2021-01-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Sveriges regering och myndigheter har delvis skött det väldigt dåligt, det utesluter däremot inte faktumet att majoriteten utav den svenska befolkningen är korkade. Regeringen tillsammans med diverse myndigheter har satt upp väldigt tydliga restriktioner och allmänna rekommendationer, dessa har väldigt många svenskar valt att blunda för. Svenska befolkningen har ett stort ansvar i Sveriges misslyckande.

Undvik onödiga resor - Ändå reser man.
Träffa inte mormor - Ändå besöker man henne.
Umgås inte i ett stort sällskap - Ändå festar man som aldrig förr.
Stanna hemma om du har symtom - Ändå går man till jobbet, träffar vänner och allt där till.

Det är inte svårt att lista ut varför det har spårat ur.

Visst är det märkligt?

Gemene man väljer att frångå restriktionerna samt de allmänna rekommendationerna som Sverige har.

Vi har en statsminister som julhandlar, en generaldirektör som åker på nöjesresa och en finansminister som åker till Sälen. Går jag in på Instagram så ser jag minst fyra ”influensers” som lagt upp bilder från utlandsresor och diverse skidorter runtom i Sverige de senaste dagarna.

Hur kan man tycka att det är konstigt att det ser ut som det gör?
Citera
2021-01-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med ytterligare 258 döda idag är siffran nu 8985 personer, men det inkluderar knappast hela eftersläpningen från jul- och nyårshelgen. Utesluter inte alls att vi når mycket nära 10 tusen personer under kommande rapporteringsdagar. Enligt ECDC har Finland 546 registrerade dödsfall, men förekommer säkerligen eftersläpning. Vet inte om det stora problemet i detta är att jag yxar till och skriver att Sverige har 20 gånger fler döda än Finland när det verkliga förhållandet "bara" är 18,3, eller vad det nu är.

Situationen i Sverige kan inte beskrivas som annat än katastrofal. Tyvärr verkar du se hjärnspöken. Jag har ingen dunkel agenda på något vis. Vad nu denna dunkla agenda skulle kunna vara. Däremot undrar jag vad för slags dunkel agenda du har som vill försköna Sveriges totala praktfiasko i hanteringen av pandemin. Något som även coronakommisionen slagit fast. Vad driver dig? Är du politiskt engagerad i något av regeringspartierna, eller vad?
Men du, inte förskönar man väl något genom att beskriva det faktiska läget. Om det är 18,3 ggr fler så är det 18,3 och inte 20? Nu är ju verkligheten att det är ca15,5 och egentligen bör man se till folkmängden vilket då gör att det är ca 8-9ggr fler. Är det verkligen att försköna läget? Det är ju som att säga att USA har 45ggr fler döda än Sverige vilket såklart inte vore hederligt?

Nä, det är din agenda som förblir dunkel och ohederlig. Jag vill bara lyfta det så det inte får passera oemotsagt. Jag har inget intresse i att försköna något faktiskt, jag tycker situationen suger precis som du.
Citera
2021-01-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En studie från Storbritannien visade att 70% av alla smittade barn man hittade var asymptomatiska. De må smitta mindre, men de smittar ofta i sina egna hushåll ändå (min familj fick smittan via det yngsta barnet, en högstadieelev, som var asymptomatisk).

"Asymtomatiska smittar inte" - Tegnell i juni

Citera
2021-01-05, 14:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jesus! Tegnell är ju skvatt galen! Det resonemanget är ju helt världsfrånvänt!

Men det var detta jag skrev om förra veckan; när mutationerna tar fart kommer det förnekas så långt det går. Sedan skall den smittan "ta över" den gamla smittan. Och sist kommer Tegnell ljuga som vanligt: "Ingen kunde förutspå att mutationerna skulle spridas i Sverige..."

Han erkände nästan? att Danmark hade samhällspridning, för de hade faktiskt (efter mycket påtryckning från Bulletin), många fall av varianten.

Om man ska försöka förutsäga något, kan man kolla hur det varit tidigare med ungefär lika scenario, tex Danmarks stora smittspridning för några månader sen - och som sen kom till Sverige. Kanske kan man förutsäga något av det? Men för FoHM verkar allt komma som en ögonblicksbild, vi kunde inte förutse, vi är i en annan fas av pandemin. Det är bättre att låta en 7 åring sköta smittskyddsarbetet!
Citera
2021-01-05, 14:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Jag saknar TAD o Kula, var tog dom vägen 😂
Citat:
De har hävdat platå i månader nu Men ja, till och med FHM talar emot dessa verklighetsförnekare.

Vad tror vi om siffran imorgon? Troligtvis ungefär samma som idag tror jag. 200-300

Och på IVA stiger siffrorna i en hög takt just nu. 378 personer just nu:

Citat:
Antal personer på IVA

Just nu: 378

(källa)

Vi börjar närma oss 400.
Citera
2021-01-05, 14:56
Medlem
Låst artikel men rubriken säger väl det mesta.

Jag gissar på att situationen är liknande i Åre. Folk kanske tar sitt ansvar ändå?

Varför får vi inte läsa detta i stadspressen?

https://www.dt.se/logga-in/betydligt-mindre-soktryck-pa-vardcentralen-i-salen-denna-jul-vi-har-haft-40-procent-farre-besokare-a n-forra-julen?fbclid=IwAR2lQRdn1Z5w4EZ5bLqwNmr4BZXmGMYgFOh a7sC5-GkGAZPPKYxJiNyHH8U
Citera
2021-01-05, 14:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
De har hävdat platå i månader nu Men ja, till och med FHM talar emot dessa verklighetsförnekare.

Vad tror vi om siffran imorgon? Troligtvis ungefär samma som idag tror jag. 200-300
Det rapporteras inte imorgon då det är trettondagen. På torsdag och fredag kommer man att rapportera ungefär 200 om dagen.

Högsta rapporterade veckan i våras var 667 dödsfall. 667-258 = 409.
Man kommer att släppa lite mindre än 409 dödsfall under restrerande vecka för att landa strax under rekordveckan och dra ut på erkännandet att andra vågen är värre än den första så länge som möjligt.

Av samma orsak stannade totala dödstalet på 8985 döda idag. Allt för att slippa spräcka 9000 förrän torsdag. Trots att man i verkligheten redan passerat tiotusen.
Citera
2021-01-05, 15:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det rapporteras inte imorgon då det är trettondagen. På torsdag och fredag kommer man att rapportera ungefär 200 om dagen.

Man kommer att släppa lite mindre än 409 dödsfall under restrerande vecka för att landa strax under rekordveckan och dra ut på erkännandet att andra vågen är värre än den första så länge som möjligt.

Av samma orsak stannade totala dödstalet på 8985 döda idag. Allt för att slippa spräcka 9000 förrän torsdag. Trots att man i verkligheten redan passerat tiotusen.

Ja det är min erfarenhet också som jag sett tillämpas sen i våras. Man har eftersläpningar och släpper oftast liknande siffror så att det precis ska hamna under / över ett alarmerande tal typ 5987 och dagen efter spräcker man "vallen" tusental.
Jag tror vi får 190 typ i morgon och sen emot helgen får vi en lite högre siffra 247, och senare typ 200 per dag när vi vant oss att ha siffror över 200 per dag.
Citera
2021-01-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är inte så enkelt som att bara ta ett medel, helst om dödfallen börjar sjunka. Adam Altmejd använder sen några dagar tillbaka en nowcast-modell som försöker förutsäga eftersläpet på ett bättre sätt. Enligt denna, med osäkerhetsfaktorer inlagda, har vi 412-986 dödsfall i backloggen och sanningen ligger nog någonstans där i mitten. Modellen togs fram tillsammans med Joacim Rocklöv.
https://adamaltmejd.se/covid/
Now-castmodellen:
https://arxiv.org/abs/2006.06840
Mer info:
https://twitter.com/adamaltmejd/status/1339516548956995591
Känns som en mer genomtänkt modell än alla gissningar här, så med den i ryggen gissar jag på 9684 dödsfall till och med idag.
Eftersom grafen ligger som en bild är det ganska svårtytt. En sak man klart kan se är att fallen som släpar 14 eller fler dagar ökar ordentligt. Dessutom har modellen ett stort hål i mitten. På https://covidstatistik.se/ får man en mycket bättre överblick även om man här också har ett stort hål mellan den 16e och 24 december. Idag tillkom 213 fall på 2020, så man kan utgå ifrån att 412 nås om 2 uppdateringar eftersom det fortfarande tillkommer många fall på veckan före jul.
Citera
2021-01-05, 15:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Vem samordnar denna konspiration tror du?
Alltså vem styr regionernas rapportering av dödsfall? Alltså samma regioner som kör över FHM dagligdags..

Kan ni släppa den jävla idén någon gång!
Börjar bli en riktigt dålig konspirationsteori..
Det var samma när vi passerade 7000 och 8000. Men ändå ingen konstig rapportering av dödsfall uppkom.
Citera
2021-01-05, 15:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror det är 65st vårdtillfällen du hittat, antalet unika patienter är färre. Enligt SVT.se (uppdaterad idag) är det 48st barn/ungdomar (0-19 år) med covid i kroppen som har vårdats total på IVA sedan pandemins start. Alltså ungefär 4 inläggningar per månad (av typ 2 500 000 personer i den ålderskategorin...)
Så kan det vara, har inte kollat detta.
Hur som helst är det ju inte bra att det är 11 st IVA-inläggningar av personer 0 - 19 år på en månad om snittet är 4 inläggningar.
Citera
2021-01-05, 15:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är inte så enkelt som att bara ta ett medel, helst om dödfallen börjar sjunka. Adam Altmejd använder sen några dagar tillbaka en nowcast-modell som försöker förutsäga eftersläpet på ett bättre sätt. Enligt denna, med osäkerhetsfaktorer inlagda, har vi 412-986 dödsfall i backloggen och sanningen ligger nog någonstans där i mitten. Modellen togs fram tillsammans med Joacim Rocklöv.
https://adamaltmejd.se/covid/
Now-castmodellen:
https://arxiv.org/abs/2006.06840
Mer info:
https://twitter.com/adamaltmejd/status/1339516548956995591
Känns som en mer genomtänkt modell än alla gissningar här, så med den i ryggen gissar jag på 9684 dödsfall till och med idag.

Det där stämmer inte alls, prognosen är skit. Man tar inte alls i beaktande hur regionerna rapporterat.

Dödsfallen i Altmeids prognos dyker kraftigt från 18december (fredag v 51). V52 slutar dom stora regionerna att rapportera dödsfall nästan helt. Se själv att Stockholm och vg inte rapporterar nått v52 medan skåne gör sin sista rapportering 23e december.

Varför skulle dödsfallen plötsligt försvinna sådär? Order från FHM att nu ska rapporterade siffror hållas tillbaka, antagligen.

edit: hur regionerna rapporterat:
https://covidstatistik.se/regioner-avlidna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in