2021-01-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
..//..Sverige har 20 gånger fler döda än Finland. ..//..

Nu ljuger du igen. Presentera dina siffror med källa. Dina uppenbara och lättkontrollerade lögner hjälper inte din argumentation även om din agenda är extremt enkel att genomskåda.

Den verkliga skillnaden mellan Finland och Sverige är ca 8,5:1. Varför ens försöka frisera så tråkiga siffror? De är ju redan dåliga nog.
Citera
2021-01-05, 11:33
Medlem
Merwinnas avatar
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ekstra-bladet-erfarer-nye-restriktioner-paa-vej/8420091

...och i Danmark kommer de antagligen att skärpa till lockdownen ytterligare. Det är - som vanligt - bara vi som inte gör något.

Deras Seruminstitut har räknat ut, att om inget mer görs, så kommer deras R-tal att stiga till 1,5 i februari - på grund av den nya mutationen.
Citera
2021-01-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, US är ett u-land när det gäller folkhälsa och sjukvård för hela befolkningen. Har man råd och försäkring får man vård, t ex som för galningen Trump ("Ta det lugnt, covid är inget att vara rädd för.....")
Trots det överlägset dyraste sjukvårdssystemet per capita i världen
Citera
2021-01-05, 11:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Känns som smittan skenar och det kommer fram alltmer fakta om att barn smittas ! I skåne är barnsjukan i Lund fullsatt eller är det en bluff Är vi nära en lockdown som den i England ? dvs utegångsförbud och en ökad mutation från Sydafrika bla.. Är det barn och långtidseffekter som är den stora risken ? Magkänslan säger att vi står nära en kollaps....

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Risk = sannolikhet * konsekvens. Den allvarligaste konsekvensen skulle helt klart kunna vara vara "kroniskt mycket allvarligt skadade barn" pga av corona. MEN sannoliheten för detta verkar i princip vara försumbart låg (i förhållande till annat). Totalt sedan pandemin start för snart ett år sedan har 48 st barn/ungdomar (0-19år) vårdats på IVA. Så nej, det är inte barn/ungdomar som utgöra den "stora risken".

Ps. Min magkänsla säger att vi inte är nära en kollaps... Ds

Min magkänsla säger definitivt att vi är / har / kommer få stora konsekvenser av detta virus förutom dödsfallen som nu riskerar att stiga med eftersläpningar och fritt spelrum (vår immunitet), med många långtidstidssjuka, där framförallt barn riskerar att drabbas med problem med kognition och svårigheter att följa med i skolarbete, vara med kompisar osv.

Det finns redan en avdelning som arbetar med långtidscovid hos barn, vi kommer inte undan att vi hela tiden har sagt att barn smittar inte / barn blir inte allvarligt sjuka. Jag är inte så orolig för immunsjukdomen kawasaki syndrom, som kommer behandlas för allvarlig sjukdom på sjukhus (IVA som du säger jerka). Den stora gruppen kommer vara dessa om får mild infektion men som efter lång tid inte blir friska av någon anledning, med hög puls, trötthet och andra problem med organskador. Man ska inte spela ner detta då man vet enligt forskning att så många som 40% hade problem 6 år efter genomgången SARS infektion. Det är viktigt att inte ignorera detta fakta när vi diskuterar barn och unga vuxna, bara för att de inte ligger på IVA kan de få bestående skador som ger en mycket handikappande vardag för dessa barn och unga vuxna. Ja även vuxna med långtidscovid.

Och kommer nu den sydafrikanska varianten som kan drabba yngre mer än äldre så får vi ett större problem.

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-barn-kan-bli-langtidssjuka-av-corona/
Citera
2021-01-05, 11:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag lever här i landet och vet väl hur det är.
Nästan precis som innan viruset.
Tur man bor i Sverige.

Skönt för dig. Synd att så många dör bara.
Citera
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då är du och dina närstående inte personligen drabbade. De som är det, tycker inte att det "funkar som vanligt"...
Skulle fortsatt väldigt gärna vilja ha svar på den fråga jag ställde till dig i går kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu ljuger du igen. Presentera dina siffror med källa. Dina uppenbara och lättkontrollerade lögner hjälper inte din argumentation även om din agenda är extremt enkel att genomskåda.

Den verkliga skillnaden mellan Finland och Sverige är ca 8,5:1. Varför ens försöka frisera så tråkiga siffror? De är ju redan dåliga nog.
Tack för att du finns i tråden som en motvikt till galningarna. IMBILDEN är nog ett förlorat fall dock så egentligen förstår jag inte hur du orkar kämpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Undrar om du ändrar inställning om DU kommer in på akuten och får vänta 48 timmar
Varför skulle jag göra det?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla jag känner som fått Covid19 har alla blivit smittade av sina barn. Såväl arbetskamrater som andra jag känner. Tegnell talar om dessa fall som smittspridning i hemmet och inte smittspridning i skolan. Men, det är ju ett ganska oärligt sätt att presentera siffrorna på. Det tror jag vem som helst inser. Det borde även Tegnell inse.

Och tvärtom för mig - nästan ingen jag känner har blivit smittade av sina barn, utan på sina arbetsplatser. Barnen, i de flesta familjer jag vet om, har inte blivit sjuka alls. Min yngsta klarade sig trots att hela min familj var sjuk (testad). Så det säger egentligen ingenting åt det ena eller andra hållet.

På min yngstas skola har det varit mycket sjukfrånvaro bland både personal och barn pga förkylningar. Väldigt få med covid. De går ut med information om det dyker upp fall med covid, vilket det gjorde en gång och då lyckades man hålla nere smittan det vill säga: det blev inget utbrott utan ett endaste fall.
Citera
2021-01-05, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic

Finland har cirka 500 döda och Sverige cirka 10.000 döda. Det är cirka 20 gånger fler.

Vad är det för agenda du menar att jag har? Den enda strävan jag har är att så få människor som möjligt avlider eller skadas svårt. Är det något fel med det tycker du?
Citera
2021-01-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då är du och dina närstående inte personligen drabbade. De som är det, tycker inte att det "funkar som vanligt"...
Nej vi är ju inte drabbade av diktatur och lockdown här i Sverige.
Förstår att de drabbade i andra länder är missnöjda.
Citera
2021-01-05, 11:42
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför skulle jag göra det?
så du skulle tycka att det är normalt att behöva vänta på akuten i 48 timmar?
Citera
2021-01-05, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Och tvärtom för mig - nästan ingen jag känner har blivit smittade av sina barn, utan på sina arbetsplatser. Barnen, i de flesta familjer jag vet om, har inte blivit sjuka alls. Min yngsta klarade sig trots att hela min familj var sjuk (testad). Så det säger egentligen ingenting åt det ena eller andra hållet.

På min yngstas skola har det varit mycket sjukfrånvaro bland både personal och barn pga förkylningar. Väldigt få med covid. De går ut med information om det dyker upp fall med covid, vilket det gjorde en gång och då lyckades man hålla nere smittan det vill säga: det blev inget utbrott utan ett endaste fall.

Då förutsätter jag att barnen varit hemma då, eftersom ingen blivit smittade av sina barn. På mig låter det snarare som att dina bekanta har blivit smittade av asymptomatiska barn. Där jag bor har man stängt ned vissa grundskolor periodvis pga den höga smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in