2021-01-05, 11:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har det gjort det?
Tycker det är marginellt.

Hur många döda är din livsstil värd, exakt?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Varför måste alla ha blivit smittade av sina barn?? Enligt dig är det alltså barnen som driver hela pandemin?

De jag känner har blivit smittade på sina arbetsplatser: sjukhus, äldreboende, kontor osv.

Min poäng är att smittspridning förekommer på alla sociala arenor. Ju större social arena - desto högre smittspridning.
Förskola, grundskola och gymnasieskola sysselsätter en bra bit över 2 miljoner individer varje dag. Det är troligen den största sociala arena vi har i Sverige. Att undanta dessa arenor från restriktioner och nedstängningar skjuter egentligen allting man gör i övrigt i sank. Det är den bistra sanningen. Det har de flesta andra länder insett och det är bland annat därför UK nu ånyo stänger ned sina skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi har 0,5 miljon barn i förskola. 1,1 miljon barn i grundskola. 0,35 miljon i gymnasiet. Sammanlagt nästan 2 miljoner människor som umgås tätt inpå varandra varje helgfri vardag mellan cirka 8-15 - minst. Ovanpå detta en mängd förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare och fritidspersonal. Du tror inte detta har en effekt på smittspridningen? Får man fråga sig hur du tänker då?

Alla jag känner som fått Covid19 har alla blivit smittade av sina barn. Såväl arbetskamrater som andra jag känner. Tegnell talar om dessa fall som smittspridning i hemmet och inte smittspridning i skolan. Men, det är ju ett ganska oärligt sätt att presentera siffrorna på. Det tror jag vem som helst inser. Det borde även Tegnell inse.
Ok, jag har tre barn på förskola och grundskola. Fru jobbar på högstadie samt jag är själv delaktig som ledare/tränare i både fotboll, ishockey samt brottning. Jag har hört många vuxna som haft corona, samt även några enstaka barn, men ingen i min omgivning har kopplat smittkedjan till barnen. Så vi har väldigt olika upplevelser. Kanske därför vi tror så olika.

Vi får väl se om dödstalen sjunker drastiskt närmaste veckorna pga skolstängning/julov. Men jag tror grundskola och förskola har marginell effekt på smittspridninen. Och som sagt, hursomhelst, fullstädig suboptimalt att stänga för-/grundskola. Kostnaden överskrider med råge eventuell nytta (och detta har Sverige som tur är fattat). Bara direkta kostander i form av VAB till hundratusentals föräldrar gör att det är suboptimalt. Sedan tillkommer mkt stora indirekta kostander på lång sikt pga a stängd skola.
Citera
2021-01-05, 11:55
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jajamän.
Ja då förstår jag din inställning lite bättre
Citera
2021-01-05, 11:56
Avstängd
Citat:
Har det gjort det?
Tycker det är marginellt.

Så 9000 dödsfall är en marginell siffra för dig?
Men inskränks din vardag (din favoritpub stängs t.ex.) så är det ett större problem förmodar jag?
Citera
2021-01-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Så 9000 dödsfall är en marginell siffra för dig?
Men inskränks din vardag (din favoritpub stängs t.ex.) så är det ett större problem förmodar jag?
Ja jag tycker det är marginellt, en mycket liten del av befolkningen.
Dessutom de som stod först i kön till krematoriet.
Man måste ha lite perspektiv på alla siffror som media försöker tjäna pengar på.
Citera
2021-01-05, 12:02
Medlem
madchances avatar
Någon som vet hur statistiken för vaccineringen fungerar?

Vad jag hittat så verkar det finnas två register, NVR och SVEVAC. Kommer det att registreras i båda? Var kommer statistiken publiceras?
Citera
2021-01-05, 12:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
När den dekadenta folkhälsomyndigheten talar om att smittan sprids i hemmet så betyder det i praktiken att smittan sprids i skolan. Sen sprids den i hemmet efter att barnet dragit hem den från skolan.

Det hade man haft koll på om man smittspårat. Men Tegnelll tycker ju smittspårning är dyrt och onödigt. Bättre att låta folk dö.

Sist sa han på PK 2 dec att alla med mutationen från England eller Sydafrika smittspårades mest inom familjen för det var de flesta dem träffat enligt honom.

Alla på tunnelbana, snabbtåg, taxi var tydligen marginella (Tegnells favoritord)?
Citera
2021-01-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sist sa han på PK 2 dec att alla med mutationen från England eller Sydafrika smittspårades mest inom familjen för det var de flesta dem träffat enligt honom.

Alla på tunnelbana, snabbtåg, taxi var tydligen marginella (Tegnells favoritord)?

Brittiska mutationen är ingen fara för Sverige enligt Tegnell.
Sydafrikanska mutation är ingen fara för Sverige enligt Tegnell.

"Vi hindrar smittan vid gränsen. Vår strategi för att stoppa smittan fungerar bra".

Tillåt mig att le.

Om ett par veckor, när mutationerna härjar fritt i landet, kommer Tegnell stå och blåljuga i TVigen; "Ingen kunde förutspå detta...."
Citera
2021-01-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finland har cirka 500 döda och Sverige cirka 10.000 döda. Det är cirka 20 gånger fler.

Vad är det för agenda du menar att jag har? Den enda strävan jag har är att så få människor som möjligt avlider eller skadas svårt. Är det något fel med det tycker du?

Finland 102 döda per miljon. Sverige 861 döda per miljon. Det är 8,4 ggr fler.

Om vi av någon märklig anledning inte tar hänsyn till befolkningsmängden så har Sverige 8727 döda. Finland 865. Då är det 15,4 gånger fler. Om vi tar i och säger att Sverige har 9000 döda så är skillnaden 15,9. Fortfarande utan att beräkna utifrån folkmängd. Om vi låter dig leka med dina 10.000 döda vilket är 13% över de officiella siffrorna så är skillnaden 17,7ggr fler döda i Sverige än Finland. Och då har vi alltså inte lagt på ett enda fall i Finland men lagt på 13% på Sveriges siffror. För att komma till ett förhållande 20:1 så behöver vi ha 11300 döda i Sverige nu. Då behöver vi lägga på 23% antal döda i Sverige. Nästan en fjärdedel. Och då har vi fortfarande inte tagit hänsyn till folkmängd.

Illa nog för Sveriges del är det ändå men inte så illa som du påstår utan att kunna styrka det. Sluta med det.

En glädjande notering måste ändå vara en jämförelse med USA som många gjort sedan i våras. USA har nämligen 41,5ggr fler döda än Sverige har.

Det är jättefint att du vill att så få som möjligt ska avlida eller skadas svårt, det vill jag också, men behöver du verkligen ljuga med dina siffror för att göra det?
Citera
2021-01-05, 12:12
Medlem
SodaFointains avatar
Men inte fan kan de införa vaccinations pass heller? Tänk på alla allergiska och alla under 18 och gravida
Citera
2021-01-05, 12:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Så du menar att de flesta som besöker akuten är simulanter??
En stor del av de som besöker akuten gör det av orsaker som kunde hanterats nästa vardag på den lokala vårdcentralen.

Om dessa istället bokade en vanlig husläkartid så skulle akuten kunna ta hand om de akuta fallen som inte kan vänta i ett säkrare tempo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in