Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Ok, jag har tre barn på förskola och grundskola. Fru jobbar på högstadie samt jag är själv delaktig som ledare/tränare i både fotboll, ishockey samt brottning. Jag har hört många vuxna som haft corona, samt även några enstaka barn, men ingen i min omgivning har kopplat smittkedjan till barnen. Så vi har väldigt olika upplevelser. Kanske därför vi tror så olika.
Vi får väl se om dödstalen sjunker drastiskt närmaste veckorna pga skolstängning/julov. Men jag tror grundskola och förskola har marginell effekt på smittspridninen. Och som sagt, hursomhelst, fullstädig suboptimalt att stänga för-/grundskola. Kostnaden överskrider med råge eventuell nytta (och detta har Sverige som tur är fattat). Bara direkta kostander i form av VAB till hundratusentals föräldrar gör att det är suboptimalt. Sedan tillkommer mkt stora indirekta kostander på lång sikt pga a stängd skola.
Det vi tycks vara överens om är i vart fall att staten inte vill fatta beslut om nedstängning, då man anser att det blir för dyrt. Visserligen skulle den absoluta merparten av föräldrarna inte behöva plocka ut VAB-ersättning, men ändock. Jag tror också staten gör bedömningen att det kostar för mycket pengar. Både för näringsliv och stat. Man tar hellre tusentals döda, inställda operationer, tiotusentals långtidssjuka osv. Man pratar om "vardagshjältar" inom vården och kastar på dem några tusenlappar i bonus för att köpa sig PR-poäng. Många anställda inom vården har tröttnat på att få höra att de är hjältar, men sen händer inte så mycket mer. Många har ju också valt att lämna, för att de helt enkelt inte orkar längre. Men jag håller med dig. Det är strikt ekonomiska orsaker till att man valt att inte stänga ned. Sedan tror jag personligen att man har överskattat den ekonomiska skada en nedstängning skulle innebära, samt att man underskattat den ekonomiska skada det också innebär att hålla öppet. Om jag inte missminner mig helt var Lars Calmfors inne på samma spår. Jag undrar seriöst om det i överhuvudtaget har gjorts någon sammanställd beräkning, eller om man bara reagerat med ryggmärgen - "det blir för dyrt att stänga ned skolorna". Jag tror på det senare. I annat fall borde ju staten kunna presentera en beräkning. Det har jag inte sett att de har gjort.