2021-01-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
De har hävdat platå i månader nu Men ja, till och med FHM talar emot dessa verklighetsförnekare.

Vad tror vi om siffran imorgon? Troligtvis ungefär samma som idag tror jag. 200-300

Jag tror också det, en liten minskning imorgon för att ge sken av att vi är på rätt väg. Sen ökar det igen på torsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Kan man se totala antalet döda utan eftersläpning??

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men har då Sverige 20ggr fler döda än Finland i nuläget? Jag ser att dystra siffror ramlar in även nu efter helgerna men vi är fortfarande inte uppe i 9000 om vi ska vara krassa. Finlands siffror stiger även de, även om Sveriges är värre. Vad får dig att tro att Finland får med varenda dödsfall i realtid varje dag?

Enkelt; kolla efterrapporteringen i Finland. Deras eftersläpning är oerhört liten jämfört med Sveriges.

Sverige har garanterat passerat 10 000 redan nu. Facit har vi om 14-21 dagar. Gå gärna tillbaka till detta inlägg den 19-26 och se antalet rapporterade döda totalt för 5 januari =) Jag brukar sällan ha fel i denna tråd.
Citera
2021-01-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Israel har förvisso betalat för sina vaccin-doser. Men har dom betalat för utvecklingen av vaccinet?

Enligt Richard Bergström har amerikanska och europeiska skattebetalare varit med och betalat för utvecklingen av vaccinerna, tillsammans med läkemedelsindustrin. Europeiska och amerikanska myndigheter beställde vaccin i förväg, och lade pengar på bordet. Borde inte det berättiga till företräde till vaccinerna?

Är det rättvist att ett annat land går in och köper upp vacciner som har utvecklats på amerikanska och europeiska skattebetalares bekostnad?

Jag gissar på att Folkhälsomyndigheten håller stängt imorgon, vilket innebär att morgondagens siffra blir 0.

Så är det, givetvis.

Desto högre siffror framöver.
Citera
2021-01-05, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men har då Sverige 20ggr fler döda än Finland i nuläget? Jag ser att dystra siffror ramlar in även nu efter helgerna men vi är fortfarande inte uppe i 9000 om vi ska vara krassa. Finlands siffror stiger även de, även om Sveriges är värre. Vad får dig att tro att Finland får med varenda dödsfall i realtid varje dag? Det dör ju fortfarande fler människor per capita i Finland än i Sverige generellt, det är ju trots allt något att faktiskt helt seriöst ta in och fundera över.

Din agenda är ju uppenbarligen att få den svenska situationen att framstå som sämre än vad den är genom att hela tiden frisera dina siffror åt ”fel” håll. Syftet till varför du gör så är dunkelt, men jag tycker det är en märklig attityd med tanke på att rådande situation ändå är så hemsk som den är. Varför ljuga? Det är ju som att säga att ett lag förlorat med 10-0 när det ”bara” blev 7-0? Obegripligt och vittnar om en tvivelaktig agenda i grunden.

Med ytterligare 258 döda idag är siffran nu 8985 personer, men det inkluderar knappast hela eftersläpningen från jul- och nyårshelgen. Utesluter inte alls att vi når mycket nära 10 tusen personer under kommande rapporteringsdagar. Enligt ECDC har Finland 546 registrerade dödsfall, men förekommer säkerligen eftersläpning. Vet inte om det stora problemet i detta är att jag yxar till och skriver att Sverige har 20 gånger fler döda än Finland när det verkliga förhållandet "bara" är 18,3, eller vad det nu är.

Situationen i Sverige kan inte beskrivas som annat än katastrofal. Tyvärr verkar du se hjärnspöken. Jag har ingen dunkel agenda på något vis. Vad nu denna dunkla agenda skulle kunna vara. Däremot undrar jag vad för slags dunkel agenda du har som vill försköna Sveriges totala praktfiasko i hanteringen av pandemin. Något som även coronakommisionen slagit fast. Vad driver dig? Är du politiskt engagerad i något av regeringspartierna, eller vad?
Citera
2021-01-05, 14:47
Medlem
sannes avatar
Okej, att vi har samhällsspridning med den nya muterade varianten betyder för Anders Tegnell att den tagit över den vi har nu.

Ja så då vet vi Anders Tegnells definition av en eventuell samhällsspridning.

Alla fall ska kunna härledas till den muterade varianten för att ha samhällsspridning av den.

https://www.svtplay.se/video/29459628/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-5?start=auto

46:51 in.

Det är alltså tvärsäkert att vi inte har / har början till samhällspridning av den nya varianten förrän hela befolkningen har den. Enligt AT.
Citera
2021-01-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Kan man se totala antalet döda utan eftersläpning??
Ett estimat finns på:
- https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2021-01-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keso-2020
Jag känner också familjer (3st) där den första i familjen som varit sjuk varit ett av barnen (mellanstadiebarn). Sedan har syskon och föräldrar blivit sjuka några dagar efter. I de familjer jag känner är det dock bara de vuxna som fått testats, men de är övertygade om att den som var först sjuk var också den som smittade övriga....

Men fler är sjuka samtidigt som vuxna julhandlat eller träffats under jul/nyår - och barnen har varit hemma och inte ute i samhället/skolan? De vuxna träffar ju sina barn året om i hemmet...
Vi kommer inte få veta om barnen smittat oss eftersom vi inte testar barnen, men om barn inte drabbas av Covid som vuxna eller får lukt/smakbortfall och dylikt så kan man kanske tänka sig att viruset helt enkelt inte fastnar på barn på samma sätt som på vuxna?
Det där med spike-protein och sånt.... Kan iofs ha med åldern på barnen att göra då, äldre barn är kanske mer mottagliga men får ändå inte lika mycket symtom som vuxna.

Hursomhelst ska man ju smitta som mest om man är nysig, snorig och hostig och då ska man vara hemma. Om folk följer detta så ska det inte spela någon roll vem som blir sjuk och hur gammal den personen är. Barn mår dåligt av att sitta hemma så jag tycker att man ska vaccinera gamlingarna fort som sjutton och låta barnen få ha sina aktiviteter....
Citera
2021-01-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej, att vi har samhällsspridning med den nya muterade varianten betyder för Anders Tegnell att den tagit över den vi har nu.

Ja så då vet vi Anders Tegnells definition av en eventuell samhällsspridning.

Alla fall ska kunna härledas till den muterade varianten för att ha samhällsspridning av den.

https://www.svtplay.se/video/29459628/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-5?start=auto

46:51 in.

Det är alltså tvärsäkert att vi inte har / har början till samhällspridning av den nya varianten förrän hela befolkningen har den. Enligt AT.

Jesus! Tegnell är ju skvatt galen! Det resonemanget är ju helt världsfrånvänt!

Men det var detta jag skrev om förra veckan; när mutationerna tar fart kommer det förnekas så långt det går. Sedan skall den smittan "ta över" den gamla smittan. Och sist kommer Tegnell ljuga som vanligt: "Ingen kunde förutspå att mutationerna skulle spridas i Sverige..."
Citera
2021-01-05, 14:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Och idag tillkom 17 nya vecka 50 (7-13 dec); 49 nya vecka 51 (14-20 dec); 76 nya vecka 52 (21-27 dec). Man kan gissa att vid nästa uppdatering kommer ytterligare fall till som är 2-4 veckor gamla. Så om jag räknat rätt lade man till 213 på förra året i dagens uppdatering. Och det bör ligga 800 orapporterade till om resten av december följer samma medel som första halvan. Har dödligheten ökat så närmar vi oss nog 1000 orapporterade.
Det är inte så enkelt som att bara ta ett medel, helst om dödfallen börjar sjunka. Adam Altmejd använder sen några dagar tillbaka en nowcast-modell som försöker förutsäga eftersläpet på ett bättre sätt. Enligt denna, med osäkerhetsfaktorer inlagda, har vi 412-986 dödsfall i backloggen och sanningen ligger nog någonstans där i mitten. Modellen togs fram tillsammans med Joacim Rocklöv.
https://adamaltmejd.se/covid/
Now-castmodellen:
https://arxiv.org/abs/2006.06840
Mer info:
https://twitter.com/adamaltmejd/status/1339516548956995591
Känns som en mer genomtänkt modell än alla gissningar här, så med den i ryggen gissar jag på 9684 dödsfall till och med idag.
Citera
2021-01-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Men fler är sjuka samtidigt som vuxna julhandlat eller träffats under jul/nyår - och barnen har varit hemma och inte ute i samhället/skolan? De vuxna träffar ju sina barn året om i hemmet...
Vi kommer inte få veta om barnen smittat oss eftersom vi inte testar barnen, men om barn inte drabbas av Covid som vuxna eller får lukt/smakbortfall och dylikt så kan man kanske tänka sig att viruset helt enkelt inte fastnar på barn på samma sätt som på vuxna?
Det där med spike-protein och sånt.... Kan iofs ha med åldern på barnen att göra då, äldre barn är kanske mer mottagliga men får ändå inte lika mycket symtom som vuxna.

Hursomhelst ska man ju smitta som mest om man är nysig, snorig och hostig och då ska man vara hemma. Om folk följer detta så ska det inte spela någon roll vem som blir sjuk och hur gammal den personen är. Barn mår dåligt av att sitta hemma så jag tycker att man ska vaccinera gamlingarna fort som sjutton och låta barnen få ha sina aktiviteter....

En studie från Storbritannien visade att 70% av alla smittade barn man hittade var asymptomatiska. De må smitta mindre, men de smittar ofta i sina egna hushåll ändå (min familj fick smittan via det yngsta barnet, en högstadieelev, som var asymptomatisk).
Citera
2021-01-05, 14:52
Medlem
Eftersläpningen är nu minst 14 dagar för ca 70-80% av fallen, sett till senaste två rapporterna.
Enorma siffror kommer släppas kommande veckorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in