2021-01-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Finland 102 döda per miljon. Sverige 861 döda per miljon. Det är 8,4 ggr fler.

Mer än 8 ggr fler döda per miljon än Finland.
Mer än 10 ggr fler döda per miljon än Norge.
Dubbelt så många döda per miljon än Tyskland
Nästan fyra ggr fler döda per miljon än Danmark

Sverige är sämst av alla grannländer.

10:e värsta landet i hela EU

Den svenska strategin är verkligen en katastrof.
Citera
2021-01-05, 12:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja jag tycker det är marginellt, en mycket liten del av befolkningen.
Dessutom de som stod först i kön till krematoriet.
Man måste ha lite perspektiv på alla siffror som media försöker tjäna pengar på.

Tack för ditt svar. Intressant att få ta del av din världsbild.
Citera
2021-01-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Han överdriver något men det är inte värre än FHM som håller inne på dödssiffrorna så att dom inte ska bli så stora. Hur många av dom ungefär 1200 döda som man ännu inte rapporterat tror du man vågar släppa idag? 250 kanske? Större klumpsumma än så vågar nog FHM inte släppa iväg. Kanske har man tänkt att inte rapportera dom alls?

Jag gjorde en uträkning förut, och jag tror likt dig att FHM inte vill släppa högre siffror än max 250-350 per dygn. Men redan nu är vi garanterat uppe i över 10 000 döda. FHM kommer dock släppa pö om pö - det ser "bättre ut" så.
Citera
2021-01-05, 12:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så det har äntligen klarlagts att FHM sitter på dödsfall som man inte vill rapportera?
Vi har väntat på detta sedan påskens eftersläpningar, som ännu inte presenterats i statistiken.

I vilken nyhetskälla presenterades denna läckan?
Det är oklart vad du talar om för efterläpningar från påsken.

Här har du i alla fall hur eftersläpningen ser ut. Som du ser så har den under december växt till gigantiska proportioner. Tre gånger värre än under våren. Eftersläpningen är så stor i Sverige nu så man får fundera om man helt övergett modern teknik och börjat kommunisera med röksignaler. Fast då hade antagligen ändå gått snabbare.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2021-01-05, 12:29
Medlem
Redan uppe i 30 nya inrapporterade döda idag - och då har ännu inga storstadsregioner rapporterat
Citera
2021-01-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är oklart vad du talar om för efterläpningar från påsken.

Här har du i alla fall hur eftersläpningen ser ut. Som du ser så har den under december växt till gigantiska proportioner. Tre gånger värre än under våren. Eftersläpningen är så stor i Sverige nu så man får fundera om man helt övergett modern teknik och börjat kommunisera med röksignaler. Fast då hade antagligen ändå gått snabbare.

https://adamaltmejd.se/covid/

Tegnell ville platta ut kurvan. Och ja, med världens längsta och största eftersläpningar kan man ju säga att han lyckats ^^
Citera
2021-01-05, 12:35
Medlem
617 inlagda för Covid i Skåne nu. Högsta hittills i pandemin.
Citera
2021-01-05, 12:36
Medlem
Även Västra Götalandsregionen rapporterar högsta antalet inlagda hittills under pandemin.
Citera
2021-01-05, 12:38
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En stor del av de som besöker akuten gör det av orsaker som kunde hanterats nästa vardag på den lokala vårdcentralen.

Om dessa istället bokade en vanlig husläkartid så skulle akuten kunna ta hand om de akuta fallen som inte kan vänta i ett säkrare tempo.
Jo, möjligt, men det kan vara svårt att avgöra för en lekman.

Exempel: när min äldsta dotter var 8 månader gammal fick hon feber som steg chockartat snabbt, trots att vi gav henne febernedsättande. Vi ringde 1177 och de tyckte att det var så allvarligt att de skickade en ambulans.

Väl framme på sjukhuset fick hon så småningom träffa en läkare som gjorde kontroll på andning och hjärta. Sedan suckade hon och undrade varför vi hade kommit dit. Bara en vanlig virussjukdom sa hon....Men hur skulle vi kunnat veta det? Särskilt som febern rusade....
Citera
2021-01-05, 12:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vi tycks vara överens om är i vart fall att staten inte vill fatta beslut om nedstängning, då man anser att det blir för dyrt. Visserligen skulle den absoluta merparten av föräldrarna inte behöva plocka ut VAB-ersättning, men ändock. Jag tror också staten gör bedömningen att det kostar för mycket pengar. Både för näringsliv och stat. Man tar hellre tusentals döda, inställda operationer, tiotusentals långtidssjuka osv. Man pratar om "vardagshjältar" inom vården och kastar på dem några tusenlappar i bonus för att köpa sig PR-poäng. Många anställda inom vården har tröttnat på att få höra att de är hjältar, men sen händer inte så mycket mer. Många har ju också valt att lämna, för att de helt enkelt inte orkar längre. Men jag håller med dig. Det är strikt ekonomiska orsaker till att man valt att inte stänga ned. Sedan tror jag personligen att man har överskattat den ekonomiska skada en nedstängning skulle innebära, samt att man underskattat den ekonomiska skada det också innebär att hålla öppet. Om jag inte missminner mig helt var Lars Calmfors inne på samma spår. Jag undrar seriöst om det i överhuvudtaget har gjorts någon sammanställd beräkning, eller om man bara reagerat med ryggmärgen - "det blir för dyrt att stänga ned skolorna". Jag tror på det senare. I annat fall borde ju staten kunna presentera en beräkning. Det har jag inte sett att de har gjort.

Allt är inte svart eller vitt det finns smittskyddsrekomendationer även för grundskolan.

Läs detta

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/forebyggande-atgarder-i-for--och-grundskola/
Citera
2021-01-05, 12:46
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Varför ställer du dig inte framför närmaste godståg när du ändå är en så liten del av befolkningen att det inte märks?

För du tycker väl att alla människor är lika mycket värda?

Varför låter ni ett nyreggat troll få orera ner tråden. Bara att kolla tidigare inlägg, den här individen hör hemma på en låst avdelning ute i skogen, där han ändå är uppväxt...

Citera
2021-01-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Allt är inte svart eller vitt det finns smittskyddsrekomendationer även för grundskolan.

Läs detta

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/forebyggande-atgarder-i-for--och-grundskola/

Den som har barn i grundskolan vet att de där rekommendationerna är helt betydelselösa. Det finns ingen praktisk möjlighet för grundskolorna att införa reella smittskydd utan rejäla personaltillskott och åtgärdspaket för att verkligen fysiskt dela upp eleverna i de trånga lokaler som det oftast gäller. Inte minst skolbespisningarna lär ju vara dagliga superspridarevents om någon elev är smittad. FHM producerar meningslösa ord på papper som inte gör någon nytta.

Däremot finns det skolor som på egen hand lyckats med vissa åtgärder, men de får fan ingen hjälp av FHM eller politikerna, det hela bygger på vad de kan åstadkomma med de små marginaler som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in