2021-01-04, 20:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Antalet bekräftade fall i Storbritannien ökat med 50 % efter julledigheten. Det är ju en fullständig katastrof.

Jisses, var kan man läsa det?
Citera
2021-01-04, 20:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Här i min del av Blekinge är det skolstart den 12/1.
Ok. Jag undrade just hur lång tid de har på sig ute i landet att bestämma sig för att hålla skolorna stängda även efter julledigheten.
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-04 kl. 20:25.
Citera
2021-01-04, 20:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Personer med hjärt/kärlsjukdomar, i synnerhet risk för blodproppar, rekommenderas att avstå från k-vitamin. Drabbas de för att de redan har hjärt/kärlsjukdomar, eller för att de äter blodförtunnande eller kärlvidgande medicin, eller finns det någon annan faktor?

"Waran hämmar leverns förmåga att bilda koagulationsfaktorer genom att påverka bildningen av*vitamin K. Koagulationsfaktorer behövs för att blodet ska kunna levra sig."

k-vitamin skulle alltså kunna motverka medicinering mot blodpropp.
Citera
2021-01-04, 20:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
What? En person greps eftersom 6 (färre än 8) personer enligt staten var för många.

Nej.Tegnell har gjort mycket rätt, som strategin att åtgärder måste vara uthålliga, då forskning visar att de annars överges efter en tid. Anser han missade krav på att kontrollera och begränsa inresor tidigt. Regeringens ansvar äldrevårdens skydd brast?

Fast missbedömningarna från Tegnell är för många och de har bara fortsatt. Hur i helvete kunde han tro att vi bara skulle få mindre klusterutbrott i höst och vinter? Faktum är att de flesta som vet det allra minsta om virus vet att smittspridning alltid tar fart under höst och vinter. Denna missbedömning har fått enorma konsekvenser. Pandemilagen som kunde varit klar i höstas lades på hyllan då regeringen trodde på Tegnell. Sjukvården togs på sängen och testkapaciteten byggdes inte heller ut i tid. På tal om testande och smittspårning. Redan i början av april sa Tegnell (veckan efter att han avfärdat risken för allmän smittspridning) att nu finns det inte längre nån poäng med att testa och smittspåra eftersom smittan redan är alltför spridd.

Jag kan i teorin hålla med om att Tegnell har rätt i vissa resonemang, men på det stora hela har han varit helt värdelös från början till nu. Gång på gång har han haft fel. Gång på gång har beslut kommit försent. Gång på gång har de scenarios man tagit fram och som myndigheter och sjukvård planerat utifrån varit inaktuella och felaktiga.

Så tyvärr! Ingen har betytt mer för att Sverige drabbats så hårt än Tegnell!
Senast redigerad av fernebo 2021-01-04 kl. 20:38.
Citera
2021-01-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo det är mycket jämfört med spanska sjukan. Då dog ca 40.000. Men då hade man inte alls samma vård som idag. Hade i inte haft modern vård så hade vi haft minst dubbelt så många dödsfall. Men då skall man komma ihåg att under hela spanska sjukan blev en tredjedel av befolkningen smittad. Där är vi inte ännu med covid.

Ja vi får se . Jag är iaf övertygad att detta inte är nya spanskan.. jag var inställd på att covid skulle vara de fast x100 i början.
Citera
2021-01-04, 20:23
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/oron-kring-kalla-javligt-laskigt/

Det här är ju väldigt läskigt, precis som Charlotte Kallas tränare uttrycker det. Hon insjuknade i covid för två månader sedan, och hon kan fortfarande inte träna mycket alls! En ung kvinna med perfekt toppfysik!
Citera
2021-01-04, 20:23
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jisses, var kan man läsa det?
Aftonbladet.
Citera
2021-01-04, 20:24
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Antalet bekräftade fall i Storbritannien ökat med 50 % efter julledigheten. Det är ju en fullständig katastrof.

Nej det verkar inte gå bra alls, det är väldigt oroande tycker jag.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/smittetal-eksploderer-i-storbritannien-det-er-som-om-de-almindelige-vaerktoejer-ikke
Citera
2021-01-04, 20:27
Medlem
Citat:

Med vilken auktoritet valde du uttryck "väldigt dåliga"? Är väl normalt med >50 % beläggning under en pandemi. 368 grovt 1 av 29000.

Ser 556 på IVA i våras, och inför pandemin talades om att 1000 platser kunde fås fram. Svårt att se att detta är mycket värre än Hongkong-influensan.

Jag utgår bara från vad sjukvården själva har sagt, de har gått ut i media väldigt nyligen och bett om hjälp från försvaret, allmänhet/privata bolag, det har talats om att ta in hjälp från övriga nordiska länder, osv. Allt är sådant som redan tagits upp i tråden många gånger om (om man följt med i tråden).

Det är väldigt dåligt läge då, i mina ögon, åtminstone har inte jag varit med om en sådan situation i min livstid, så ja jag skulle verkligen klassa det som en extraordinär situation.

Anledningarna till varför sjukvården inte kan skala upp såsom i våras, har också ältats många gånger om i tråden, (även om du kanske inte läst de inläggen....).
Citera
2021-01-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Ja vi får se . Jag är iaf övertygad att detta inte är nya spanskan.. jag var inställd på att covid skulle vara de fast x100 i början.
Det kan mycket väl bli värre än spanskan. Det enda hoppet just nu är vaccinationerna. Men alla de mutationer som har dykt upp på sista tiden kan sätta käppar i hjulet. Dessutom är immunitet inte beständig så man kan smittas flera gånger.

100 gånger värre än Spanskan skulle i proncip innebära utrotning av mänskligheten så det får.vi verkligen hoppas att det inte blir.
Citera
2021-01-04, 20:29
Medlem
Citat:
UK, jämte Kanada och Australien, ett samhälle där polisen kan ingripa mot den som inte bär mask och annat.

Klipp från Kanada där grannar ska ha angett nyårsfirandemed 6 personer utan munskydd hemma och en polisstyrka utför hembesök, överfaller med kram och arresterar:

https://www.bitchute.com/video/1j3GyFVgVZb1/ via bitslide

Sånt minskar inte problemet med ett virus.

De som propsar på mer åtgärder av lockdowns mm torde gilla statlig intervention i människors liv. UK har väl haft sämre urveckling efter lockdown än Sverige. Sett länder och stater med munskyddstvång med sämre utveckling än jämförbara länder/stater utan det.

Det finns väl mellanting mellan det där och svenska slappheten eller?

Rent principiellt tycker jag de skulle respekterat polisens ingripande, det där beteendet påminner om svenska Orten. De har brutit mot lagen som gäller, då gör man som polisen säger utan att tajfsa. Tjafset sparar man till domstolen eller förhöret. Lagarnas efterlevnad är inte upp till var och en att bråka om på plats.

Däremot tycker jag själv att sex personer är en rätt meningslös gräns att göra sådana insatser kring. Bättre att lägga krutet på större samlingar.

Att ett enskilt ingripandet i sig inte är speciellt smittskyddsbefrämjande betyder inte att den avskräckande effekten är det. Om man vet att polisen är mån om att lagar efterlevs kanske presumtiva lagöverträdare, särskilt här där de troligen inte har kriminell bakgrund, tänker till en gång till innan.
Citera
2021-01-04, 20:29
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/oron-kring-kalla-javligt-laskigt/

Det här är ju väldigt läskigt, precis som Charlotte Kallas tränare uttrycker det. Hon insjuknade i covid för två månader sedan, och hon kan fortfarande inte träna mycket alls! En ung kvinna med perfekt toppfysik!
"Inte mycket alls" = "Man ser väl att Charlotte inte kan träna lika många dagar i sträck som förut. Kräver tid för återhämtning lite tidigare. Och ligger inte på någon gigantisk totalvolym av träning." och "Den 24 februari startar VM i Oberstdorf - har du goda förhoppningar att Kalla är 100 procent tillbaka då? Jadå."

Så behöver ingen annan lägga tid på den citerade användarens hopplösa återgivande av artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in