2021-01-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej farbrodern var borgenär - flickan måste stått på leasingen. När hon inte kan betala så går man på borgenären. Försäkringen är tydlig med vem som får köra bilen. Primärt är det ägaren, en får man vid tillfälle låna ut den till andra. Vissa försäkringar har åldersgränser - som att det är billigare om ingen förare under 30 kör bilen osv. Att låta någon UTAN körkort framföra bilen är den springande punkten här.

Det blir lite förvirrande när du använder begrepp som du antagligen inte vet betydelsen av.
Har du klart för dej skillnaden mellan borgensman och borgenär?
Gäller borgensmannens åtagande oavsett hur gäldenären förfar med egendomen som är borgenärens säkerhet=Låter en påtänd Somalier utan körkort köra bilen? Eller kan det finnas begränsningar i borgensåtagandets omfattning, eller regressrätt, när skadan orsakas av brottslig verksamhet?
Senast redigerad av N.A.Palm 2021-01-05 kl. 17:11.
Citera
2021-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Det står i artikeln i Aftonbladet idag att det utreds/ska utredas om systrarna var utsatta för brott i samband med bilfärden/olyckan. Om de var det hamnar kostnaden för bilen i ett annat läge.

Föraren är inte utan ansvar oavsett. Hade han inte dött hade han åtalats.

Det är den straffrättsliga delen av olyckan, men civilrättsligt borde det väl gå att kräva dödsboet eller dödsboets försäkringsbolag på ersättning för den vållade skadan då det är fastslaget att Somaliern körde bilen och i samband med det begick ett flertal brott.
Citera
2021-01-05, 17:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Det står i artikeln i Aftonbladet idag att det utreds/ska utredas om systrarna var utsatta för brott i samband med bilfärden/olyckan. Om de var det hamnar kostnaden för bilen i ett annat läge.

Föraren är inte utan ansvar oavsett. Hade han inte dött hade han åtalats.

Det man utreder i första hand är mobiltelefonerna och dess trafik. Irmas mobil påträffades på annan plats vilket kan vara ett tecken på att brott begåtts i samband med händelsen. Vad man undersöker är vilka som ringt varandra och hur länge, samt från vilka platser mm. Sms-trafik kan också analyseras för att få en bättre bild av händelseförloppet.
Citera
2021-01-05, 17:15
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaman69
Föraren var bror till en av somalierna som sitter på livstid för vår krog & bar skjutningarna i biskopsgården, det var deras 8-årige kusin som dog av en handgranat som vedergällning för skjutningarna, väldigt troligt att han själv var kriminell/missbrukare

Tjejernas tjejkompis var också somalier, troligen hade hon varit ute och behövde hjälp bort från killen

Tjejerna själva hade inget kriminellt samröre eller förflutet och åkte in till stan mitt i natten för att hjälpa deras tjejkompis

Huxflux sitter nu samtliga i bilen och den kriminella kör i över 110km/h, vilken 20-åring låter frivilligt en påverkad kriminell utan körkort köra sin nya leasingbil?

Antar du att tjejerna blev kidnappade av somaliern? Det verkar lite långsökt.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-01-05 kl. 17:22.
Citera
2021-01-05, 17:27
Medlem
Citat:
Det är jättelätt att bevisa saker i tragedier där alla omkommer? Det är just vid såna tillfällen man ska vara paragrafbög och kräva bevis när samtliga omkom? Där har försäkringsbolaget ett ansvar anser jag, att hjälpa till vid såna här tragedier

Tragedin uppstod inte ur intet, den orsakades av ett medvetet brottsligt risktagande, då är väl det mest rimliga att den som begår brotten och orsakar katastrofen också ersätter de skador som vållats?
Eller bör svenne som hittills förmodligen betalt allt Somaliern ställt till även stå för detta?
Citera
2021-01-05, 18:03
Medlem
seaman69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Antar du att tjejerna blev kidnappade av somaliern? Det verkar lite långsökt.

Mitt antagande är att den somaliska tjejen och killen eventuellt var bekanta i någon form och han är intresserad, tjejerna åker in till stan till undsättning för sin tjejkompis som varit ute och festat och ska skjutsa henne bort från killen, han blir arg och ”tar över bilen” så han kan åka hem med tjejen

Detta är bara antaganden men något åt det hållet låter rimligast, tjejerna åkte hemifrån mitt i natten så de har bara varit hemma medans deras tjejkompis och den här killen råkade befinna sig i stan på samma krog, så stod det i tidigare artiklar
Citera
2021-01-05, 18:05
Medlem
seaman69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Tragedin uppstod inte ur intet, den orsakades av ett medvetet brottsligt risktagande, då är väl det mest rimliga att den som begår brotten och orsakar katastrofen också ersätter de skador som vållats?
Eller bör svenne som hittills förmodligen betalt allt Somaliern ställt till även stå för detta?

Jag är absolut för att den påtända föraren står för det
Men är absolut emot att tjejerna ska belastas på något sätt
Citera
2021-01-05, 19:09
Medlem
Citat:
Vad har man försäkring för om inte för att få hjälp i sådana här situationer, en av de mest tragiska olyckorna sker med fyra 20-åringar döda och försäkringen ska slå ifrån sig en sketsumma på 140-180k och ålägga det på den sörjande familjen, försäkringens utredare som är till 90% gamla poliser med 20-årig erfarenhet har full insyn i förarens bakgrund och det troliga händelseförloppet, fyfan för den handläggaren ett sånt svin och äckel, kan ju bara önska att den skiten råkar ut för en liknande tragedi och får en undanslingrande paragrafbög till handläggare i sin tur
Håller hel med dig. Riktigt grinigt gjort av försäkringsbolaget att ålägga en sörjande dessa belopp som för deras del är rena rama smulpengar. Paragrafnissar ger sig tyvärr aldrig, även om det är en enorm tragedi som skett. Har de ingen empati?
Citera
2021-01-05, 19:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Håller hel med dig. Riktigt grinigt gjort av försäkringsbolaget att ålägga en sörjande dessa belopp som för deras del är rena rama smulpengar. Paragrafnissar ger sig tyvärr aldrig, även om det är en enorm tragedi som skett. Har de ingen empati?
Alternativet är att alla andra försäkringstagare som sköter sig får stå för beloppet.
Citera
2021-01-05, 23:37
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Mitt antagande är att den somaliska tjejen och killen eventuellt var bekanta i någon form och han är intresserad, tjejerna åker in till stan till undsättning för sin tjejkompis som varit ute och festat och ska skjutsa henne bort från killen, han blir arg och ”tar över bilen” så han kan åka hem med tjejen

Detta är bara antaganden men något åt det hållet låter rimligast, tjejerna åkte hemifrån mitt i natten så de har bara varit hemma medans deras tjejkompis och den här killen råkade befinna sig i stan på samma krog, så stod det i tidigare artiklar

Definiera "tar över bilen". Med hot? Med våld?
Eller tjatade han till sig nycklarna, för att få testa bilen?
Citera
2021-01-05, 23:55
Medlem
seaman69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Definiera "tar över bilen". Med hot? Med våld?
Eller tjatade han till sig nycklarna, för att få testa bilen?

Ja med hot och våld vad tror du själv? Varför ringer deras tjejkompis dem mitt i natten och ber dom som är hemma att åka in till stan och hämta henne? Killen har varit ute är med största sannolikhet påtänd, full har kriminell bakgrund och har inget körkort och du tror han ”tjatar” till sig nycklarna? Han var tillräckligt aggressiv och våldsam för att köra ihjäl dem allesammans 5 minuter senare (olskroksmotet ligger 5 min bort från centrum) så jag tror inte han hade några problem att ta förarplatsen/ta nycklarna och köra
Citera
2021-01-05, 23:59
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ja med hot och våld vad tror du själv? Varför ringer deras tjejkompis dem mitt i natten och ber dom som är hemma att åka in till stan och hämta henne? Killen har varit ute är med största sannolikhet påtänd, full har kriminell bakgrund och har inget körkort och du tror han ”tjatar” till sig nycklarna? Han var tillräckligt aggressiv och våldsam för att köra ihjäl dem allesammans 5 minuter senare (olskroksmotet ligger 5 min bort från centrum) så jag tror inte han hade några problem att ta förarplatsen/ta nycklarna och köra

Så dessa tjejer ger den påtända somaliern nyckeln till bilen, samt hoppar in i samma bil av rädsla för att råka illa ut?

Det fanns ingen möjlighet för dessa tjejer att lämna bilen? Fly? Ropa på hjälp? Etc?

De blev paralyserade helt enkelt och satte sig i baksätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in