Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Finland har cirka 500 döda och Sverige cirka 10.000 döda. Det är cirka 20 gånger fler.
Vad är det för agenda du menar att jag har? Den enda strävan jag har är att så få människor som möjligt avlider eller skadas svårt. Är det något fel med det tycker du?
Finland 102 döda per miljon. Sverige 861 döda per miljon. Det är 8,4 ggr fler.
Om vi av någon märklig anledning inte tar hänsyn till befolkningsmängden så har Sverige 8727 döda. Finland 865. Då är det 15,4 gånger fler. Om vi tar i och säger att Sverige har 9000 döda så är skillnaden 15,9. Fortfarande utan att beräkna utifrån folkmängd. Om vi låter dig leka med dina 10.000 döda vilket är 13% över de officiella siffrorna så är skillnaden 17,7ggr fler döda i Sverige än Finland. Och då har vi alltså inte lagt på ett enda fall i Finland men lagt på 13% på Sveriges siffror. För att komma till ett förhållande 20:1 så behöver vi ha 11300 döda i Sverige nu. Då behöver vi lägga på 23% antal döda i Sverige. Nästan en fjärdedel. Och då har vi fortfarande inte tagit hänsyn till folkmängd.
Illa nog för Sveriges del är det ändå men inte så illa som du påstår utan att kunna styrka det. Sluta med det.
En glädjande notering måste ändå vara en jämförelse med USA som många gjort sedan i våras. USA har nämligen 41,5ggr fler döda än Sverige har.
Det är jättefint att du vill att så få som möjligt ska avlida eller skadas svårt, det vill jag också, men behöver du verkligen ljuga med dina siffror för att göra det?