2021-01-05, 09:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror på ditt "negativa" scenario, ungefär. Jag tror att den här andra vågen kommer att fortsätta med full kraft fram till maj, gå ner under maj (talar nu om konstaterat smittade, dödsfallen kommer ju c:a två-tre veckor senare), och vara nästan 0 (antal nysmittade alltså) under juni-augusti. Till hösten kommer så många att vara immuna - antingen av naturliga infektioner eller av vaccinet - att jag tror att det enbart kommer att förekomma klusterutbrott här och där i landet då. Pandemin kommer för Sveriges del att i det närmaste vara över i juni.

Nu på sluttampen skulle vi kunna rädda några hundra - kanske så många som tusen - liv, genom att köra en rejäl lockdown. Åtminstone fyra veckor. Så får regionerna vaccinera undan alla i de svaga grupperna, under tiden.

Varför maj? Med tanke på att dödsfallen peakade i början av april förra våren så avtog ju smittspridningen redan i mitten av mars. Med tanke på att det var 0 immunitet så ser jag det nu i efterhand som att det visar på virusets säsong. Det var m.a.o tur att det kom så pass sent på vintern som det gjorde. Nu har vi hela säsongen, som förhoppningsvis mildras med hjälp av vaccinet och en liten uppbyggd immunitet. Som kurvorna på dödstalen visar om man jämför våren med denna höst/vinter så var ju våren en explosion, rakt upp och i princip rakt ner (inte lika rakt ner som upp dock), medan hösten/vintern har en långsammare ökning tack vare att det nu finns viss immunitet.
Citera
2021-01-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du är lite larvig. Antar att begrepp som inkubationstid, sjukdomsperiod och kritiska dagar in i sjukdomsföroppet (den beryktade dag 10), inte är helt obekanta begrepp för dig? Givetvis kommer det redovisas hundratals, om inte uppåt tusen döda under denna vecka. Det är ju enorma eftersläpningar nu och kommande dagar. Troligen fortsätter eftersläpningarna in en bit i nästa vecka. Det jag talade om är vad som börjar märkas på sjukhusen. Vi får väl se hur det blir helt enkelt. Jag tror på rätt kraftig minskning under januari månad. MEN - jag kan absolut ha fel.
Haha, jag erkänner ganska barnsligt och larvigt av mig att rajelrar om detta, det har du 100% rätt i. Men svårt att låta bli när du dels tidigare argumenterade för väldigt direkta samband mellan skolstängning (sommarlov) och minskad dödstal/dag i våras och om hur du såg en tydlig nedgång i corona dödsstatistiken pga av skolstängning/sommarlov etc. Samt dels att du fortfarande ett tiotal gånger per dag tjatar om grundskolan som smittomotorn samt att det skulle vara en lämplig åtgärd att stänga grundskola/förskola.

Jag kan också ha fel, men jag tror inte vi kommer se en radikal minskning av dödstal närmaste tiden (from dagens presskonferens) pga av skolstängning /julov. Den som överlever får se, i eftermiddag får vi en liten hint om vem som har rätt.
Citera
2021-01-05, 09:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerapan
Storbritannien i lockdown för vilken gång i ordningen nu?
Tredje? Fjärde?
Och vad var nu definitionen för galenskap igen?

Det är andra gången, sist var det i mars de hade en större lockdown.
Citera
2021-01-05, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, jag erkänner ganska barnsligt och larvigt av mig att rajelrar om detta, det har du 100% rätt i. Men svårt att låta bli när du dels tidigare argumenterade för väldigt direkta samband mellan skolstängning (sommarlov) och minskad dödstal/dag i våras och om hur du såg en tydlig nedgång i corona dödsstatistiken pga av skolstängning/sommarlov etc. Samt dels att du fortfarande ett tiotal gånger per dag tjatar om grundskolan som smittomotorn samt att det skulle vara en lämplig åtgärd att stänga grundskola/förskola.

Jag kan också ha fel, men jag tror inte vi kommer se en radikal minskning av dödstal närmaste tiden (from dagens presskonferens) pga av skolstängning /julov. Den som överlever får se, i eftermiddag får vi en liten hint om vem som har rätt.

Vi får se helt enkelt ja. Förväntar mig inget radikalt på dagens presskonferens. Annat än att de kommer redovisa en massa döda. Den effekt som jag förväntar mig kommer först i slutet av vecka 2, men framförallt under vecka 3 och 4. Dessvärre tror jag glädjen över detta blir kortvarig, även om den hänger med en bra bit in i feb. Jag tror det kommer vända brant uppåt igen. Vi får se helt enkelt. Kanske blir det ingen nedgång pga jullov. Kanske tar de mer smittsamma varianterna helt överhanden och det blir bara värre och värre innan vi får bukt med skiten pga vaccin.
Citera
2021-01-05, 09:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är andra gången, sist var det i mars de hade en större lockdown.
https://www.ft.com/content/016f2df7-aaa7-447b-9fc5-339f3683cfb8

Tredje.
Citera
2021-01-05, 09:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Okej, jag är väl möjligen något mer positiv, även om jag kallas för alarmist av förnekarna här i tråden :-)
Jag tror också att det här kommer vara över i juni, av samma anledningar som du tror på. En rejäl lockdown nu hade antagligen varit önskvärt för att köpa oss tid.

Det som egentligen skiljer våra prognoser åt, är att jag tror på en (tillfällig) dipp i antalet sjuka under januari månad. Du tror mer på ett jämnt och högt scenario hela vägen fram till dess vi börjar märka effekt av vaccinationerna, alternativt kanske en viss säsongseffekt framåt maj juni?

Bra att du är optimistisk. Tyvärr ser jag bara katastrofsiffror iaf i VGR.
Jag tror tyvärr vi har den engelska varianten här som ställer till det och då krävs det kraftiga åtgärder för att inte gå samma väg som UK.

Fungerar bara vaccinen på de nya varianter så tror jag också att i juni kan man börja se slutet. Men det krävs att de flesta vaccinerar sig. Yngre än 18 vaccineras ej och de driver runt smittan
Citera
2021-01-05, 09:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Okej, jag är väl möjligen något mer positiv, även om jag kallas för alarmist av förnekarna här i tråden :-)
Jag tror också att det här kommer vara över i juni, av samma anledningar som du tror på. En rejäl lockdown nu hade antagligen varit önskvärt för att köpa oss tid.

Det som egentligen skiljer våra prognoser åt, är att jag tror på en (tillfällig) dipp i antalet sjuka under januari månad. Du tror mer på ett jämnt och högt scenario hela vägen fram till dess vi börjar märka effekt av vaccinationerna, alternativt kanske en viss säsongseffekt framåt maj juni?

Japp. Jag tror som du att de stängda skolorna över jullovet (och färre barn på dagis o fritis) har minskat spridningen, men att det äts upp av att vi nu har mer smittsamma varianter av viruset här. Kanske kommer vi att se en liten dipp.
Citera
2021-01-05, 09:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför maj? Med tanke på att dödsfallen peakade i början av april förra våren så avtog ju smittspridningen redan i mitten av mars. Med tanke på att det var 0 immunitet så ser jag det nu i efterhand som att det visar på virusets säsong. Det var m.a.o tur att det kom så pass sent på vintern som det gjorde. Nu har vi hela säsongen, som förhoppningsvis mildras med hjälp av vaccinet och en liten uppbyggd immunitet. Som kurvorna på dödstalen visar om man jämför våren med denna höst/vinter så var ju våren en explosion, rakt upp och i princip rakt ner (inte lika rakt ner som upp dock), medan hösten/vintern har en långsammare ökning tack vare att det nu finns viss immunitet.

Jo, men de varianter som ökar stort nu är mycket mer smittsamma, jämfört med den enda som vi hade i våras. Det kan också vara väderberoende, d.v.s sen sommarvärme - lång säsong för viruset. Men vi får väl se!
Citera
2021-01-05, 09:50
Medlem
Enligt the Guardian har ambulanspersonalen i Los Angeles county blivit instruerade att inte transportera Covid-patienter som troligen inte kommer att överleva till sjukhus. Detta för att spara på syrgas och IVA-sängar. I stort sett alla IVA-sängar i södra Kalifornien är nu upptagna och i Los Angeles county (USA:s mest folkrika county) fanns igår 17 lediga sängar kvar.

Borgmästare Eric Garcetti noterade i söndags att en person smittas var 6:e sekund och en dör var 10:e minut i Los Angeles för tillfället. Ca 400000 smittade har registrerats under december månad.
Citera
2021-01-05, 09:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men de varianter som ökar stort nu är mycket mer smittsamma, jämfört med den enda som vi hade i våras. Det kan också vara väderberoende, d.v.s sen sommarvärme - lång säsong för viruset. Men vi får väl se!

Mer smittsamma varianter talar ju för en ännu tidigare peak och inte tvärtom. Eftersom det bränner igenom befolkningen snabbare..
Citera
2021-01-05, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror tyvärr vi har den engelska varianten här som ställer till det och då krävs det kraftiga åtgärder för att inte gå samma väg som UK.

Fungerar bara vaccinen på de nya varianter så tror jag också att i juni kan man börja se slutet. Men det krävs att de flesta vaccinerar sig. Yngre än 18 vaccineras ej och de driver runt smittan

Ja, den engelska sjukan har onekligen seglat upp som en elak joker i leken. Tror få/ingen vet hur pass spridd den egentligen är i Sverige. Om den faktiskt redan nu är en kraftigt bidragande anledning till ökad smittspridning, eller om det är något som hänger som ett mörkt moln över oss. Tror också att personer yngre än 18 år driver på smittan ordentligt. Det är därför jag tror att jullovet borde innebära en dipp i antalet sjukhusinläggningar och döda 2-4 veckor efter jullovets slut, men vi får se helt enkelt. Denna pandemi är nog i alla avseenden långt ifrån över tyvärr. Det blir nog värre innan det blir bättre. Mars och April tror jag kommer bli jobbiga månader. Precis som förra året. Hoppet står till vaccinen. Går det snabbt att få ut dem, behöver kanske inte april bli fullt lika jobbig, men samtidigt tar det ju några veckor att utveckla antikroppar från tidpunkten man blivit vaccinerad. Sedan har vi hotet från Storbritannien och Sydafrika. Gud vet hur detta slutar.
Citera
2021-01-05, 09:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, Boris Johnson stänger ju inte ner för skojs skull. Han fattar att det är väldigt impopulärt i många läger, i en karantäntrött befolkning. Det borde vi ta varning av (men det kommer förstås inte att ske).

Man skulle gott kunna vaccinera från 15 år. Det är i den åldern många ungdomar börjar hänga i gäng (ofta inomhus i köpcentra o.s.v.), springa ute om kvällarna, ha pojk- och flickvänner o.s.v.. Ja, förutom att de går i skolan då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in