Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Mycket ord men inget som förklarar två märkliga och rejäla toppar i överdödligheten 2020 som av en ren slump sammanfaller med hög smittspridning av covid-19. Urvalet är de senaste fem åren, vad skulle de valt istället? 1984-89? 2002-2007? Varför? Man jämför naturligtvis med den närmsta tiden då förhållandena i övrigt är mest lika?
De som "skulle dött inom loppet av några veckor" är de som hade tillhört en mer jämn dödlighetskurva som du ser för de andra åren, sådana personer blir inte fler under en pandemi av det enkla skälet att de ju "skulle dött inom loppet av några veckor" i vilket fall som helst. Har du verkligen satt dig ner och funderat på vad de där topparna visar? Hur kan de finnas där om inte ovanligt många dött av just covid19? Om inte just covid19 orsakat detta, varför ser vi då dessa två toppar precis samtidigt som vi har stor smittspridning?
Min poäng är att statistik är lurigt och att man bör tolka den utifrån många aspekter.
Låt säga att Sverige har en baby-boom under ett par år - 90 år senare är det ovanligt många 90-åringar som trillar av pinn samtidigt, eller hur?
Får vi ett tillskott av många kortväxta individer från andra länder så påverkar detta medellängden hos "svenskarna" - som helt plötsligt är kortare än vanligt, kanske har sämre tänder och så vidare. Vi får rubriker som: "Svenskarna sämre på att sköta sina tänder".
Det står bara svenskar och dödlighet i statistiken, men vad ligger bakom siffrorna? Vilka har dött, vilka delar av landet, vilken årstid, hur stor är skillnaden om man tittar på decennier av statistik?
Har vi inte alltid haft toppar och dalar av olika slag på grund av sjukdom, babyboomer, krig, ekonomi och så vidare? Vi vet mer nu eftersom vi får info från hela världen på ett helt annat sätt än tidigare. Betyder det att allting är värre eller att vi får information om saker vi tidigare var ovetande om?
Jag tycker att man ska ta med i beräknandet att Sverige tagit emot enormt många fler flyktingar under de senaste åren än till exempel Norge. Sverige har stramat åt mottagandet litegrann på senare tid och Norge har tagit emot lite fler men på det stora hela har Sverige tagit emot massor av fler människor som nu bor trångt, skiter i restriktionerna var de än befinner sig, jobbar inom äldrevården, samt har en sämre fysik för att klara Covid 19 - så naturligtvis påverkar detta Sveriges dödssiffror och drabbar många.
Att Covid 19 existerar och att gamla människor har dött som en följd av att de inte klarat sviterna av Covid är ju helt klart, men frågan är hur mycket fler som dött under året och om 2020 verkligen skiljer sig så mycket från andra år om man skulle bortse från det faktum att Sverige har fått ett stort tillskott av människor som klarar Covid dåligt.
Om gamla människor dör som en följd av "vanlig" influensa med coronavirus, noteras detta som att de dött av coronavirus eller som att de dött till följd av exempelvis lunginflammation?
Om gamla människor dör som en följd av Covid 19 så har man troligtvis gjort en notering om detta eftersom vi är väldigt vaksamma just nu.
Att det dog fler än genomsnittet under vecka 15 är också klart - men finns det inte den typen av toppar och dalar även om man tittar på några decennier av statistik?
Hur kommer det sig att "alla" plötsligt har ADHD - är det för att ADHD ökat i samhället eller är det för att fler människor söker läkare för att få en diagnos som de kan skylla på för att de är hyperaktiva som en följd av att de sitter stilla och inte rör på sig samt äter skräp? Har vi blivit väldigt vaksamma på just de symtom som ADHD står för?
Jag förnekar inte pandemin och jag förnekar inte att Covid är en hemsk influensa, men jag undrar ändå om man inte kommer att se det hela lite annorlunda ur ett större perspektiv så småningom.
Vi måste alla hjälpas åt eftersom sjukvården har det jobbigt och att tänka på hygienen och minska smitta i samhället är något man borde göra alltid och inte bara nu.