Enligt statistikmyndigheten ONS är siffrorna på sina håll ännu högre, i London beräknades en av 30 vara smittad den 27 december.

Johnson meddelade också 1,3 miljoner britter hittills har fått den första dosen vaccin. Av dem är 650 000 över 80 år, vilket motsvarar 23 procent av samtliga i åldersgruppen."
Citera
2021-01-05, 19:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vilken jävla vessla.

Att sitta 16 pers i en stuga och kolla på hockey är inte okej även om det inte står i kontraktet.
Man tänker att de borde förstått detta så tycker inte synd om någon av dem.

Jag håller med. Detta borde reportern ha påtalat - frågat killen hur han och hans vänner egentligen tänkte om det! Killen hänger ut sig som den idiot han är i riksmedia. Antar att han är ute efter skadestånd, men det kommer i det här läget inte att gå. Inte ens i ett knasigt land som Sverige.
Citera
2021-01-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vi tycks vara överens om är i vart fall att staten inte vill fatta beslut om nedstängning, då man anser att det blir för dyrt. Visserligen skulle den absoluta merparten av föräldrarna inte behöva plocka ut VAB-ersättning, men ändock. Jag tror också staten gör bedömningen att det kostar för mycket pengar. Både för näringsliv och stat. Man tar hellre tusentals döda, inställda operationer, tiotusentals långtidssjuka osv. Man pratar om "vardagshjältar" inom vården och kastar på dem några tusenlappar i bonus för att köpa sig PR-poäng. Många anställda inom vården har tröttnat på att få höra att de är hjältar, men sen händer inte så mycket mer. Många har ju också valt att lämna, för att de helt enkelt inte orkar längre. Men jag håller med dig. Det är strikt ekonomiska orsaker till att man valt att inte stänga ned. Sedan tror jag personligen att man har överskattat den ekonomiska skada en nedstängning skulle innebära, samt att man underskattat den ekonomiska skada det också innebär att hålla öppet. Om jag inte missminner mig helt var Lars Calmfors inne på samma spår. Jag undrar seriöst om det i överhuvudtaget har gjorts någon sammanställd beräkning, eller om man bara reagerat med ryggmärgen - "det blir för dyrt att stänga ned skolorna". Jag tror på det senare. I annat fall borde ju staten kunna presentera en beräkning. Det har jag inte sett att de har gjort.
Jo jag tror faktiskt vi är hyfsat samstämmig här faktiskt. Men viktigt en distinktion; syftet med prioriteringen är att pengarna kan göra väsentligt mer nytta, dvs rädda liv, på annat håll. Trafikverket räknar med pris per liv på ca 10-20 milj (om jag inte missminner) då de räknar på investeringar. Coronaliv är värda väsentligt mindre, men den finns sålklart en medmänsklig aspekt också . Hursomhelst det är iaf uppenbart att det absolut inte är värt kostnaden för att stänga grundkola/förskola för att ev rädda några coronaliv. Och det har "staten" lyckligtvis uppfattat korrekt (för en gångs skull).
Citera
2021-01-05, 19:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Vi bruger alle doser med det samme og vil vente op til 6 uger med andet stik. Lidt risikabelt, men håber det fungerer med leverancerne.

Ja, det kanske skulle vara lika bra att göra så, i ett sådant här akut läge. Ge alla EN dos - som i alla fall hjälper lite, om de skulle bli smittade innan de hinner få andra dosen. Sedan är det ju inget som hindrar att man även ger alla en tredje dos, för säkerhets skull (eller en dos av ett annat vaccin) när alla har fått första och andra. IFALL det skulle ha varit för lång tid emellan dos ett och två - då kan man boosta lite mer för säkerhets skull.

I Sverige kommer vi nog inte att göra så, för här är allt så himla tungrott. Beslutsfattarna kan inte gå utanför det fyrkantiga tänket, inte ens i skarpt läge.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-05 kl. 19:45.
Citera
2021-01-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Hade du en alternativ förklaring till att överdödlighetstopparna sammanfaller med smittspridningen, att det alltså inte är covid19 utan något annat?

Om inte tänker jag fortsätta tro att det beror på covid19 även om du så skriver ett inlägg som är 3 meter långt i min webbläsare.

Jag har ju aldrig påstått att en eventuell överdödlighet inte beror på Covid 19 utan bara att man måste titta på helheten när det gäller statistik. Det finns folk som verkar njuta av att borra ned sig så långt det går i de allra värsta scenarion och siffror de kan hitta och tjata om hur mycket Sverige har misslyckats, men faktum kvarstår att statistik grundar sig på flera faktorer och kan vara väldigt vanskligt att utläsa rätt saker av.
Ska man jämföra en viss vecka på året med andra år eller ska man jämföra hela året med andra hela år? Ska man jämföra fem år eller tio år och vad har hänt med befolkningen under den tiden? Ska man ta med i beräkningen att människor mår dåligt av att vara isolerade och att ekonomin kraschar eller bara titta på Covid 19....?
Att man borde se över rutiner inom äldrevården känns dock rätt tydligt. Kruxet är väl att det inte är så många som vill jobba med att ta hand om de äldre och då blir det ändå de som skiter i reglerna som jobbar där....svårt att lösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in