Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror på ditt "negativa" scenario, ungefär. Jag tror att den här andra vågen kommer att fortsätta med full kraft fram till maj, sedan gå ner långsamt (talar nu om konstaterat smittade, dödsfallen kommer ju c:a två-tre veckor senare), gå ner under maj, och vara nästan 0 under juni-augusti. Till hösten kommer så många att vara immuna - antingen av naturliga infektioner eller av vaccinet - att jag tror att det enbart kommer att förekomma klusterutbrott här och där i landet då. Pandemin kommer för Sveriges del att i det närmaste vara över i juni.
Nu på sluttampen skulle vi kunna rädda några hundra - kanske så många som tusen - liv, genom att köra en rejäl lockdown. Åtminstone fyra veckor. Så får regionerna vaccinera undan alla i de svaga grupperna, under tiden.
Okej, jag är väl möjligen något mer positiv, även om jag kallas för alarmist av förnekarna här i tråden :-)
Jag tror också att det här kommer vara över i juni, av samma anledningar som du tror på. En rejäl lockdown nu hade antagligen varit önskvärt för att köpa oss tid.
Det som egentligen skiljer våra prognoser åt, är att jag tror på en (tillfällig) dipp i antalet sjuka under januari månad. Du tror mer på ett jämnt och högt scenario hela vägen fram till dess vi börjar märka effekt av vaccinationerna, alternativt kanske en viss säsongseffekt framåt maj juni?