Citat:
Ursprungligen postat av
utred
Känns som smittan skenar och det kommer fram alltmer fakta om att barn smittas ! I skåne är barnsjukan i Lund fullsatt eller är det en bluff Är vi nära en lockdown som den i England ? dvs utegångsförbud och en ökad mutation från Sydafrika bla.. Är det barn och långtidseffekter som är den stora risken ? Magkänslan säger att vi står nära en kollaps....
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Risk = sannolikhet * konsekvens. Den allvarligaste konsekvensen skulle helt klart kunna vara vara "kroniskt mycket allvarligt skadade barn" pga av corona. MEN sannoliheten för detta verkar i princip vara försumbart låg (i förhållande till annat). Totalt sedan pandemin start för snart ett år sedan har 48 st barn/ungdomar (0-19år) vårdats på IVA. Så nej, det är inte barn/ungdomar som utgöra den "stora risken".
Ps. Min magkänsla säger att vi inte är nära en kollaps... Ds
Min magkänsla säger definitivt att vi är / har / kommer få stora konsekvenser av detta virus förutom dödsfallen som nu riskerar att stiga med
eftersläpningar och
fritt spelrum (vår immunitet), med många långtidstidssjuka, där framförallt barn riskerar att drabbas med problem med kognition och svårigheter att följa med i skolarbete, vara med kompisar osv.
Det finns redan en avdelning som arbetar med långtidscovid hos
barn, vi kommer inte undan att vi hela tiden har sagt att
barn smittar inte / barn blir inte allvarligt sjuka. Jag är inte så orolig för immunsjukdomen kawasaki syndrom, som kommer behandlas för allvarlig sjukdom på sjukhus (IVA som du säger jerka). Den stora gruppen kommer vara dessa om får
mild infektion men som efter lång tid
inte blir friska av någon anledning, med hög puls, trötthet och andra problem med organskador. Man ska inte spela ner detta då man vet enligt forskning att så många som 40% hade problem 6 år efter genomgången SARS infektion. Det är viktigt att inte ignorera detta fakta när vi diskuterar barn och unga vuxna, bara för att de inte ligger på IVA kan de få bestående skador som ger en
mycket handikappande vardag för dessa barn och unga vuxna. Ja även vuxna med långtidscovid.
Och kommer nu den sydafrikanska varianten som kan drabba yngre mer än äldre så får vi ett större problem.
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-barn-kan-bli-langtidssjuka-av-corona/